Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nareszcie! Będzie remont peronów na dworcu w Zielonej Górze

Czesław Wachnik 68 324 88 29 [email protected]
Nareszcie! Będzie remont peronów na dworcu w Zielonej GórzeNa razie perony wyglądają fatalnie.
Nareszcie! Będzie remont peronów na dworcu w Zielonej GórzeNa razie perony wyglądają fatalnie. Mariusz Kapała
Odnowione perony i wiaty, lepsze tory, windy dla niepełnosprawnych - tak zmieni się dworzec. Przebudowa zacznie się już wiosną.

Zapowiada się gruntowna modernizacja peronów, torów przy dworcu Zielona Góra. Już wcześniej przebudowano tor nr 2, czyli jak mówią kolejarze, główny, zasadniczy. Znajduje się on przy peronie nr 2 bliżej dworca PKP. Po nim przemykają pociągi np. z Wrocławia do Szczecina. 

- W tym roku zmodernizujemy tor nr 1, a więc ten znajdujący się przy peronie nr 2 od strony Alde-Medu - tłumaczy nam Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Ale prace będą polegać nie tylko na przebudowie toru.

Faktycznie, w tym roku w otoczeniu dworca zapowiada się wiele prac. PKP chcą na nie przeznaczyć spore pieniądze, miliony. Roboty zaplanowano już wiosną br., tak, by prace zostały zakończone do grudnia.

Co ma być zrobione? - Przebudowane zostaną wszystkie perony, a więc numer 1, 2 i 3. Tak dokładnie to zostaną one dosłownie rozebrane i zbudowane od nowa. Dzięki temu będzie czysto i elegancko. A ponadto poprawi się bezpieczeństwo pasażerów. Nie mniejszym przedsięwzięciem będzie wydłużenie peronu nr 1 w kierunku Przylepu, dzięki temu faktycznie powstanie nowy peron oznaczony 1A. Stanie się tak na wniosek władz Zielonej Góry - tłumaczy Wolny.

Wyjaśnia też, że na peronach pojawią się tablice informujące o przyjazdach i odjazdach pociągów, będą też nowe gabloty informacyjne, odnowione oraz nowe wiaty. Co też ważne, przebudowane zostanie podziemne przejście między peronami 1 a 2.

Dodatkowo pojawią się tam windy dla niepełnosprawnych. - Dzięki temu dworzec w Zielonej Górze nie będzie odbiegał standardem od podobnych obiektów w innych miastach. Wydaje się, że spotka się to z aprobatą podróżnych - przekonuje Wolny.

Ale to nie wszystko. W ramach przebudowy peronu nr 1 zostanie on wydłużony w kierunku nastawni ZBG, jako peron wyspowy 1A. Dodatkowo wyremontowane zostaną tory przy tym peronie. Pozwoli to na przeniesienie części prac manewrowych składów pasażerskich na wschodnią stronę stacji, co z kolei zmniejszy uciążliwość prowadzenia jazd manewrowych przez przejazd na ulicy Zagłoby (pisaliśmy o tym tydzień temu). Z tego niewątpliwie ucieszą się mieszkańcy zachodniej strony Zielonej Góry.

Wspomniane prace zostaną wykonane w ramach modernizacji tzw. Odrzanki, czyli odcinka linii kolejowej z Wrocławia do Szczecina. Zmodernizowano na tej linii już wiele kilometrów torów, dlatego skrócił się czas jazdy z Zielonej Góry do Głogowa, Wrocławia i Szczecina. Ale nadal na wielu odcinkach pociągi jeżdżą z prędkością 40-50 km na godz. Zakończenie prac na całej trasie od Głogowa do Dolnej Odry pod Szczecinem ma nastąpić do końca 2016 roku. Natomiast w tym roku zaplanowano przebudowę toru nr 2 od Czer-wieńska Towarowego do Bytni-cy (17,7 km) oraz toru nr 1 od Wróblina Głogowskiego w kierunku Zielonej Góry (7,3 km). Zaplanowano również w tym roku nowe zadanie, modernizację toru nr 2 od Rudny Gwizdanów do Głogowa. Dzięki temu już od grudnia 2015 roku, z chwilą nowego rozkładu jazdy skróci się czas podróży do Wrocławia.
 

Historia Zielonej Góry po kolei

  • Zielona Góra należy do grupy miejscowości, które mimo wcześnie podjętych starań stosunkowo długo czekały na doprowadzenie linii kolejowej. Po wielu perturbacjach 1 października 1871 r. uruchomiono pierwsze połączenie kolejowe do Zielonej Góry. Pierwsze pociągi były wypełnione po brzegi. 
     
  • 1 sierpnia 1904 roku Zielona Góra stała się stacją węzłową, co wpłynęło na rozbudowę infrastruktury kolejowej.W latach  90. XIX wieku oddano w mieście dodatkowe tory bocznicowe, powstała lokomotywownia, prawdopodobnie wtedy także zbudowano wiadukt kolejowy w ciągu ul. Batorego. Nowy dworzec uruchomiono w 1902 roku. Parter był przeznaczony dla pasażerów, piętro zajmowały biura i pomieszczenia obsługi stacji. Kasy biletowe i poczekalnia, a także trzy lokale gastronomiczne - dwie restauracje i kawiarnia - działały na parterze. Przed dworcem znajdował się plac dla dorożek, a później był tam też przystanek dla tramwajów konnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska