Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa laguna III obiecuje wysoką jakość

Czesław Wachnik
Wnętrze i kokpit są zupełnie nowe. I ładne, jedne z ładniejszych nie tylko w segmencie D
Wnętrze i kokpit są zupełnie nowe. I ładne, jedne z ładniejszych nie tylko w segmencie D fot. Marek Marcinkowski
Renault walczy o to, aby jego samochody dostały się na szczyty rankingów niezawodności. Liczy także na sukcesy w tej dziedzinie laguny III.

Nowa laguna III jest sprzedawana w salonach od jesieni 2007. Auto ma podbić serca klientów nie tylko najwyższym bezpieczeństwem, co podkreślano w przypadku poprzedniej wersji czy doskonałymi silnikami, ale też niezawodnością. Renault chce, by jego auta, w tym oczywiście laguny, dostały się na szczyty rankingów niezawodności. Czas pokaże czy tak się stanie.

Nadwozie i wnętrze

Testowaliśmy wersję kombi 2,0 litra o mocy 150 KM. Kosztuje prawie 100 tys. zł. Nadwozie laguny jest eleganckie, ale jednocześnie ma w sobie coś ze sportowego auta. Z przodu dominują szerokie, zachodzące na błotniki światła, dyskretna kratka wlotu powietrza oraz logo Renaulta.

Dodajmy jeszcze zwartą sylwetkę, krótkie zwisy i rozstaw osi wynoszący 275,6 cm. Patrząc z przodu oraz z boku na poprzedni i obecny model, można pokusić się o opinię, że styliści Renaulta raczej popracowali nad poprawą atrakcyjności laguny II, niż zbudowaniem od podstaw nowej wersji. Przyniosło to zresztą dobre efekty. Na 23. Międzynarodowym Festiwalu Samochodowym w Paryżu laguna grandtour zdobyła tytuł najpiękniejszego samochodu 2007 roku. Dodajmy jeszcze, że model ten różni się od limuzyny jedynie innym tyłem i większym bagażnikiem.

Wnętrze laguny III jest natomiast zupełnie inne od poprzedniego modelu. To takie dyskretne połączenie tradycji z nowoczesnością. Tradycyjny jest zestaw wskaźników z dwoma zwyczajowymi dużymi licznikami (obrotomierz i prędkościomierz) oraz dwoma małymi wskaźnikami (zasobność zbiornika paliwa i temperatura silnika). Pozostała część kokpitu jest natomiast nowoczesna. Kokpit z wszystkimi kratkami wlotu powietrza, radiem i klimatyzacją jakby zawieszono w powietrzu.

Nie możemy zapomnieć o dyskretnym przycisku ,,start/stop", małej trzyramiennej kierownicy oraz doskonałych i dobrze dopasowanych materiałach. Dodatkowo miękkich w dotyku. Wydaje się, że wnętrze laguny III można uznać za jedno z najładniejszych nie tylko w segmencie D.

Jazda po każdej drodze

Laguna grandtour 2,0 diesel w pigułce

  • Pojemność silnika 1995 ccm
  • Moc silnika 150 KM
  • Długość 480 cm
  • Szerokość/wysokość 181/144,5 cm
  • Rozstaw osi 275,6 cm
  • Pojemność bagażnika 508/1593 litrów
  • Przyspieszenie (0-100 km) 9,7 sekundy
  • Prędkość maksymalna 210 km/godz.
  • Średnie zużycie paliwa 6,1 litra na 100 km

    Cena od 99.500 zł (wersja expression)
  • Laguny nie uruchamia się za pomocą tradycyjnego kluczyka, ale karty kodowej oraz po naciśnięciu przycisku ,,start/stop''. Silnik delikatnie zaskakiwał i był niemal niesłyszalny.

    Mimo że dysponowaliśmy dieslem. Nie będziemy wchodzić w szczegóły zawieszenia - zainteresowani dowiedzą się u dilerów - ale trzeba podkreślić, że w praktyce sprawdzało się ono rewelacyjnie. Laguna jest neutralna, czyli konstruktorom udało się osiągnąć kompromis między ,,miękkością'' typowego francuskiego auta, a wymaganą przy szybkiej jeździe bezpieczną sztywnością.

    W konsekwencji auto jechało bez zarzutu po autostradzie, w trakcie pokonywania ostrych zakrętów jak też po gorszej nawierzchni. Zawieszenie neutralizowało niemal każdą nierówność drogi. Nawet o tak fatalnej jakości jak w Barcikowicach pod Zatoniem.

    Wspomniany 2.0 litra silnik o mocy 150 KM zaskoczył nas doskonałą pracą (łatwo wchodzi na wysokie obroty, nie hałasuje przy dużej prędkości, równo pracuje tuż po uruchomieniu i po dłuższej jeździe) i umiarkowanym apetytem na paliwo. Producent chwali się średnim spalaniem na poziomie 6 litrów na 100 km. To bardzo nowoczesny diesel common rail o 16 zaworach. W ofercie Renaulta mamy diesle o mocy od 110 do 173 KM, a także jednostki benzynowe od 110 do 170 KM.

    Doskonale spisywała się skrzynia biegów i hamulce. Wyposażono je w układ wspomagający, który uaktywnia się w czasie gwałtownego hamowania. Nie można też zapomnieć o obszernym wnętrzu - z przodu i z tyłu - a także wygodnych fotelach i kanapie. Na uwagę zasługuje też łatwo i szybko składająca się tylna kanapa.

    Nowoczesna i bezpieczna

    W wnętrzu laguny nic nie trzeszczało. Wewnątrz jest kilka, a może nawet kilkanaście różnego rodzaju skrytek i szufladek na drobiazgi, butelki lub kubki. Ich przydatność docenimy w czasie jazdy. Auto w wersji limuzyna ma bagażnik o pojemności 450 litrów, a kombi 508 litrów i dzieloną tylną kanapę.

    Laguna ma bogate wyposażenie. Wspomnijmy tu o ABS-ie z ESP i ASR, systemie kontroli ciśnienia w oponach, 8 poduszkach powietrznych (o regulowanym ciśnieniu) oraz kurtynach bocznych, pasach bezpieczeństwa z ogranicznikami napięcia, czujnikach cofania, klimatyzacji itp.

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska