Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Płacisz rachunki w okienku. Wybierz dobrze pośrednika

(oprac.kat)
fot. Piotr Jędzura
fot. Piotr Jędzura
Płacisz za gaz, energię lub regulujesz inne rachunki w okienku kasowym? Zadbaj o to, by Twoje pieniądze rzeczywiście poszły na pokrycie domowych rachunków. Przeczytaj, o czym powinieneś pamiętać wybierając pośrednika.

Z usług okienek kasowych korzysta 21 proc. Polaków - tak wynika z badań zleconych TNS OBOP przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Z tego osiem proc. płaci rachunki w placówkach zlokalizowanych w supermarketach. Jeszcze kilkanaście lat temu domowe rachunki mogliśmy opłacać praktycznie tylko na poczcie (teraz robi to 67 proc. badanych) albo w agencjach banku. Od tego czasu pojawiło się jednak wiele innych metod opłacania należności. W 2002 roku zaczęły powstawać tzw. okienka kasowe. Można tam zapłacić rachunki m.in. za telefon, gaz, prąd, wodę, uregulować ratę kredytu, a nawet doładować telefon komórkowy.

Punkty pośredniczące w przekazywaniu opłat gotówkowych działają na takiej zasadzie: przyjmują od nas pieniądze, wpłacają zebraną gotówkę na swoje konta, a następnie przelewem przekazują na właściwe rachunek bankowy. Kuszą przede wszystkim niższą prowizją od transakcji.

Okienka pod kontrolą

UOKiK uważnie przygląda się okienkom. Przygotował raport z badania konkurencji na rynku pośredników opłat gotówkowych. Badaniem objęto przedsiębiorców prowadzących sieci punktów przyjmowania opłat, banki komercyjne i spółdzielcze oraz Pocztę Polską. Jak wynika z raportu, istnienie okienek kasowych należy ocenić pozytywnie. Dzięki ich powstaniu zyskaliśmy dodatkowy sposób opłacania rachunków, a przedsiębiorcy działający wcześniej na rynku zostali zmuszeni do obniżenia prowizji za płatności. Nie bez znaczenia jest również oszczędność czasu - płacić możemy np. podczas zakupów w sklepie lub w przy okazji tankowania samochodu.

Ale dokonywanie opłat w okienkach kasowych może nieść za sobą również ryzyko. Przede wszystkim dlatego, że ich działalność - w przeciwieństwie do punktów prowadzonych przez banki lub pocztę Polską - nie jest uregulowana szczegółowymi przepisami.

Dlatego UOKiK przypomina zasady, na jakich działają punkty kasowe i radzi, jak bezpiecznie dokonywać płatności w takich placówkach.

Czytaj też: Producenci wiedzą jak nas oszukać. Wystarczy odpowiednie opakowanie

Podejmujesz ryzyko

Pamiętajmy, że wpłata pieniędzy pośrednikowi nie oznacza automatycznego przekazania pieniędzy na rachunek odbiorcy, np. zakładu energetycznego czy banku.

Rachunek uznawany jest za opłacony dopiero wówczas, gdy przelew trafi na konto wierzyciela. Powierzając agencji finansowej przekazanie pieniędzy wystawcy rachunku, robimy to na własną odpowiedzialność.

Za brak wpłaty w terminie odpowiadamy tylko i wyłącznie my. Możemy zostać obciążeni odsetkami naliczonymi za zwłokę w regulowaniu zobowiązań!

Zapoznaj się z regulaminem

1. Przed skorzystaniem z pośrednictwa punktów kasowych, zapoznaj się z ich regulaminem świadczenia usług.

2. Przede wszystkim ustal, po jakim czasie twoje pieniądze trafią na właściwe rachunki oraz jaka jest procedura reklamacyjna w przypadku opóźnionych wpłat na docelowe konto.

Jeżeli zwłoka wynika z winy przedsiębiorcy, możesz domagać się zwrotu zapłaconej kwoty i dodatkowych opłat, jakie poniosłeś w związku z nienależytym wykonaniem zobowiązania. Jeśli natomiast pośrednik dopuścił się oszustwa, powiadom o tym policję/prokuraturę.

Prawo się rodzi

W ministerstwie finansów wciąż trwają prace nad uporządkowaniem zasad prawnych w zakresie świadczenia usług płatniczych. Ma być m.in. tak, że pośrednik przekazujący pieniądze na rachunki bankowe, będzie musiał posiadać odpowiedni kapitał. Nie będzie mógł być on w żadnym momencie niższy niż 20 tys. euro. Instytucje płatnicze mają podlegać organowi nadzoru (w Polsce będzie to Komisja Nadzoru Finansowego), który będzie mógł m.in. wydawać i cofać zezwolenia na świadczenie usług, a także nakładać kary pieniężne. Lista pośredników, którzy posiadają lub stracili zezwolenie ma być publicznie dostępna. Ponadto odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie transakcji płatniczej ponosić będzie dostawca usług płatniczych.

Ale na razie niestety, sami musimy zadbać o swoje interesy.

Tu szukaj pomocy

UOKiK przypomina, że w przypadku sporu można skorzystać z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika praw konsumentów (działają przy urzędach miasta i starostwach).

Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod nr tel. 800 800 008.

Czytaj też: Co kupujemy w sklepach? Czekoladę bez czekolady i wino mało winne

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska