Trzy tygodnie temu podczas burzliwej sesji rady miasta dyskutowano o planach wójta Ryszarda Skonieczka, który chce przekształcić szkołę podstawową w Mostkach w placówkę niepubliczną zarządzaną przez nauczycieli.
Obecni w sali rodzice i nauczyciele zarzucali wójtowi, że tę decyzję podjął za ich plecami. Ten tłumaczył, że gdyby kierować się tylko ekonomią, szkołę w Mostach trzeba by było zamknąć. Bo jej utrzymanie kosztuje gminę 600 tys. zł rocznie.
A w pałacyku o powierzchni 2 tys. mkw uczy się 35 dzieci. I zadeklarował, że jeśli szkołę przejmie stowarzyszenie założone przez nauczycieli, to gmina opłaci: energię, opał, wodę i kanalizację. Uczyłyby się w niej dzieci z klas 1-6. Ostatecznie radni podjęli uchwałę intencyjną o likwidacji placówki.
Od tamtego czasu trwają rozmowy między gminą a nauczycielami. - Rozmawiam z dyrektorami placówek, które taką reorganizację mają za sobą - tłumaczy Skonieczek. - Między innymi odwiedziliśmy Droszków w gminie Zabór, aby się przyjrzeć, jak funkcjonuje placówka niepubliczna zarządzana przez stowarzyszenie mieszkańców. Chcemy, aby szkoła w Mostkach przekształciła się w podobna jednostkę, ale kierowaną przez naszych nauczycieli znających dzieci, rodziców i środowisko.
Dyrektorka Małgorzata Kubiak przyznaje, że nauczyciele zastanawiają się nad przejęciem szkoły. - Ale musimy policzyć, czy z samej subwencji oświatowej uda nam się ją utrzymać - tłumaczy. - Pytamy o opinię rodziców, bo jeśli oni nie poślą do nas dzieci, nasza praca nie będzie miała sensu. Niektórzy już deklarują, że przeniosą pociechy do Świebodzina. Inni chcą zostawić je w Mostkach.
Do czasu budowy nowej szkoły, zajęcia odbywałyby się w pałacyku. Gdy odwiedziliśmy szkołę w Mostkach, Urszula Maczalska miała zajęcia w klasie łączonej, 5-6. - Rodzice dzwonią i mówią, że w razie potrzeby pomogą w budowie szkoły - powiedziała. W czwartek kolejne zebranie dyrekcji szkoły z rodzicami.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?