Starają się dostać do poniemieckich magazynów. Czy "złoto Wrocławia" może tu być?

Justyna Orlik
Justyna Orlik
Starają się dostać do poniemieckich magazynów. Czy "złoto Wrocławia" może tu być?
Starają się dostać do poniemieckich magazynów. Czy "złoto Wrocławia" może tu być? podziemnyluban.pl
W Lubaniu trwają poszukiwania artefaktów ukrytych w 1945 roku przez Niemców. Zaznaczmy jednak na wstępie, że na pewno nie chodzi tu o "złoty pociąg". Sebastian Terenda i Stowarzyszenie Miłośników Górnych Łużyc nie chcą być kojarzeni z mitomanami. Co udało się do tej pory znaleźć w podziemiach Kamiennej Góry? Szukamy odpowiedzi!

Do tej pory przekopano się przez 13 metrów tunelu, a prace idą pełną para. Górnicy z firmy AMC z Mnikowa pracują na trzy zmiany, przez 24 h na dobę. Na miejscu stale czuwa ekipa, która podjęła się przedsięwzięcia na niespotykaną dotąd skalę. Miejsce, do którego nikt nie wchodził przez ostatnie 76 lat dostaje właśnie drugie życie, a to za sprawą kilkunastu zdeterminowanych osób, które pozyskały na ten cel pieniądze również ze społecznej zbiórki. Kolejny raz rozmawiamy z Sebastianem Terendą, żeby dowiedzieć się, co do tej pory udało się znaleźć w podziemiach Kamiennej Góry w Lubaniu.

Poszukiwania w Lubaniu - jak przebiegają prace?

Wykonaliśmy to, co zaplanowaliśmy, czyli na odcinku 10 metrów powstał wykop otwarty. Zbudowaliśmy portal wejściowy, stabilizujący skarpę i od tego momentu zaczęło się drążenie w pierwszym odcinku pod ziemią, czyli w tym, co zostało zawalone po wojnie przez polskie władze w 1955 lub 1956 roku (ok. 20 metrów). Później, na odcinku 10 metrów, jest jeszcze zawał niemiecki, czyli łącznie mamy do wydrążenia ok. 30 metrów.

Ile czasu zajęło przekopanie się przez pierwsze 13 metrów?

Przekop otwarty (10 metrów) zajął nam 2 dni, a każdy następny metr pod ziemią zajmuje jeden dzień. Tak to wygląda na chwilę obecną, bo może się zmienić. Górnicy pracują przez 24 h na dobę w trybie trzyzmianowym. Inaczej nie dało się tego zorganizować, bo wówczas prace należałoby rozłożyć na trzy lub cztery miesiące, a to generowałoby dodatkowe koszty. Warunki pracy są ciężkie, bo wbijając szpadel w glinę lub ił trudno go później wyciągnąć, ale na miejscu pracują doświadczeni górnicy (firma AMC z Mnikowa).

W zeszłym tygodniu cieśle górniczy przygotowywali klocki do złożenia portalu, żeby później na gotowo go poskładać. Ustawili go w pinie, zabezpieczyli skarpę, a następnie zaczęli przekop w głąb góry.

Czy na coś trafili?

Znaleźli wiertło do gliny, najprawdopodobniej pochodzące od niemieckiej maszyny. Leżało na tym odcinku, zawalonym w latach 50-tych, więc mogło służyć do zbadania długości zawału przez wojsko lub władze, które wiedziały o istnieniu niemieckiego zawału. Znaleźliśmy też fragmenty niemieckiej instalacji elektrycznej i okazało się, że cała sztolnia była oświetlona.

Dlaczego nie chcecie być kojarzeni ze "złotym pociągiem"?

"Złotego pociągu" nigdy nie było. Żaden pociąg nie wyjechał z Wrocławia, bo mosty kolejowe były powysadzane. Pociąg łatwo też zatrzymać na torach, np. wysadzając je, a w tamtym czasie lotnictwo Czerwonej Armii panowało w powietrzu. Istniało "złoto Wrocławia", ale na pewno nie było transportowane w ten sposób. Prawdopodobnie wywożono je ciężarówkami. Poza tym tory, które znajdują się w tym miejscu są za wąskie, żeby przejechał po nich jakikolwiek pociąg. To są tory dla wózków górniczych, a nie do składu kolejowego. Obiekt pod wzgórzem Kamienna Góra w Lubaniu jest zagadkowy, wejście do niego jest zagadkowe, ułożenie wózków jest zagadkowe, ale nie ma to żadnego związku ze "złotym pociągiem", a takie informacje ostatnio pojawiły się w mediach, więc chciałbym je zdementować.

