Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nasi żołnierze w Afganistanie chronią bezcenne skarby (zdjęcia)

Agnieszka Dolatowska, Marek Aloksa, (dab)
Bezcenne zabytki afgańskiej kultury chronią m.in. polscy żołnierze
Bezcenne zabytki afgańskiej kultury chronią m.in. polscy żołnierze PKW Afganistan
Za dwa lata Ghazni będzie Kulturową Stolicą Świata Islamskiego regionu azjatyckiego. Znajdujące się tam bezcenne zabytki chronią m.in. żołnierze z Międzyrzecza i Wędrzyna.

Skarby Afganistanu

Przed czterema laty na spotkaniu Organizacji Krajów Islamskich do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury (ISESCO) w Trypolisie ustalono, że w 2013 r. miasto Ghazni nosić będzie tytuł "Tytuł "Kulturowej Stolicy Świata Islamskiego" - przyznawany osobno dla trzech obszarów geograficznych; regionu arabskiego, regionu afrykańskiego oraz regionu azjatyckiego. Każdego roku tytuł ten noszą trzy miasta położone w różnych częściach świata islamskiego. Tytuł przyznawany jest w ramach działań prowadzonych przez Organizację Konferencji Islamskiej (OKI) zrzeszającą 57 państw muzułmańskich.

Projekt "Kulturowa Stolica Świata Islamskiego" ma zwrócić uwagę na bogactwo cywilizacyjne oraz dziedzictwo kulturowe krajów wchodzących w skład OKI. Ważnym elementem tej strategii jest ochrona zabytków dziedzictwa kulturowego islamu (zarówno materialnego, jak i niematerialnego). Dodatkowo powołanie "Kulturowej Stolicy Świata Islamskiego" służyć miało rozpowszechnianiu i promowaniu dziedzictwa kulturowego i naukowego państw islamskich i stworzeniu warunków dla dialogu kulturowego w kręgu krajów muzułmańskich oraz dialogu międzycywilizacyjnego.

Tytuł "Kulturowej Stolicy Świata Islamskiego w ubiegłym roku nosiła stolica Tadżykistanu - Duszanbe. Obecnie tytuł ten przypadł w udziale Dżakarcie - stolicy Indonezji. Rok 2012 należał będzie do stolicy Bangladeszu - Dhaka, w roku 2013 tytuł ten nosić będzie Ghazni, a w 2014 r. Biszkek - stolica Kirgistanu.

Miasto z patyną

Dlaczego właśnie Ghazni - niewielkie miasto położone na wschodzie Afganistanu - zostało uhonorowane tym tytułem? Bo ma wspaniała historię. Miejscowość Gazaca, wymieniona przez greckiego geografa Klaudiusza Ptolemeusza w II w. n.e., może odnosić się właśnie do obecnego Ghazni. Badania archeologiczne prowadzone w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku przez ekspedycję włoską dowodzą, że w tym czasie miasto stanowiło silny ośrodek buddyzmu.

Na szycie stanowiska archeologicznego Tepe Sardar po dziś dzień widnieją pozostałości po okazałych budowlach; Wielkiej Stupie (prawdopodobnie największej tego typu budowli na terenie współczesnego Afganistanu) oraz otaczającym ją w przeszłości systemie kaplic i obiektów wotywnych. Tepe Sardar zostało opuszczone prawdopodobnie na przełomie VIII i IX w. n.e. Upadek tego wspaniałego klasztoru buddyjskiego, w którym według źródeł pisanych mieszkało tysiące mnichów, bez wątpienia związany był z pojawieniem się islamu.

Dynastia Ghazawidów

W roku 962 zaczął się najwspanialszy okres w historii Ghazni. W tym roku jeden z tureckich najemników, Alptegin (Ałptedżin), wypowiedział posłuszeństwo swemu perskiemu suwerenowi i uczynił miasto stolicą niezależnego księstwa. Założoną przez niego dynastię nazwano Ghaznawidami. W okresie ich panowania stworzone imperium rozciągało się od terenu współczesnego Iranu aż do Indii. Ghazni - stolica tego państwa - była miastem dorównującym swoją wielkością i znaczeniem Kairowi, Damaszkowi czy Bagdadowi.

Władcy z dynastii Ghaznawidów dbali także o rozwój kulturalny miasta. Jednym z najwybitniejszych mecenasów kultury był sułtan Mahmud (998-1030), który uczynił z miasta centrum kultury i nauki rywalizujące z Bagdadem. Za jego czasów w Ghazni żyli i tworzyli m.in. muzułmański uczony i encyklopedysta - Al Biruni, zwany "Perskim Arystotelesem", poeta Ferdousi - autor eposu Szahname ("Księga Królów"), czy też suficki mistyk Sana'i, który w swoich wierszach poszukiwał sposobu poznania istoty Boga.

Mongolski najazd

Imperium Ghaznawidów nie przetrwało jednak długo. W 1149 lub 1150 r. ich rywale, władający sąsiednim górskim królestwem Ghor, najechali Ghazni, doszczętnie je łupiąc, a następnie włączając w granice swych posiadłości. Nie na długo zresztą: w 1221 r. pod murami miasta stanęła licząca 200 tys. wojowników armia Dżyngis Chana. Czego nie zdołali zniszczyć lub zrabować Ghorydzi, mongolscy wojownicy obrócili w perzynę dokonując przy tym rzezi mieszkańców.

Po tym wydarzeniu Ghazni odbudowane zostało nieco dalej na południe, wokół wzniesionej w tym samym czasie cytadeli Bala Hissar. Na pustkowiu, w miejscu po zburzonym mieście, stoją dwie ocalałe wieże z cegły, uważane za symbol miasta. Niesłusznie nazywane są minaretami. W rzeczywistości budowle te upamiętniają zwycięstwa sułtanów Massuda III i Bahram Szacha.

W 1747 r. Ghazni wraz z całą prowincją stało się częścią państwa afgańskiego.
Wybór dokonany przez ISESCO jest gestem, który ma przypomnieć o momentach wielkości miasta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska