Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mamy sposób na wyjście z kryzysu! Po zniesieniu ograniczeń dalej chętniej kupujemy w małych sklepach i ogólnie wspieramy lokalny biznes

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Blisko dwie trzecie Polaków czuje się odpowiedzialne za wspieranie małych biznesów w ich sąsiedztwie.
Blisko dwie trzecie Polaków czuje się odpowiedzialne za wspieranie małych biznesów w ich sąsiedztwie. Sylwia Penc / Polska Press
W trakcie pandemii 62 proc. Polaków chętniej wybiera małe sklepy, wspierając lokalnych przedsiębiorców. Nawet po kryzysie 79 proc. Polaków deklaruje, że będzie jeszcze chętniej kupowało lokalne produkty. 77 proc. osób w wieku 65+ wierzy, że to klucz do przezwyciężenia obecnego kryzysu. Blisko dwie trzecie (59 proc.) czuje się odpowiedzialne za wspieranie małych biznesów w ich sąsiedztwie.

Zgodnie z najnowszym badaniem Ipsos na zlecenie PayPal, coraz chętniej pomagamy innym. W analizowanym okresie 90 proc. płatności na cele społeczne zostało zrealizowanych online. Raport Ipsos wskazuje również na rosnącą popularność płatności zbliżeniowych. Co więcej, ponad połowa seniorów jest gotowa całkiem zrezygnować z gotówki.

Zrewidowaliśmy swoje poglądy na życie

W obliczu bezprecedensowej sytuacji wszyscy musieli dostosować swoje dotychczasowe nawyki do nowej codzienności, wykazując się w tym czasie kreatywnym podejściem oraz altruizmem. Skłoniło nas to do refleksji na temat stylu życia, który prowadziliśmy do tej pory.
Europejskie badanie przeprowadzone przez Ipsos na zlecenie PayPal potwierdza zmianę, jaka zaszła w zachowaniach konsumenckich – szczególnie w zakresie solidarności społecznej i wzmacniania lokalnego ducha.

Mimo że podczas okresu powszechnej samoizolacji Polacy wciąż okazują lojalność dużym markom, to zdecydowanie chętniej korzystamy z usług oferowanych przez MŚP. Polacy dostrzegli znaczenie małych i średnich firm we wspieraniu lokalnej gospodarki. Prawie dwie trzecie respondentów (62 proc.) badania robiło zakupy w małych lub lokalnych sklepach, a 28 proc. kupowało online u małych i średnich marek. Dla jednej trzeciej ankietowanych powodem do takiej decyzji była możliwość wsparcia zarówno miejscowej, jak i krajowej gospodarki.

Nawet po kryzysie 79 proc. Polaków deklaruje, że będzie jeszcze chętniej kupowało lokalne produkty.

77 proc. osób w wieku 65+ wierzy, że to klucz do przezwyciężenia obecnego kryzysu. Blisko dwie trzecie (59 proc.) czuje się odpowiedzialne za wspieranie małych biznesów w ich sąsiedztwie.

To warto wiedzieć. Kliknij!

Gotowi na pożegnanie gotówki

61 proc. Millenialsów wolałoby unikać dotykania terminala płatniczego. 51 proc. osób w wieku 65+ mogłaby w ogóle zrezygnować z gotówki
Już przed kryzysem gotówka zaczęła być powoli wypierana przez inne metody płatności, ale pandemia tylko przyśpieszyła ten proces.
Również inne czynności, do tej pory utożsamiane z gotówką, powoli przenoszą się do Internetu. Podczas kwarantanny prawie połowa Polaków (47 proc.) opłaca rachunki w sieci lub za pośrednictwem aplikacji mobilnych. 75 proc. respondentów deklaruje, że po okresie samoizolacji będzie uiszczało rachunki wyłącznie przez Internet.
– Od czasu pandemii Covid-19 ludzie unikają płacenia gotówką z obawy przed zakażeniem. Polacy niechętnie korzystają z ekranów dotykowych w sklepach. Ten nowy trend nie zniknie – wręcz przeciwnie, będzie częścią nowej rzeczywistości – stwierdza Efi Dahan, dyrektor generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej.

Zakupy online, to jest to!

– Aż 8 na 10 Polaków odkryło zalety zakupów online podczas okresu samoizolacji, m.in. brak kolejek (64 proc.) czy dostępność dostawy do domu (62 proc.). Gdy cały świat utknął w czterech ścianach, głód zakupów stał się jeszcze większy. Przez ostatnie lata widoczny był trend powolnego porzucania gotówki na rzecz płatności cyfrowych, ale w ciągu ostatnich kilku miesięcy zaobserwowaliśmy zwiększenie tempa tej zmiany. Podczas pandemii dokonał się postęp, który w zwykłych okolicznościach zająłby nawet 3-4 lata – dodaje Efi Dahan.

Nowe na dzieci. Kliknij i przeczytaj!

Wśród artykułów nabywanych online znalazły się: odzież, buty, akcesoria (46 proc.), artykuły domowe i ogrodnicze (37 proc.) oraz kosmetyki i produkty związane z urodą (35 proc.).
Widoczne były pewne różnice między pokoleniami – młodsi konsumenci częściej kupowali usługi online i byli bardziej otwarci na sprzedaż produktów lub usług w sieci, podczas gdy seniorzy w wieku 65+ najbardziej docenili dostęp do sklepów czy artykułów poza domem oraz dostawę prosto pod drzwi.
Kryzys rozbudził także w Polakach ducha altruizmu i chęci wzajemnej pomocy. Co dziesiąty ankietowany w trakcie pandemii zaczął angażować się w wolontariat lub przekazywać darowizny. 90 proc. respondentów woli przekazywać je online.

Badanie Ipsos przeprowadził na zlecenie PayPal w dniach 8–29 maja 2020 r. na grupie 26 000 osób, w 13 krajach na całym świecie – w tym w Polsce.

Chcesz być dobrze poinformowany w tematach budżetu domowego, prowadzenia biznesu i ważnych zmian w prawie? Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Naprawdę warto!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Mamy sposób na wyjście z kryzysu! Po zniesieniu ograniczeń dalej chętniej kupujemy w małych sklepach i ogólnie wspieramy lokalny biznes - Strefa Biznesu

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska