Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Papierosy będą sprzedawane w białych pudełkach i spod lady?

(map)
Fot. Archiwum
Już wkrótce z paczek papierosów mogą zniknąć charakterystyczne dla marek producentów znaki, loga i kolory.

Zgodnie z planami Unii Europejskiej, od 2012 roku palacze chcący kupić papierosy musieliby wybierać spośród ujednoliconych, białych paczek, opatrzonych nazwą producenta na górze pudełka, dużym napisem "palenie zabija" na opakowaniu i... kodem kreskowym na boku paczki. I niczym więcej.

Pomysł pod hasłem "plain packaging" polega bowiem na tym, aby paczki papierosów były ujednolicone i w ten sposób pozbawione "atrakcyjności" dla ewentualnych kupujących - albowiem to właśnie znaki graficzne i kolorystyka przyciąga zdaniem inicjatorów rekomendacji UE młodzież.

Inicjatywa UE o nazwie "Środowisko wolne od dymu tytoniowego" idzie jednak o krok dalej. Według autorów projektu już sama obecność papierosów "na widoku" zachęca potencjalnych klientów do zakupu i oddania się śmiercionośnemu nałogowi. A zatem kolejnym krokiem byłoby usuwanie wyrobów tytoniowych z widoku publicznego, a w konsekwencji tego - jak to się mówi w Polsce - "sprzedaż spod lady".

Papierosy znikają od 10 lat

Obecna inicjatywa, znana pod hasłem "plain packaging" nie jest specjalnie nowa - pojawiła się już w latach 90-tych XX wieku w kręgach specjalistów ds. profilaktyki antynikotynowej. Według ich badań, jedną z podstaw profilaktyki jest poza edukacją - konsekwentne usuwanie reklam wyrobów tytoniowych z przestrzeni publicznej. Przypomnijmy - w Polsce już w 1999 r. zakazano reklamy papierosów w telewizji, w 2000 r. na reklamach zewnętrznych, w 2001 r. w prasie. W 2006 roku wyeliminowano loga sponsorów - firm tytoniowych - w Formule 1.

Zakaz eksponowania papierosów na sklepowych półkach (a w konsekwencji również usunięcie automatów do ich sprzedaży) został już przyjęty przez władze Wielkiej Brytanii. Wchodzi w życie w 2011 roku.

Rekomendację "plain packaging" popiera między innymi polski Departament Zdrowia Publicznego przy Ministerstwie Zdrowia. Posłowie przygotowują także zmiany, które zakładają ograniczenie reklamy i sprzedaży tytoniu i wyróbów z nim związanych (fajki, szisze itp) w Internecie, jak również w supermarketach. Posłowie chcą również zamiast napisów odradzających palenie umieszczać na opakowaniach papierosdów zdjęcia zajętych nowotworem płuc i krtani albo ciała w kostnicy.

Kto za, kto przeciw

Przeciwnikami rekomendacji i idących za nią zmian są przede wszystkim koncerny tytoniowe, które z jednej strony przypominają, iż podatki związane ze sprzedażą tytoniu w istotny sposób zasilają kasę Państwa, z drugiej wskazują na nieunikniony w sytuacji wprowadzenia "plain packaging" spadek legalnej sprzedaży i nasilenie działalności czarnorynkowej. Podrabianie papierosów w wypadku jednolitych białych paczek będzie łatwe jak nigdy dotąd.

Sprzeciw wyraża również Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan, która wskazuje na fakt pozbawiania producentów wyrobów tytoniowych możliwości korzystania w swych produktach z ich własności, jaką jest znak towarowy (częstokroć warty wiele milionów, a nawet miliardów dolarów). Dodatkowo wskazuje się na negatywny wpływ na wizerunek naszego kraju w oczach potencjalnych inwestorów. Któż bowiem zagwarantuje, że "plain packaging" nie zacznie za kilka lat dotyczyć alkoholu, a następnie choćby ... słodyczy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska