Napęd 4x4 w aucie osobowym. Nie tylko na bezdroża

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką SkodaZaktualizowano 
Napęd 4x4, czyli na obie osie, jest charakterystyczny dla samochodów terenowych lub SUV-ów. Ale ten typ napędu stosowany jest również w zwykłych autach, dzięki czemu polepsza ich zalety trakcyjne i bezpieczeństwo.

Napęd na cztery koła przestał być już domeną samochodów terenowych. Dziś coraz częściej doceniają go zwykli kierowcy, szczególnie podczas sezonu jesienno-zimowego. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze.

Skoda Octavia Skoda

Zalety układu 4x4 to m.in. efektywniejsze przekazanie mocy z silnika na wszystkie cztery koła, co zapewnia dużo lepszą przyczepność przy przyspieszaniu oraz pokonywaniu zakrętów. To z kolei ma wpływ na większe bezpieczeństwo i radość z jazdy, niezależnie od stanu drogi i pogody. Napęd 4x4 jest nieoceniony zimą, kiedy można się natknąć na śliską nawierzchnię. Dzięki takiemu rozwiązaniu można też łatwiej pokonać zaspę.

Jedną z najszerszych ofert samochodów wyposażonych w napęd 4x4 posiada Skoda. Poza SUV-ami Kodiaq i Karoq napęd na obie osie występuje również w ofercie modeli Octavia i Superb.

W obu autach stosowany jest ten sam typ systemu 4x4 z wielopłytkowym, sterowanym elektronicznie sprzęgłem piątej generacji, którego zadaniem jest płynny rozdział napędu pomiędzy osie. Stosowany w Skodach napęd 4x4 jest inteligentny, ponieważ charakteryzuje się odpowiednim rozdziałem momentu obrotowego w zależności od przyczepności kół.

Domyślnie moment obrotowy z silnika skupia się na przednich kołach, co przyczynia się do optymalizacji zużycia paliwa. W sytuacji tego wymagającej moment obrotowy jest płynnie kierowany na tylną oś. System wykorzystuje dane z innych mechanizmów sterujących, takich jak: czujnik prędkości kół, czujnik prędkości kołowej kół, czy też czujnik przyśpieszenia. Sprzęgło napędu 4x4 wzmacnia kontrolę trakcji, zwiększa dynamikę auta i bezpieczeństwo. Moment załączenia napędu na tylną oś jest niezauważalny dla kierowcy.

Dodatkowo sprzęgło napędu 4x4 może współpracować ze wszystkimi systemami bezpieczeństwa czynnego, jak np. ABS i ESP. Dzięki takiemu rozwiązaniu przy zmianach w przekazywaniu mocy pod uwagę brane są nie tylko prędkości obrotowe kół, ale również np. siła hamowania czy dane pochodzące z komputera sterującego pracą silnika.

- Pamiętajmy, że napęd 4x4 ułatwi nam ruszanie, jednak droga hamowania będzie taka sama jak w przypadku auta napędzanego na jedną oś - informuje Radosław Jaskulski, instruktor Skoda Auto Szkoły.

Napęd 4x4 w rodzinie modelu Octavia jest dostępny w wersji RS (limuzyna i kombi) z turbodoładowanym silnikiem Diesla o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM, który jest konfigurowany z sześciostopniową automatyczną przekładnią DSG. Ponadto w system napędu 4x4 są wyposażone wszystkie wersje silnikowe uterenowionej Octavii Scout, a są to: benzynowa jednostka turbo 1.8 TSI 180 KM z sześciostopniową przekładnią DSG, turbodiesel 2.0 TDI 150 KM (do wyboru: sześciobiegowa przekładnia manualna lub siedmiostopniowa DSG) oraz turbodiesel 2.0 TDI 184 KM z sześciostopniową przekładnią DSG. Dodajmy jeszcze, że Octavia Scout występuje tylko w wersji nadwoziowej kombi. Ma też o 30 mm zwiększony prześwit pod podwoziem (do 171 mm) oraz pakiet na bezdroża, w skład którego wchodzą plastikowe osłony podwozia, przewodów hamulcowych oraz paliwowych.

Skoda Superb Skoda

W modelu Superb napęd 4x4 występuje w czterech wersjach silnikowych. Silniki benzynowe to: 1.4 TSI 150 KM (skrzynia manualna sześciobiegowa) i 2.0 TSI 280 KM (sześciostopniowe DSG), zaś turbodiesle: 2.0 TDI 150 KM (skrzynia manualna sześciobiegowa) oraz 2.0 TDI 190 KM (siedmiostopniowe DSG). Superb 4x4 jest oferowany zarówno w wersji limuzyna, jaki kombi.

Do jakiej grupy nabywców adresowane są wspomniane auta? Z pewnością taki pojazd przyda się kierowcy, który często musi korzystać z dróg o gorszych nawierzchniach, w tym leśnych i polnych, np. mieszkaniec wsi. Napęd 4x4 nieoceniony jest też na terenach górski­ch, i to nie tylko zimą. Jest pomocny np. w trakcie stromego podjazdu z przyczepą.

Ale system 4x4 jest na tyle uniwersalny, że powinien go wybrać także użytkownik korzystający ze zwykłych dróg. Taki napęd znacząco zwiększa bowiem bezpieczeństwo jazdy.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Materiał oryginalny: Napęd 4x4 w aucie osobowym. Nie tylko na bezdroża - Motofakty

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
posiadacz4x4

napęd na 4 koła powinien być obowiązkowy w autach, zdecydowanie auto lepiej trzyma się każdego terenu. w moim rextonie i przy moich wyjazdach w tereny ( głównie lasy lub okolice rzek) 4x4 jest mega przydatny

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3