Rynek hotelowy 2019. Metropolie z dużą ofertą noclegową, teraz inwestorzy budują na potęgę w Gdańsku, Łodzi i w stolicach innych regionów

AIPZaktualizowano 
Z roku na rok coraz więcej inwestorów wywodzących się z innych sektorów rynku nieruchomości komercyjnych decyduje się na lokowanie kapitału w obiekty hotelowe. Co istotne, nie ograniczają się oni do największych miast, świadomie rozszerzając obszar poszukiwań interesujących lokalizacji o miasta regionalne. Andrzej Banaś / Polska Press
W Polsce stale zwiększa się popyt na usługi hotelowe. Mimo rosnących kosztów budowlanych, sektor intensywnie się rozwija pod względem liczby obiektów planowanych i w budowie, a międzynarodowe sieci hotelowe coraz większą uwagę zwracają na rynki regionalne. Nadal najistotniejsze transakcje odbywają się w największych miastach, jak Warszawa i Kraków, ale dynamiczny rozwój m.in. Gdańska, Katowic czy Łodzi przyciąga zarówno rodzimy, jak i zagraniczny kapitał.

To główny wniosek z raportu największej na świecie firmy doradczej i inwestycyjnej działającej w sektorze nieruchomości komercyjnych - CBRE „Rynek Hotelowy w Polsce 2 kw. 2019 r.”.

Obecnie rynek hotelowy największych polskich miast ma ograniczoną ofertę sprzedaży hoteli o wartości powyżej 20 mln euro, które budzą najwyższe zainteresowanie zagranicznych inwestorów. Ponadto Warszawa, która do tej pory była priorytetową lokalizacją dla międzynarodowych sieci, jest już przez nie traktowana jako rynek nasycony. To otwiera nowe możliwości dla miast regionalnych, gdzie oferta hotelowa nie jest jeszcze tak mocno rozbudowana i inwestorzy przy mniejszym lub zbliżonym wkładzie mogą liczyć na większy zwrot z inwestycji.

Klienci biznesowi wspierają popyt w regionach

Wzrastający popyt jest widoczny w większości polskich miast, jednak najszybciej w ciągu ostatnich 5 lat rosło zapotrzebowanie na usługi noclegowe w Gdańsku (+12,7%). Niewątpliwie będzie to miało pozytywne przełożenie na możliwość wchłonięcia przez rynek nowej podaży miejsc noclegowych powstającej m.in. na Wyspie Spichrzów. Według analizy ekspertów CBRE, dynamiczny wzrost popytu w Gdańsku wynika przede wszystkim z wydłużania się wysokiego sezonu dla gości indywidualnych, rosnącej liczby międzynarodowych wydarzeń, a co za tym idzie także liczby klientów biznesowych. Kolejnym odnotowującym większe zainteresowanie miastem są Katowice, gdzie w latach 2012-2017 średni wzrost popytu wyniósł +10,7%. Duży wpływ na ten skok miał organizowany tam szczyt klimatyczny ONZ, a także przejęcie Spodka i MCK w zarządzanie przez prywatną firmę. Popyt w wyżej wymienionych miastach, a także w Łodzi, Poznaniu czy Wrocławiu jest przede wszystkim napędzany przez klientów biznesowych, co jest bezpośrednią konsekwencją rozwoju firm, coraz większej aktywności w regionalnym sektorze biurowym oraz organizowanych w tych lokalizacjach dużych targów i konferencji.

Od nowego roku WSZYSCY zapłacimy niższy PIT. Najbardziej skorzystają osoby na etatach. Znamy szczegóły ustawy, którą zaakceptuje rząd i skieruje do Sejmu. Kliknij w ten tekst a dowiesz się ile zyskasz na niższym podatku!

- Z roku na rok coraz więcej inwestorów wywodzących się z innych sektorów rynku nieruchomości komercyjnych decyduje się na lokowanie kapitału w obiekty hotelowe. Co istotne, nie ograniczają się oni do największych miast, świadomie rozszerzając obszar poszukiwań interesujących lokalizacji o miasta regionalne. Biorąc pod uwagę rosnący nieprzerwanie od 5 lat popyt na usługi noclegowe, oceniamy że stan ten się utrzyma, a inwestorzy docenią także potencjał jeszcze mniejszych polskich miast, jak np. Zielona Góra, Lublin, czy Białystok. W tych lokalizacjach wciąż brak wielu międzynarodowych sieci hotelowych, jednak wedle naszych prognoz już niedługo może to ulec zmianie. Potwierdza to rosnąca liczba skierowanych do nas próśb o ocenę efektywności finansowej mniejszych miast regionalnych. To standardowa procedura – międzynarodowe sieci zanim udzielą franczyzy chcą mieć pewność, że dana lokalizacja jest zarówno wizerunkowo, jak i finansowo odpowiednia – mówi Rafał Rosiejak, Dyrektor Działu Hotelowego w CBRE.

Gdańsk znowu na prowadzeniu

Od 2013 do 2018 roku w Warszawie podaż miejsc noclegowych w hotelach rosła systematycznie o średnio 5,5% rocznie. Wedle szacunków CBRE, w ciągu następnych lat w związku z planowanymi i trwającymi inwestycjami tempo przyrostu podskoczy jeszcze do poziomu 6,3%. Najszybciej jednak w najbliższym czasie miejsc noclegowych przybywać będzie w Gdańsku, w którym otworzyły się hotele Radisson Hotel & Suites, Holiday Inn Gdansk City Centre. Natomiast wolniej rozwijający się w ostatnich latach rynek łódzki, w ciągu najbliższych 5 lat zaoferuje średnio o ponad 5,6% miejsc noclegowych więcej.

A może polubisz nas na Facebooku? Po co? Dostaniesz zawsze na swoją oś czasu zwiastun każdego naszego ciekawego materiału. Kliknij, przejdź na nasz fanpage i tam kliknij "polub". DZIĘKUJEMY!

polecane: Porozumienie PKO Banku Polskiego z PFRON to nowe miejsca pracy

Wideo

Materiał oryginalny: Rynek hotelowy 2019. Metropolie z dużą ofertą noclegową, teraz inwestorzy budują na potęgę w Gdańsku, Łodzi i w stolicach innych regionów - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3