Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odszkodowanie za głuchy telefon

Redakcja

Domowy aparat naszego Czytelnika Radosława Kuziemskiego ze Wschowy jest nieczynny przynajmniej dwa razy w miesiącu. Za każdym razem milczy po kilkanaście godzin. A abonament musi płacić. Dziś podpowiadamy, kiedy i jak odzyskać choć część pieniędzy.

1. POLICZ GODZINY
Niestety, nie jest tak, że masz prawo do pieniędzy, gdy telefon milczy po kilka godzin dzień czy dwa. Odszkodowanie nie przysługuje, jeśli w jednym okresie rozliczeniowym (od rachunku do rachunku) łączny czas przerw był krótszy niż 36 godzin. Jeśli dłużej, masz prawo do odszkodowania!

Pamiętaj też, że - niezależnie od odszkodowania - za każdy dzień przerwy trwającej dłużej niż 12 godzin, przysługuje zwrot 1/30 miesięcznej opłaty abonamentowej.

2. PRZECZYTAJ UMOWĘ

To ona jest podstawą prawną świadczenia usług telekomunikacyjnych. Są w niej różne zapisy, na podstawie których można składać reklamację, m.in.:

  • Nazwa, adres i siedziba dostawcy usług - to do niego kierujesz swoje pismo;

  • Zakres świadczonych usług - z nich wynika, czego i w jakiej jakości możesz oczekiwać od operatora;

  • Zakres obsługi serwisowej;

  • Wysokość kar umownych w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi - tu znajdziesz informację o wysokości odszkodowania;

  • Tryb postępowania reklamacyjnego - czyli jak w praktyce złożyć skargę.

    Drugim dokumentem równie ważnym, gdy chcesz się starać o odszkodowanie, jest regulamin świadczenia usług. Dostajesz go bezpłatnie razem z umową oraz na każde żądanie. Reguluje m.in. zasady wypłaty kar umownych, serwisu i postępowania reklamacyjnego.

    3. ZŁÓŻ REKLAMACJĘ

    Można to zrobić:

  • ustnie do protokołu - musisz dostać jej potwierdzenie na piśmie;

  • telefonicznie - operator pisemnie potwierdza ją w czasie 14 dni od zgłoszenia. Nie jest to wymagane, jeśli zmieści się w tym terminie.

  • pisemnie (list, faks, poczta elektroniczna) - tu również obowiązuje powyższy termin potwierdzenia reklamacji. Pisząc skargę zamieść w niej swój numer ewidencyjny. Znajdziesz go w umowie o telefon lub na rachunku. Pamiętaj, że musisz się odręcznie podpisać.

    4. TO NAPISZ

    Składając reklamację, powołuj się na niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi. Bo tym jest sytuacja, gdy twój telefon milczy.

    Skarga powinna zawierać:

  • twoje dane (imię, nazwisko, adres zamieszkania);

  • opis, czego i jakiego okresu dotyczy;

  • zarys okoliczności

  • określenie kwoty odszkodowania. Podaj numer swojego konta bankowego lub adres, na jaki mają przyjść pieniądze albo poproś o ich zaliczenie na poczet przyszłych płatności;

    Na napisanie reklamacji masz 12 miesięcy. Liczonych od dnia, w którym usługa została nienależycie wykonana lub od końca miesiąca, w którym zakończyła się przerwa w świadczeniu.

    5. TERAZ CZEKAJ

    Operator ma 30 dni na rozpatrzenie twojej skargi. Jeśli nie zmieści się w tym terminie, to tak jakby zgodził się z twoimi zarzutami!

    W odpowiedzi na reklamację musi się znaleźć m.in.

    1 Podstawa prawna

    2 Rozstrzygnięcie reklamacji

    3 Określenie wysokości odszkodowania i terminu wpłaty na twoje konto - jeśli została uznana za zasadną)

    4 Wyczerpujące uzasadnienie faktyczne i prawne odmowy - jeśli operator nie uznał reklamacji.

    ILE MOŻESZ DOSTAĆ

    Za każdy dzień przerwy w świadczeniu, przysługuje ci odszkodowanie w wysokości 1/15 średniej opłaty miesięcznej. Liczy się to według rachunków z ostatnich trzech okresów rozliczeniowych, ale nie starszych niż sprzed roku.

    Pamiętaj też, że niezależnie od odszkodowania (za każdy dzień przerwy trwającej dłużej niż 12 godzin) przysługuje ci zwrot 1/30 miesięcznej opłaty abonamentowej.



    Z ŻYCIA WZIĘTE

    Problem: twój operator zastrzegł sobie w umowie, że "nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług wynikłe z faktu niewłaściwego funkcjonowania sieci telekomunikacyjnych innych operatorów telekomunikacyjnych".

    Rozwiązanie: nic się nie martw. Taki zapis w umowie jest niezgodny z prawem, czyli nie obowiązuje. Możesz starać się o odszkodowanie!


    Katarzyna Borek
    0 68 324 88 37
    [email protected]


  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska