Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mazdę 3 możemy już zamawiać

Czesław Wachnik
Mazda 3 wygląda jak auto sportowe, które jednak może też pełnić funkcje pojazdu rodzinnego.
Mazda 3 wygląda jak auto sportowe, które jednak może też pełnić funkcje pojazdu rodzinnego. Fot. Mariusz Kapała
Najnowsza trójka już pojawiła się w salonach. Auto będzie pewnie sporą konkurencja dla toyoty aurisa czy hondy civic.

Od jesieni 2008 roku Mazda ma w Polsce swoje przedstawicielstwo i autoryzowane stacje obsługi. Na razie przebojem koncernu była nowa dwójka, teraz dołącza nowa trójka. W wersji hatchback i sedan. Z trzema silnikami do wyboru. Zapowiadana jest też nowa szóstka.

Nadwozie trójki najkrócej można określić jako próbę pogodzenia stylu sportowego z dostojnością rodzinnej limuzyny. Z przodu dominują krata wlotu powietrza i wloty umieszczone po bokach. Sportowy styl podkreślają także dochodzące niemal do szyby reflektory. Natomiast z boku linia przedniego błotnika, przechodzi w linię okien, a dodatkowo linia okien pnie się ku górze i łączy się z tylnym spoilerem, aby podkreślić kompaktowe rozmiary samochodu i jego szybkość.

Wnętrze mazdy 3 nie jest nadzwyczaj obszerne, ale cztery a nawet pięć osób będzie podróżowało raczej wygodnie. Kierownica jest trzyramienna, a na środku deski rozdzielczej umieszczono wyświetlacz komputera, który może być też ekranem nawigacji satelitarnej.

Wcześniej zapowiadano pięć silników, ale na razie mamy trzy, dwa benzynowe i jeden diesel. Benzynowy 1,6 litra ma moc 105 KM i pozwala na jazdę z prędkością do 188 km/godz., przy przyspieszaniu do 100 km/godz. w około 12 sekund. Drugi benzynowy ma pojemność 2 litry i moc 150 KM. Pozwala on na jazdę z prędkością około 210 km/godz., a ,,setkę'' auto osiąga już po 10,4 sekundy. Z tą drugą jednostką napędową auto występuje ze skrzynią tradycyjną jak też automatem. Oba silniki charakteryzują się umiarkowanym apetytem na paliwo, słabszy spala średnio 6,3 a mocniejszy 6,8 litra paliwa na 100 km.

Trzecią jednostką jest diesel 1,6 litra common rail o mocy 109 KM, przy momencie obrotowym 109 KM. Ta raczej przeciętna pod względem mocy jednostka napędowa pozwala na jazdę z prędkością do 188 km/godz., a setkę auto osiąga po 11 sekundach. Tu zużycie paliwa jest doskonałe, średnio wynosi ono bowiem tylko 4,5 litra oleju napędowego na 100 km.
I ceny. Są one zbliżone do cen aut konkurencji. W podstawowej wersji z silnikiem 1,6 benzynowym mazda 3 kosztuje od 63.900 zł. Nie jest to zapewne mało, ale za tę sumę mamy nawet ESP czy klimatyzację manualną. Za najtańszego diesla trzeba zapłacić od 68.900 zł, a za wersję z silnikiem 2,0 litra od 72.900 zł.

Podsumowując. Dobrze się stało, że na rynek trafiło kolejne auto. Ładne, o średniej wielkości wnętrzu i doskonale zrobione. Pamiętajmy bowiem, że mazdy zawsze należały do aut najmniej awaryjnych. Taka będzie pewnie też z nowa trójką.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska