Jesienią zadbaj o odporność dziecka. Jaka dieta najlepsza?

Opracowanie: Izabela MortasZaktualizowano 
Freeimages.com
Rozpoczęła się jesień. Dzieci uczęszczające do żłobków i przedszkoli są w tym czasie szczególnie narażone na infekcje. Jak wzmocnić układ odpornościowy dzieci poprzez dietę?

Układ pokarmowy a odporność

Układ immunologiczny zaczyna się kształtować już podczas życia płodowego, ale jego dalszy, intensywny rozwój, trwa jeszcze długo po narodzinach. Najintensywniej rozwija się w kluczowym okresie 1000 pierwszych dni życia dziecka, liczonym od poczęcia, a pełną dojrzałość osiąga dopiero około 12. roku życia. Mikroflora, czyli drobnoustroje zasiedlające przewód pokarmowy, ma niebagatelne znaczenie dla odporności. Około 80 procent wszystkich komórek odpornościowych znajduje się w jelitach. Właśnie dlatego prawidłowo funkcjonujący układ pokarmowy dziecka wspomaga kształtowanie się naturalnej tarczy ochronnej organizmu. Zawarte w nim bakterie probiotyczne, dostarczane wraz z pokarmem, wpływają na ograniczenie przenikania wirusów i bakterii poprzez ścianki jelita do organizmu.

Zbilansowana dieta dla zdrowia

Czynniki, które mogą osłabiać układ immunologiczny najmłodszych, to między innymi: nieprawidłowa dieta, uboga w niezbędne składniki odżywcze, niedobór witamin, pora roku (zmiany temperatur, chłodne dni, wiatr i deszcz sprzyjają zaziębieniom), częste przyjmowanie antybiotyków, niedawno przebyte choroby zakaźne, które osłabiają organizm, zbyt mała ilość snu, stres (zmiana otoczenia, nieobecność któregoś z rodziców), ubranie nieodpowiednie do pogody (zarówno przegrzewanie, jak ubieranie dziecka zbyt lekko), brak ruchu na świeżym powietrzu.

Fundamentalnym elementem wspierającym działanie i rozwój układu immunologicznego dziecka jest zbilansowana dieta, bogata we wszystkie niezbędne składniki mineralne oraz witaminy. Już od momentu narodzin warto wspierać odporność malucha poprzez karmienie piersią. Mleko matki dostarcza przeciwciał oraz wspomaga prawidłowy rozwój ważnego w budowaniu odporności układu pokarmowego. W jadłospisie malucha nie może zabraknąć warzyw, owoców, produktów zbożowych, ryb oraz produktów mlecznych. - Budując odporność malucha, należy dostarczyć organizmowi dostateczną ilość witaminy C, beta-karotenu, witaminy A, E i D oraz witamin z grupy B. Źródłem istotnych składników, witamin i antyoksydantów są między innymi warzywa i owoce – w szczególności te świeże. Nie należy także zapominać o składnikach mineralnych, takich jak cynk, selen i żelazo. By ich dostarczyć, w diecie dziecka powinny występować produkty z pełnych zbóż:pełnoziarniste pieczywo, kasze, ryż brązowy, pełnoziarnisty makaron, naturalne płatki zbożowe – tłumaczy Katarzyna Popielawska, edukator żywieniowy programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”.

Ważne dla prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego są również niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, na przykład omega 3. Najlepszym ich źródłem są ryby. - W budowaniu odporności ważna jest również obecność w diecie produktów probiotycznych. Żywe kultury bakterii znajdują się w mlecznych napojach fermentowanych - jogurt naturalny, kefir, maślanka i kiszonkach - kapusta kiszona, ogórki kiszone. Podając maluchowi produkty bogate w błonnik, dostarczamy mu prebiotyki, które pobudzają rozwój mikroflory jelitowej – dodaje Katarzyna Popielawska. Edukator żywieniowy Bożena Moćko rekomenduje, by w jesiennej diecie dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym znalazły się sezonowe produkty lokalne, takie jak dynia, cukinia, gruszka, natka pietruszki czy czerwona papryka, pochodzące ze sprawdzonych źródeł. Te warzywa i owoce zapewnią jesienią spora dawkę naturalnych witamin oraz minerałów i błonnika. Bardzo cenne dla zdrowia są też orzechy włoskie - źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Materiał oryginalny: Jesienią zadbaj o odporność dziecka. Jaka dieta najlepsza? - Echo Dnia Świętokrzyskie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ala

Odkąd kupiłam wyciskarkę wolnoobrotową to chętnie robię soki dzieciom wg. przepisów terapiasokami.pl/odpornosc-soki . Takie prawdziwe soki dzieci chętnie je piją, nawet jeśli zawierają niewielkie ilości produktów których nie lubią. Za to rosną zdrowo i mają energię , a to jest dla mnie najważniejsze.

s
sydney

Dbam o to, żeby moje dzieciaki jadły dużo owoców i warzyw, ale z tym różnie bywa, dlatego jeszcze profilaktycznie jesienią dostają codziennie miśki acidolac z dobrymi bakteriami, żeby florę jelitową poprawiać

m
mania

Dieta ważna, ruch na świeżym powietrzu też, a do tego jeszcze dołączyłam codzienną porcję dobrych bakterii i podaję dzieciom krople acidolac baby, które stabilizują florę jelitową i chronią przed infekcjami

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3