System Start – Stop, opracowany przez firmę Continantal Automotiv, dzięki kontrolowanemu wyłączaniu silnika podczas postoju na światłach, pozwala ograniczyć zużycie paliwa nawet do 15%, jeśli chodzi o jazdę w mieście. W podobnym przedziale plasuje się ograniczenie emisji dwutlenku węgla.
Jeden z elementów składowych nowego systemu – radiator, odpowiedzialny za odbiór nadwyżek ciepła, produkowany będzie w nowosolskim zakładzie Voit. O szczegółach projektu opowiada Zbigniew Psikus, prezes firmy. – System Start – Stop po wyłączeniu silnika, pozwala na łatwe odpalenie go z automatu, po naciśnięciu pedału gazu. Kierowca nie musi nic robić, tylko operuje gazem i hamulcem – wyjaśnia. – Ponowny rozruch trwa zaledwie 400 milisekund czyli 0,4 sekundy – dodaje. – Były głosy, że system rozwali akumulator, jednak zostało to rozwiązane dzięki zastosowaniu dodatkowego kondensatora, który odciąża akumulator podczas rozruchu – tłumaczy Z. Psikus.
System będzie dostarczany do samochodów koncernu PSA (właściciela marek Peugeot i Citroën) tylko przez firmę Continental. Z kolei producentem radiatorów będzie tylko nowosolski Voit. – Prototypy są już wdrożone i przebadane, a od nowego roku rusza produkcja seryjna. Specjalnie pod nowy system uruchomimy nową linię technologiczną – mówi Z. Psikus.
Koncern PSA przewiduje sprzedaż samochodów na poziomie 1 miliona rocznie. Szefostwo Voit-a zapewnia, że jest w stanie pokryć to zapotrzebowanie.
To nie koniec rewelacji z nowosolskiego zakładu. – Od stycznia zaczynamy dostawy odlewów samochodowych do Chin, do fabryki Continental w Changchun – mówi Z. Psikus. Jak to się stało, że nowosolski zakład pokonał chińską, tanią siłę roboczą? – Wygraliśmy technologią – wyjaśnia Z. Psikus. – Według naszych, polskich tradycji odlewniczych, każdy wyrób wykańczany był obróbką skrawaniem. Podobnie wyglądała oferta chińska. Z kolei my wyeliminowaliśmy proces skrawania. Złożoność procesu spowodowała, że Chińczycy byli drożsi. – mówi.
Duży wpływ na konkurencyjność firmy będzie mieć powstająca na strefie huta aluminium. – Będziemy mogli kupować od nich ciekłe aluminium, zamiast roztapiać towar od innego dostawcy. Oni zaoszczędzą na energii potrzebnej do chłodzenia, a my na ponownym ogrzewaniu – cieszy się Z. Psikus.
Jak rozwój firmy wpłynie na zatrudnienie? – Obecnie mamy 68 pracowników i 5 stażystów, którzy od grudnia również zaczną pracę. W najbliższym czasie planujemy zwiększyć ilość zatrudnionych do około 90 osób. Dlatego potrzebujemy dobrze wykształconych specjalistów – mówi Z. Psikus.
- Razem z kolegami śmiejemy się, że niedługo w Nowej Soli złożymy cały samochód – dodaje Z. Psikus.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?