Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port w Cigacicach

Marian Janusz
Pasażerski port cigacicki, wspólna inwestycja realizowana z udziałem unijnych środków finansowych z Programu Interreg III A, jest największym turystycznym przedsięwzięciem województwa
Pasażerski port cigacicki, wspólna inwestycja realizowana z udziałem unijnych środków finansowych z Programu Interreg III A, jest największym turystycznym przedsięwzięciem województwa fot. Mariusz Kapała
W środkowym biegu Odry rozłożyły się trzy malownicze miejscowości: Nowa Sól, Bytom Odrzański i wieś Cigacice. Każda z nich ma swoją ciekawą historię związaną z rzeką, od której przez długie stulecia zależał byt i rozwój tych osad.

Aby przywrócić zapomnianą świetność rzeki, samorządy Nowej Soli, Sulechowa i Bytomia Odrzańskiego postanowiły wybudować porty turystyczne, pragnąć w ten sposób zaktywizować odradzającą się turystykę wodną. Jest ona ciekawą i coraz bardziej popularną alternatywą dla innych form czynnego wypoczynku społeczeństwa.

Również nasi niemieccy sąsiedzi coraz częściej spoglądają na Odrę powracając tu sentymentalną podróżą do lat młodości, ale również odbierając ją jako wspólny szlak turystyczny, umożliwiający poznawanie regionów leżących po obu jej stronach.

Wychodząc temu naprzeciw samorządy Sulechowa, Nowej Soli i Bytomia Odrzańskiego, zgodnie z podpisanym w marcu 2005 r. porozumieniem opracowały wspólny projekt budowy przystani turystycznych na Odrze w Cigacicach, Nowej Soli i Bytomiu Odrzańskim. W projekcie założono budowę przystani turystycznych zdolnych do przyjmowania zarówno średniej wielkości pasażerskich statków rzecznych, jak też łodzi, żaglówek, kajaków oraz innego sprzętu pływającego. Całkowita wartość projektu brutto, po rozstrzygniętych przetargach, wynosi 11.932.204 zł.

W lipcu 2005 r. złożyły wspólny wniosek o dofinansowanie zadania i otrzymały dofinansowanie w wysokości 65,8 proc. całkowitych kosztów projektu. Sukces ten nie byłby możliwy bez udziału niemieckich partnerów: miast: Eisenhuttenstad, Dobern, Senftenberg, Zielona Góra, Stowarzyszeń "Niderlausitzer Seen", "Partnerstwo dla Odry", czy firm panów Jurgena Albrechta i dr Hartmunta Reina, właściciela firmy doradczej BTE z Berlina.

Projekt doskonale wpisał się w transgraniczny charakter polsko-niemieckiej współpracy turystycznej. Jego realizacja rozpoczęła się w maju 2006 r., natomiast jednoczesne zakończenie prac budowlanych i wyposażeniowych oraz oddanie trzech przystani do użytku, nastąpi w czerwcu 2007 r. Generalnym wykonawcą robót jest zwycięzca przetargu - firma Budownictwo Hydro-Energetyka Dychów Sp. z o.o. z siedzibą w Dychowie.

Każdy z partnerów wspólnego projektu różni się specyfiką np. ukształtowania terenu, lokalizacji przyszłego portu turystycznego, stąd też konieczne było indywidualne podejście do każdego z portów. Przystań turystyczna w Cigacicach zbudowana została w istniejącym od 1898 roku porcie rzecznym.

Dwa sŁowa o nabrzeżu

Przystań składa się z nabrzeża o długości 102 m i szerokości 5,5 m z pełnym wyposażeniem do przyjmowania jednostek pasażerskich, drogi dojazdowej, ciągu pieszo-rowerowego o szerokości 3 m i długości 460 m oraz zaplecza socjalno-sanitarnego dostosowanego dla osób niepełnosprawnych i zabezpieczenia w przyłącze energetyczne, dla wody pitnej i sanitariatów. Obok miejsce do rozbicia namiotów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska