MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Stawiamy cztery kąty

(syl)
Jak skompletować dokumenty niezbędne do budowy domu?

KROK 1.
Sprawdź, czy miejscowość, w której chcesz budować dom posiada miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. - Plan zagospodarowania przestrzennego jest jawny i można do niego zajrzeć w urzędzie gminy. Oczywiście tym, na terenie którego leży działka. Zapoznając się z nim, dowiesz się między innymi, czy:

  • interesująca cię działka ma charakter działki budowlanej - jest położona w strefie budownictwa mieszkaniowego,
  • na danym terenie lub w pobliżu planowane są inwestycje,

    Aby uzyskać konkretne informacje, w wydziale architektury urzędu gminy musisz złożyć wniosek o wydanie wypisu i wyrysu z aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego. Dokument ten określi szereg parametrów dotyczących zabudowy twojej działki, np. wysokość domu, rodzaj i kąt nachylenia dachu oraz maksymalną powierzchnię zabudowy. Wypis uzyskasz w ciągu kilku dni lub nawet od ręki.

    - Jeśli gmina nie ma planów zagospodarowania przestrzennego, trzeba złożyć wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy terenu. Co powinien zawierać?

  • dwie kopie mapy zasadniczej określające granice terenu objętego wnioskiem i obszaru, na który ta inwestycja będzie oddziaływać - w skali 1:500 lub 1:1000
  • określenie zapotrzebowania na wodę, energię oraz sposobu odprowadzania lub oczyszczania ścieków,
  • określenie planowanego sposobu zagospodarowania terenu oraz charakterystyki zabudowy w formie opisowej i graficznej
  • wykazanie dostępu działki inwestycyjnej do drogi publicznej
  • wypisy z rejestru gruntów naszej działki i działek sąsiednich

    Gotowy wniosek otrzymasz w urzędzie, a decyzję otrzymasz w ciągu dwóch miesięcy.

    - Pamiętajmy, że wszystkie te dokumenty możemy dostać nawet jeśli nie jesteśmy właścicielami działki. Dzięki temu, jeszcze zanim kupimy ziemię, możemy dowiedzieć się, czy na danym terenie można wybudować wymarzony dom - podpowiada architekt Leszek Szymula z Biura Projektów ARCHON+. - Zachęcam do tego nawet, jeśli dotyczy to działki na terenie gminy, która nie posiada planów zagospodarowania przestrzennego i trzeba uzyskać decyzję o warunkach zabudowy. Poświecimy więcej czasu na formalności, ale później już nic nas nie zaskoczy.



    KROK 2.

    Zwróć się do zakładu gazowniczego, energetycznego, wodno-kanalizacyjnego o wydanie warunków technicznych dostawy mediów.
    GAZ

    Niezbędne dokumenty:
  • wniosek o przyłączenie,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do przyłączanego obiektu,
  • plan sytuacyjny (mapę do celów projektowych).

    Dokumenty należy złożyć w zakładzie, gdzie otrzymamy techniczne i ekonomiczne warunki określające przyłączenie. Następnie podpiszesz umowę przyłączeniową określającą termin i koszt przyłączenia. Dopiero po jej realizacji, możesz zawrzeć umowę na dostawę gazu

    PRĄD

    Niezbędne dokumenty:
  • wniosek o przyłączenie,
  • szkic sytuacyjny - miejsce budowy i istniejące w pobliżu linie zasilające,
  • prawo własności działki.

    Dokumenty należy złożyć w zakładzie energetycznym, który powinien dostarczyć nam:

  • warunki techniczne przyłączenia określające m.in.: miejsce połączenia przyłącza z siecią, miejsce dostarczania energii, rodzaj przyłącza,
  • miejsce zainstalowania oraz wymagania dotyczące układu pomiarowo-rozliczeniowego (na przykład pomiar bezpośredni lub pośredni, taryfa),
  • dane dotyczące doboru zabezpieczeń.

    Po wydaniu warunków, strony zawierają umowę o przyłączenie, określającą między innymi termin realizacji przyłączenia, wysokość opłaty za przyłączenie, miejsce rozgraniczenia własności (licznik), planowane ilości pobieranej energii, przewidywany termin zawarcia umowy na przesył i sprzedaż energii.

  • Na czas budowy można pomyśleć o wykonaniu przyłącza czasowego, który po jej zakończeniu można zmienić na przyłącze docelowe. Warto jednak od razu zlecić wykonanie przyłącza docelowego, bo wtedy nie poniesiesz podwójnych kosztów przyłączenia.

    WODA

    Niezbędne dokumenty:
  • wniosek o przyłączenie,
  • sytuacyjno - wysokościowa mapa działki z zaznaczonym budynkiem, do którego chcemy doprowadzić wodę,
  • pisemna zgoda właścicieli działek, przez które ma przebiegać przyłącze.

    Dokumenty musisz dostarczyć do miejscowego zakładu wodociągowego, gdzie otrzymasz:
  • techniczne warunki przyłączenia (sposób rozbudowy sieci),
  • projekt umowy z zakładem wodociągowym.

    Następnie projektant stworzy projekt przyłącza - na jego podstawie wykonasz przyłącze, a geodeta dokona odbioru (sporządza inwentaryzację powykonawczą przyłącza, która musi zostać pozytywnie zaopiniowana przez starostę).

    Ostatni etap to podpisanie umowy z zakładem wodociągowym.








    KROK 3.

    Zamów u geodety mapkę sytuacyjno-wysokościową do celów projektowych twojej działki w skali 1:500.

    Opracowanie mapy musisz zlecić uprawnionemu geodecie, który na podstawie pomiarów w terenie oraz dokumentacji naniesie aktualny stan zagospodarowania działki, topografię terenu (spadki), istniejące uzbrojenie oraz rosnące drzewa. Mapa zostanie później wykorzystana do uzyskania pozwolenia na budowę. Gdy na działce lub w jej sąsiedztwie znajduje się jakiś nietypowy obiekt, na przykład słup wysokiego napięcia, warto sprawdzić jakie narzuca on ograniczenia dotyczące zabudowy.

    KROK 4.

    Teraz zamów projekt . Możesz go zamówić u architekta lub skorzystać z gotowego.

    Pamiętaj, że projekt gotowy musi zaadoptować do twoich potrzeb architekt z uprawnieniami. Architekt opracuje także projekt zagospodarowania działki na mapie sytuacyjno - wysokościowej oraz dostosuje projekt architektoniczno-budowlany:

  • do warunków miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub warunków zabudowy terenu,
  • do warunków istniejących na danym terenie, czyli dostosuje fundamenty budynku do warunków gruntowo-wodnych, zaprojektuje trasy przyłączy mediów oraz wjazd na działkę, do twoich indywidualnych potrzeb.

    Jednocześnie architekt uzgodni projekt zagospodarowania działki z zakładem energetycznym, gazowniczym, wodociągowo-kanalizacyjnym i zakładem uzgadniania dokumentacji. Dopiero po wykonaniu adaptacji cała dokumentacja staje się projektem budowlanym.

    KROK 5.

    Złóż wniosek o pozwolenie na budowę w wydziale architektury i budownictwa starostwa powiatowego.

    Na tym etapie powinieneś mieć już wszystkie dokumenty niezbędne do uzyskania pozwolenia na budowę, czyli:
  • 4 egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, z uzgodnieniami i innymi wymaganymi pozwoleniami,
  • oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (wzór otrzymamy w urzędzie),
  • wypis z planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy terenu,
  • inne opinie, uzgodnienia, pozwolenia i dokumenty wymagane przepisami szczególnymi (jakie dokumenty są wymagane musisz zapytać w urzędzie). Może to być np. decyzja o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej lub leśnej, uzgodnienie wjazdu na działkę z zarządca drogi albo uzgodnienie z konserwatorem zabytków.

    Urząd powinien wydać decyzje w terminie do 65 dni. Klauzula ostateczności decyzji o pozwoleniu na budowę następuje po dwóch tygodniach, pod warunkiem, że żadna ze stron nie wniesie odwołania. - Pozwolenie na budowę wygasa jeżeli nie rozpoczniemy budowy domu w ciągu 2 lat. Musimy pamiętać, że przerwanie budowy na czas dłuższy niż 2 lata również skutkuje wygaśnięciem pozwolenia - mówi Szymula.

    KROK 6.

    O planowanym terminie rozpoczęcia robót budowlanych powiadom powiatowego inspektora nadzoru budowlanego co najmniej siedem dni przed ich rozpoczęciem.

    Osoba pełniąca obowiązki kierownika budowy twojej inwestycji musi podpisać oświadczenie o przejęciu obowiązków nadzoru. Teraz możesz rozpocząć budowę.
    Rozpoczęcie budowy następuje z chwilą:

  • wytyczenia geodezyjnego obiektów w terenie,
  • wykonania niwelacji terenu,
  • zagospodarowania terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów,
  • wykonania przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy.

    Na każdym etapie załatwiania formalności musisz uzbroić się w cierpliwość. Pamiętaj też, że powodem opóźnień często są niekompletne wnioski składane w urzędach. Zadbaj więc, by twoje były kompletne.
  • od 7 lat
    Wideo

    Materiał partnera zewnętrznego NBP

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    Materiały promocyjne partnera
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska