Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejna duża inwestycja kolejowa w Lubuskiem. Właśnie podpisano umowę

Rober Bagiński
Skwierzyna będzie miała kolejowe połączenie z  Międzychodem - zapowiedział w piątek, 6 października Władysław Dajczak, wojewoda lubuski
Skwierzyna będzie miała kolejowe połączenie z Międzychodem - zapowiedział w piątek, 6 października Władysław Dajczak, wojewoda lubuski
Mieszkańcy regionu odzyskają połączenie, które w przeszłości zostały zlikwidowane. O tym, kto w kwestii lubuskich kolei jest wiarygodny, decydują fakty, a jeden z nich miał miejsce w Skwierzynie.

W ramach rządowego programu Kolej Plus odtworzeniu ulegnie połączenie Skwierzyna – Międzychód, a dalej do Poznania. 36-kilometrowy odcinek będzie kosztował 330 milionów, a jeżdżące po nim pociągi będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h.

Całkiem nową linię z trzema przystankami, zyska również Gorzów – nowe połączenie będzie miało 7 km i będzie prowadziło do strefy przemysłowej.

Tego dotyczy umowa, która w piątek została podpisana na dworcu PKP w Skwierzynie. W uroczystości, oprócz wojewody lubuskiego Władysława Dajczaka oraz wicemarszałka Marcina Jabłońskiego, wziął także udział prezes zarząd PKP Ireneusz Merchel, a także wiceminister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Bittel.

- Ta linia połączy Gorzów z Poznaniem – powiedział wiceminister. – Kolejne rządowe pieniądze to odpowiedź na zapotrzebowanie mieszkańców. One realnie wpływają na rozwój regionu – wtórował mu wojewoda Dajczak.

Nie obyło się bez zgrzytów.

- Mamy nieustanne, permanentne, kłopoty ze zbudowaniem sprawnego systemu połączeń – żalił się podczas uroczystości wicemarszałek Marcin Jabłoński, który reprezentował tam zarząd województwa.

Nawiązał do problemów z połączeniami kolejowymi, całą odpowiedzialność za nie, próbując przerzucić na spółkę Polregio.

– Doszło do poważnej zapaści systemu połączeń w naszym regionie z winy Polregio – mówił.

Nie krył też, że zaniedbania ostatnich lat będą miały swoje konsekwencje, a władze województwa sobie nie radzą.

- Nie będziemy w stanie w przyszłości zgromadzić odpowiedniej liczby pojazdów, które obsłużą linie niezelektryfikowane – skonstatował.

Na odpowiedź nie musiał czekać długo. Prezes PKP Ireneusz Merchel nawiązał do ustawowych obowiązków władz województwa, wśród których jest organizacja transportu zbiorowego.

- Polskie Linie Kolejowe odpowiadają za zarządzanie linią kolejową, prowadzenie ruchu pociągów i układanie rozkładów jazdy na wniosek organizatorów przewozu, a nie z samej siebie. Same nic nie wymyślą, jeżeli tych pociągów nie ma – odpowiedział Jabłońskiemu.

Przypomniał też, że spółka Polregio wcale nie jest podmiotem rządowym, ponieważ jej udziałowcami są samorządy województwa, w tym Województwo Lubuskie.

- Spółka Polregio na wniosek samorządów kilkanaście lat temu została usamorządowiona, samorządy przejęły kontrolę nad tą spółkę i wydaje mi się, ze samorząd województwa coś jednak ma do jej funkcjonowania – dodał prezes PKP.

Nawiązał też do tego, że ostatnie lata, to przede wszystkim przywracanie nowych połączeń, które poprzednie rządy, głównie likwidowały.

- Polska kolej liczyła w 1990 roku 26 tys. km linii. W roku 2015 było to 18 300 km linii, z tego 500 km było zamkniętych – wyjaśniał. - W ostatnich 7 latach przywróciliśmy do życia 700 km nowych odcinków. Odbudowujemy polską kolej, a nie ją zamykamy, jak to się działo – powiedział.

Prezes PKP nie unikał też tematu elektryfikacji linii kolejowej 203.

- Ona leży mi na sercu – powiedział, podkreślając, że są już przygotowane odpowiednie plany. - Ja bym je natychmiast wdrożył do realizacji – stwierdził, zwracając przy tym uwagę, że tej inwestycji nie da się sfinansować ze środków unijnych. - Środki unijne, które otrzymujemy, przeznaczone są na korytarze europejskie sieci bazowej TNT-T, a linia 203 jest w korytarzu kompleksowym – wyjaśnił. Oznacza to, że elektryfikacja może się odbyć ze środków budżetowych. - Średniorocznie mamy 10-12 miliardów, a potrzeby na blisko 300 mld – dodał.

Nową trasą z Gorzowa, przez Międzychód do Poznania, mieszkańcy Lubuskiego pojadą za kilka lat. W listopadzie zostanie podpisana umowa na przygotowanie dokumentacji projektowej, a po jej przygotowaniu kolejna, na realizację inwestycji. Wtedy też zostanie wybudowane połączenie do strefy przemysłowej w Gorzowie, a mieszkańcy zyskają dwa nowe przystanki kolejowe w mieście.

– Te wszystkie inwestycje zmieniają nasz region i wpływają na jego rozwój. Patrzę na burmistrzów Skwierzyny i Międzychodu, bo po raz pierwszy o tej linii rozmawialiśmy trzy lata temu w moim gabinecie, a dzisiaj staje się ona faktem – podsumował wojewoda Władysław Dajczak.

[poelcane] 25336851, 25286963 [/polecane]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska