Nowy dowód osobisty 2019 e-dowód. Dostaniesz sms-a, że twój dowód straci ważność i musisz go wymienić. W jaki sposób? To musisz wiedzieć!

(red.)Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (5 zdjęć)
Jak informuje ministerstwo cyfryzacji, w ciągu najbliższych dni twój dowód osobisty traci ważność. Wniosek o nowy dowód osobisty możesz złożyć online. W jaki sposób? Ile to kosztuje? To trzeba wiedzieć!

Ułatwienie i przyspieszenie załatwiania spraw urzędowych - to główne cele przyjętej dziś przez Radę Ministrów zmian w ustawie o informatyzacji.

Nowy dowód osobisty 2019. Twój dokument straci ważność

„Minister Cyfryzacji informuje, że w ciągu najbliższych (…) dni Twój dowód osobisty traci ważność. Wniosek o nowy dowód osobisty możesz złożyć online. Odwiedź: gov.pl/do” – od dziś SMSa o takiej treści dostanie każdy właściciel Profilu Zaufanego, którego dowód osobisty wkrótce straci ważność. - W sumie wyślemy trzy takie wiadomości. Na 60, 45 i 20 dni przed końcem ważności dowodu osobistego – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Jeśli wniosek o nowy dokument złożymy już po pierwszym przypomnieniu, drugie nie przyjdzie. Jeśli zdecydujemy się załatwić tę sprawę po drugim SMSie, na trzeci nie musimy już czekać – dodaje szef MC.

Dowód osobisty 2019. Kto dostanie sms-a z przypomnieniem?

Na przypomnienia mogą liczyć wszyscy, którzy mają Profil Zaufany (PZ). Zakładając go podajemy numer swojego telefonu, na który – w trakcie korzystania z PZ – przychodzą kody autoryzacyjne, a teraz przyjdą też SMSy z przypomnieniem o konieczności wymiany dowodu.

Nowa e–usługa ma przyczynić się do sprawnego kontaktu administracji z obywatelem. Wkrótce przybędzie takich usług. A wszystko dzięki przyjętej przez Radę Ministrów nowelizacji ustawy o informatyzacji. Zaproponowane rozwiązania mają przyspieszyć załatwianie spraw urzędowych oraz pomóc obywatelom uniknąć ewentualnych negatywnych konsekwencji wynikających np. z nieterminowego załatwienia jakiejś sprawy. W jaki sposób? - Poprzez umożliwienie bezpośredniego kontaktu administracji z obywatelem, który zostanie powiadomiony telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej o stanie prowadzonej sprawy – w tym np. o niedotrzymaniu terminów – czy też właśnie o upływie ważności dokumentów. Dodatkowa korzyść – w niektórych przypadkach dla obu stron wyeliminowane zostaną koszty związane z prowadzeniem tradycyjnej korespondencji – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Nowy dowód 2019. Co to jest Rejestr Danych Kontaktowych?

Bezpośredni kontakt z obywatelem będzie możliwy dzięki powstaniu Rejestru Danych Kontaktowych (RDK), w którym gromadzone będą dane kontaktowe obywateli (imię i nazwisko, PESEL, adres e–mail lub numer telefonu).

TO TRZEBA WIEDZIEĆ:

  • Wprowadzenie danych do RDK przez obywateli będzie dobrowolne. Dane będzie można wprowadzać oraz aktualizować przez e–usługę lub podczas wizyty w urzędzie.
  • Dostęp do danych zgromadzonych w RDK będą miały tylko wskazane w ustawie instytucje, które o niego wystąpią. Mogą to być np. organy gmin, Narodowy Fundusz Zdrowia, urzędy skarbowe, a także organy wyborcze, czy Polski Czerwony Krzyż (w zakresie danych osób poszukiwanych lub poszukujących).

RDK będzie częścią Systemu Rejestrów Państwowych, w którym funkcjonują już: rejestr PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych, czy też Rejestr Dokumentów Paszportowych.

Do końca marca 2021 roku w Rejestrze Danych Kontaktowych ma znaleźć się blisko 2 mln osób.

Możemy wnioskować online o wydanie dokumentów

To nie wszystkie korzyści płynące z powstania rejestru Danych Kontaktowych. Katalog usług, które będzie można realizować z wykorzystaniem zawartych w nim danych kontaktowych, będzie stopniowo poszerzany. - Kolejną korzyścią, jaką wprowadza przyjęty dziś projekt jest możliwość uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego dzięki odpowiedniej e–usłudze – mówi minister Marek Zagórski. – Już dziś możemy wnioskować online o odpis aktu stanu cywilnego. Jednak w wielu przypadkach na otrzymanie dokumentów musimy poczekać. Po wejściu w życie przygotowanych przez nas zmian – dokumenty dostaniemy „od ręki” – dodaje szef MC.

Odpis będzie można pobrać bezpośrednio z Rejestru Stanu Cywilnego. Warunek? Posiadanie bezpłatnych środków identyfikacji elektronicznej, czyli Profilu Zaufanego lub podpisu osobistego.

Odpisy aktu stanu cywilnego będą opatrywane kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ministra ds. informatyzacji.

Wniosek o dowód przez internet

Jeśli chcesz złożyć wniosek o dowód przez internet - potrzebujesz profilu zaufanego (eGO) lub e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć. Sprawdź, jak założyć profil zaufany lub jak korzystać z e-dowodu.

Jeśli chcesz zalogować się e-dowodem, potrzebujesz skrzynki ePUAP. Służy ona do komunikacji z urzędem. W skrzynce znajdziesz na przykład swoje pisma wysłane do urzędu w usługach serwisu Obywatel i platformy ePUAP.

[b

]Nowy dowód 2019. Kto może złożyć wniosek:[/b]

Wniosek o dowód osobisty drogą internetową może złożyć osoba, która:

  • ukończyła 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego,
  • wymienia dowód osobisty — na przykład z powodu zmiany danych osobowych.

Wniosek o dowód MOŻE złożyć każdy, kto:

  • kończy 18 lat za mniej niż 30 dni,
  • jest polskim obywatelem, który mieszka za granicą,
  • jest rodzicem, opiekunem prawnym albo kuratorem i składa wniosek w imieniu:
  • dziecka do 18. roku życia,
  • innej osoby całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionej.

WARTO WIEDZIEĆ:

Nowy dowód osobisty 2019 e-dowód. Dostaniesz sms-a, że twój ...

Nowy dowód 2019. Kiedy trzeba wyrobić dowód osobisty

Złóż wniosek o dowód osobisty jak najszybciej, jeśli:

  • masz ukończone 18 lat,
  • zmieniły się dane osobowe w twoim obecnym dowodzie, na przykład nazwisko,
  • zmienił się twój wygląd, na przykład po operacji plastycznej, co utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie cię,
  • twój obecny dowód zagubił się, został zniszczony lub skradziony,
  • certyfikaty w twoim dowodzie zostały unieważnione, bo na przykład minął termin zawieszenia.
  • Jeśli twój obecny dowód osobisty traci ważność, złóż wniosek co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności.

NIE MUSISZ wymieniać dowodu, jeśli zmienia się twój adres zameldowania albo nazwa urzędu, który wydał twój dowód.

Nowy dowód 2019. Kiedy możesz wyrobić dowód osobisty

Złóż wniosek o nowy dowód osobisty, jeśli:

  • twój aktualny dowód nie jest e-dowodem, a chcesz mieć e-dowód,
  • masz e-dowód bez certyfikatu podpisu osobistego lub certyfikatu do logowania (czyli certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia),
  • nie możesz złożyć podpisu osobistego lub się nim zalogować (uwierzytelnić).
  • Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o certyfikatach, przeczytaj informacje o nowym dowodzie osobistym.

Nowy dowód osobisty 2019 online. Co przygotować

  • login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy lub podpis kwalifikowany albo e-dowód,
  • zdjęcie w formie elektronicznej i — jeśli jesteś na zdjęciu w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy — załącznik z odpowiednim zaświadczeniem,
  • Sprawdź, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie do dowodu. Pamiętaj, że jeśli zdjęcie nie będzie spełniać wymagań, urzędnik odmówi ci wydania dowodu.

Wniosek o dowód osobisty online 2019. Krok po kroku

  • Przenieś się na stronę login.gov.pl. Wybierz sposób logowania.
  • Wybierz powód ubiegania się o dowód.
  • Wybierz dowolny urząd, w którym odbierzesz gotowy dowód.
  • Zaznacz, czy chcesz mieć podpis osobisty.
  • Informacje o podpisie osobistym znajdziesz w sekcji Co to jest podpis osobisty.
  • Dołącz zdjęcie. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co przygotować.
  • Sprawdź, czy dane na wzorze dowodu są poprawne — znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).
  • Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że masz w swoim wniosku poprawny e-mail. Otrzymasz na niego numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód.
  • Po wypełnieniu formularza system przekieruje cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl.

Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Możesz to zrobić na 3 sposoby:

  • podpisem zaufanym,
  • e-dowodem,
  • certyfikatem kwalifikowanym.
  • Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP i e-mail podany we wniosku.
  • Odbierz dowód. Szczegóły znajdziesz w sekcjach Ile będziesz czekać i Jak odebrać dowód osobisty.
  • Po wysłaniu wniosku nie możesz go edytować ani podmieniać w nim załączników.

Jeśli w twoim wniosku urzędnik stwierdzi braki lub błędy, dostaniesz wiadomość na skrzynkę ePUAP. Sprawdzaj swoją skrzynkę — jeśli odpowiesz na wiadomość urzędnika, przyspieszysz załatwienie sprawy.

Ustaw powiadomienia e-mailowe o nowych wiadomościach na skrzynce ePUAP.

Co to jest podpis osobisty

  • Podpis osobisty — zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie. W kontakcie z urzędem (podmiotem publicznym) jest tak samo ważny jak podpis własnoręczny. Możesz go też używać do załatwiania innych spraw — z firmami lub osobami, jeśli zgodzą się na to obie strony. Ty jako jedna strona i inna osoba lub firma jako druga strona.
  • Zdecyduj, czy chcesz go mieć, kiedy składasz wniosek o dowód osobisty.

Nowy dowód osobisty e-dowód 2019. Ile będziesz czekać

Maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach — poinformuje cię o tym urzędnik.

Jak odebrać gotowy dowód osobisty

  • Dowód odbierasz w urzędzie, który wybierasz, kiedy wypełniasz wniosek. Przy odbiorze pokaż dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport — jeśli masz. Osoby, które dostały polskie obywatelstwo, powinny przedstawić dokument podróży (na przykład paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość.
  • Jeśli nie możesz osobiście odebrać dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub z innego ważnego powodu, który wystąpił po złożeniu wniosku, skontaktuj się z urzędem, który przyjął wniosek. Urzędnik odwiedzi cię w miejscu, w którym przebywasz, i zapewni ci odbiór dowodu osobistego.
  • Dowód możesz odebrać w miejscu, w którym przebywasz, jeśli jest ono w gminie, która przyjęła wniosek.

Podczas odbioru dowodu w urzędzie możesz ustalić kody PIN:

  • do logowania — 4-cyfrowy kod PIN 1,
  • do podpisu osobistego — 6-cyfrowy kod PIN 2 (jeśli we wniosku zaznaczono odpowiednie pole).
  • Możesz też to zrobić później, w dowolnym urzędzie gminy.

Razem z dowodem dostaniesz kod PUK do niego. Możesz też nie odebrać kodu. Kod będzie czekał na ciebie w urzędzie, który wydał twój dowód osobisty.

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o kodach PIN, na przykład jak je później zmienić, albo o kodzie PUK, przeczytaj informacje na stronie edowod.gov.pl.

Nowy dowód 2019. Jak sprawdzić, czy dowód jest gotowy

Możesz to zrobić wygodnie przez internet — wystarczy, że podasz numer wniosku. Znajdziesz go w wiadomości, którą wyślemy ci na e-mail podany we wniosku.

POLECAMY RÓWNIEŻ PAŃSTWA UWADZE:

Czytaj także

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3