Zobaczcie zdjęcia z prac górników!

Starają się dostać do poniemieckich magazynów. Czy "złoto Wrocławia" może tu być?

Starają się dostać do poniemieckich magazynów. Czy "złoto Wr...

Astronauci amatorzy polecieli w kosmos

Wideo

Materiał oryginalny: Starają się dostać do poniemieckich magazynów. Czy "złoto Wrocławia" może tu być? - Gazeta Wrocławska

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
27 lipca, 8:52, Gość:

"Złoty pociąg" to hasło dla idiotów. To "złoto" ulokowane zostało w bankach w USA.

tym sfinansowano TVN. Operacja Odessa. Ponadto mamy w rzadzie agenture niemiecką, wiec niech pokażą plany.

J
Janek
Super Mam nadzieje że obiekt potem zostanie udostępniony dla ruchu turystycznego? A kiedy Włodarza definitywnie zostanie odebrany znanemu kłamcy historycznemu Szpakowskiemu?Facet tak się już boi opini publicznej że każdy materiał z nim ma zablokowane komentarze.
h
ha ha ha
Niemcy zakopali złoto 20 ton w podziemiach Urzędu Miejskiego
G
Grzegorz
A Kwiecień już zgrzyta zębami i opowiada bzdury na temat Riese o ukrytych podziemiach i skarbach:) A zapomniałem przeciez Kwiecień mowi że nie czyta gazet,komentarzy I nie ogląda nic w telewizji i na yotube:) :) Szkoda mi tych naiwniaków co wierzą w jego bajeczki Pozdrawiam z Głuszycy
Z
Z Głuszycy
Nie chce być kojarzony z mitomanami Brawo za odcięcie się od kłamców i oszustów historycznych takich jak

Krzysztof Szpakowski

Igor Witkowski

Dariusz Kwiecień

Piotr Koper
n
niestety
będą kopać... aż się dokopią do pierwszej miny
G
Gość
27 lipca, 11:06, Krystian Plis:

Teraz trzeba uważać na żydów, jeśli będzie tam coś wartościowego - z pewnością się zgłoszą.

27 lipca, 11:20, Gość:

Jako muzeum ... po stronie czeskiej są prawdziwe fabryki podziemne ( wykończone w 100% ), przez Rosjan później zaadoptowane na magazyny paliw pod przyszły podbój Europy.

Czeskie ,,RIESE" -Podziemny gigant -,, RABSTEJN"

https://www.youtube.com/watch?v=uLNWzUuWGg8

G
Gość
27 lipca, 11:06, Krystian Plis:

Teraz trzeba uważać na żydów, jeśli będzie tam coś wartościowego - z pewnością się zgłoszą.

Jako muzeum ... po stronie czeskiej są prawdziwe fabryki podziemne ( wykończone w 100% ), przez Rosjan później zaadoptowane na magazyny paliw pod przyszły podbój Europy.

G
Gość
27 lipca, 9:51, historyk:

Wszystko co było ukryte w ostatnich miesiącach wojny, ruscy latami wywozili i po to były pod legnicą ich wojska. Przed wysadzeniem tunelu dokładnie przeczesano każdy kąt to chyba oczywiste, trzeba być wyjątkowo naiwnym aby tam kopać...

No tak fabryki wywozili ... i taki moskwicz to był Opel, Zaporożec to BMW itd... mimo umowy z ZRRR z 1946 że na Polskich zmianach odzyskanych nie można "grabić" nic z tego sobie nie robili i proceder trwał nawet do lat 52. Macie same kopalnie uranu ... w Miedziance jak długo siedzieli. Właśnie to przez Rosjan Miedzianka się "zapadła".

h
historyk
Wszystko co było ukryte w ostatnich miesiącach wojny, ruscy latami wywozili i po to były pod legnicą ich wojska. Przed wysadzeniem tunelu dokładnie przeczesano każdy kąt to chyba oczywiste, trzeba być wyjątkowo naiwnym aby tam kopać...
G
Gość
"Złoty pociąg" to hasło dla idiotów. To "złoto" ulokowane zostało w bankach w USA.
Dodaj ogłoszenie