Już co trzecią pralkę i lodówkę kupujemy przez internet

Zbigniew Biskupski AIPZaktualizowano 
Lucyna Nenow
Zakupy online stały się w Polsce zjawiskiem powszechnym. W internecie kupujemy niemal wszystko: odzież, sprzęt AGD i RTV, kosmetyki a nawet meble i narzędzia do majsterkowania oraz prac ogrodniczych.

Oferta sklepów ze sprzętem AGD i RTV w sieci jest bardzo bogata. Nic dziwnego skoro najchętniej kupowaną w internecie kategorią produktów jest właśnie sprzęt elektroniczny.

Raport zachowań zakupowych konsumentów „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku”, zdradza jakie kategorie produktów Polacy najchętniej kupują przez Internet.
Badanie zostało przeprowadzone przez Comarch i Kantar TNS w Polsce oraz w pięciu krajach europejskich: Anglii, Holandii, Niemczech, Szwajcarii i we Włoszech. Na pytania odpowiedziało ponad 3 tys. respondentów. Z udzielonych odpowiedzi wynika, że internet jest nie tylko miejscem zakupów ale również źródłem informacji o danych produktach oraz ich cenach.

AGD i RTV w roli lidera

Według wyników badania 33 proc. ankietowanych nabywa pralki, lodówki, odkurzacze itd. w sieci, a sprzęt TV i Hi-Fi 31 proc. konsumentów. 19 proc. respondentów kupuje sprzęt AGD w sieci bez wcześniejszego rozeznania w sklepie stacjonarnym, a 14 proc. zanim kupi w Internecie najpierw poszukuje opinii na temat wybranych produktów. Jeśli chodzi o elektronikę to 16 proc. badanych od razu wybiera zakupy online bez konieczności wertowania stron internetowych, natomiast 15 proc. woli „zasięgnąć języka” w sieci, zanim zdecyduje się na zakup.

Polacy w tych kategoriach na tle innych badanych nacji są „przeciętniakami”. 33 proc. naszych wydatków zostawiamy w sieci w przypadku sprzętu AGD a 31 proc. na akcesoria TV i Hi-Fi.

Wyprzedzają nas Niemcy, Holendrzy i Brytyjczycy, tylko Szwajcarzy są bardziej ostrożni w odniesieniu do zakupów online.

Na Półwyspie Apenińskim, podobnie jak w Polsce, tylko co trzeci klient decyduje się na zakupy w sieci. Za to w 2030 już ponad połowa Włochów będzie nabywać produkty AGD (55 proc) i sprzęt elektroniczny (52 proc.) w sieci, podczas gdy rynkowa średnia będzie wynosić 48 proc. w przypadku sprzętu gospodarstwa domowego oraz 47 proc. dla kategorii Hi-Fi. Włosi wyprzedzą takie kraje jak Wielka Brytania, Niemcy czy Holandia.

Czytaj też:
W końcu nastąpią długo oczekiwane zmiany w prawie spółdzielczym. Łatwiej będzie wykupić mieszkanie i...

- Wyniki raportu pokazują, że Polacy stopniowo przenoszą się z zakupami do sieci. Coraz chętniej w sklepach internetowych kupujemy sprzęt AGD i RTV i udział nowoczesnego kanału w całym rynku urośnie o ok. 10 proc. Dodatkowo wielu z nas, nawet jeśli nie decyduje się na zakupy w sieci, to przeszukuje Internet w celu zdobycia jak najszerszej wiedzy na temat właściwości danego produktu a także różnic cenowych w poszczególnych sklepach. Aż 47 proc. badanych Polaków kupuje w sklepie stacjonarnym po rozeznaniu online – zauważa Piotr Budzinowski, dyrektor Działu Product Management Comarch ERP.

Ale najodważniej kupujemy w sieci meble

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku mebli, akcesoriów do wystroju wnętrz i innych designerskich produktów. Aż 26 proc. Polaków kupuje te artykuły w sklepach online. To najwyższy odsetek spośród sześciu badanych państw oraz znacznie powyżej poziomu średniej rynkowej, która wynosi 21 proc. Podobnie będzie za kilkanaście lat. Polacy deklarują, że w 2030 roku, jeszcze chętniej będą korzystać z tej formy zakupów, aby wybrać sofy, szafy, stoły czy łóżka.

37 proc. badanych Polaków będzie kupować meble tylko w sieci, dla porównania średnia rynkowa w Europie będzie wynosić 32 proc. Taki wynik da nam pozycję lidera.
W porównaniu z europejskimi kolegami Polacy chętnie kupują w sieci również narzędzia do majsterkowania i prac ogrodniczych. Co czwarty Polak wybiera sklep internetowy, aby nabyć farby, wiertarki czy też dekoracje ogrodowe, podczas gdy średnia rynkowa wynosi 19 proc.

- Supermarkety budowlane rozszerzają swoją ofertę o kanał nowoczesny i udostępniają coraz więcej asortymentu w sklepach internetowych. To usługa podyktowana zmianami na rynku. Jak pokazują wyniki badania Comarch i Kantar TNS za kilkanaście lat już co trzeci klient będzie kupował narzędzia i artykuły do majsterkowania w sieci. Podobnie będzie w Polsce, 34 proc. ankietowanych wyda pieniądze na transakcje internetowe - tłumaczy Piotr Budzinowski.

Czas na odzież i buty

Z danych raportu „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku” wynika, że odzież ma największy udział w elektronicznych wydatkach badanych Europejczyków, na równi ze sprzętem AGD. Aż 33 proc. ankietowanych „ubiera się” w sieci. Również w Polsce internetowe butiki święcą triumf i generują aż 32 proc. wydatków klientów na odzież i obuwie. I choć wciąż duża grupa klientów nie wyobraża sobie zrealizowania transakcji bez możliwości obejrzenia produktu w sklepie stacjonarnym, to jednak liczba zwolenników e-zakupów urośnie znacząco. W 2030 roku średnia rynkowa dla zakupów online wyniesie 43 proc. Najchętniej w sieci będą robić zakupy Holendrzy (49 proc.), Niemcy (49 proc.) oraz Brytyjczycy (45 proc.). Polacy będą poniżej przeciętnej i tylko 38 proc. deklaruje, że będzie się zaopatrywać w ubrania i buty w sklepach internetowych.

Z kolei w 2030 roku wskaźnik zakupów online w Polsce będzie powyżej średniej europejskiej w przypadku kategorii: uroda i kosmetyki oraz biżuteria. Już teraz 27 proc. ankietowanych Polaków deklaruje, że produkty do codziennej pielęgnacji ciała nabywa w sklepach internetowych. Wśród badanych krajów jest to najwyższy poziom, rynkowa średnia to 21 proc. Z kolej w 2030 roku w Polsce ten wskaźnik urośnie do 37 proc., przy średniej - 33 proc.

Z pośród wszystkich krajów, to Polacy, obok Brytyjczyków, najchętniej kupują biżuterię w sieci. Aż 20 proc. wybiera ten sposób na zakupy. Dalej są Niemcy, Włosi, Holendrzy i Szwajcarzy. Internetowy rynek jubilerski urośnie w Polsce do 2030 roku do wielkości 28 proc., czyli o 4 proc. więcej niż średnia wartość.

- Raport pokazuje na jakim etapie ewolucji są zwyczaje zakupowe Polaków. Na szczególną uwagę zasługują dane dotyczące zakupów w sieci mebli i sprzętu do majsterkowania. Z przebadanych Europejczyków najchętniej kupujemy w sieci meble i akcesoria do wystroju wnętrz a także narzędzia. To prawdopodobnie pochodna tendencji na rynku nieruchomości napędzanym przez inwestycje ludzi między 30 a 40 rokiem życia a więc z „pokolenia Milenium”, które wychowało się już w dobie Internetu. Dla nich urządzanie domu czy mieszkania przy użyciu różnego rodzaju aplikacji i nowoczesnych technologii jest czymś naturalnym - zauważa Piotr Budzinowski.

Obejrzyj wideo:

60 sekund biznesu: Bycie eko w biznesie opłaca się nie tylko konsumentom

Wideo

Materiał oryginalny: Już co trzecią pralkę i lodówkę kupujemy przez internet - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

n
neptun

No własnie chyba autor nie wziął tego pod uwagę, że takie sieci też od dawna handlują też w internecie

e
eszko

a po co kupować w stacjonarnym sklepie, jak można wygodnie siedziećna 4 literaach i kupić nie wychodząc z domu, a w takich nie przymierzajac media expertach duze agd ma na pewno gratisowa dostawe wiec nic sie nie traci

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3