KROK 1.
Sprawdź, czy miejscowość, w której chcesz budować dom posiada miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. - Plan zagospodarowania przestrzennego jest jawny i można do niego zajrzeć w urzędzie gminy. Oczywiście tym, na terenie którego leży działka. Zapoznając się z nim, dowiesz się między innymi, czy:
Aby uzyskać konkretne informacje, w wydziale architektury urzędu gminy musisz złożyć wniosek o wydanie wypisu i wyrysu z aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego. Dokument ten określi szereg parametrów dotyczących zabudowy twojej działki, np. wysokość domu, rodzaj i kąt nachylenia dachu oraz maksymalną powierzchnię zabudowy. Wypis uzyskasz w ciągu kilku dni lub nawet od ręki.
- Jeśli gmina nie ma planów zagospodarowania przestrzennego, trzeba złożyć wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy terenu. Co powinien zawierać?
Gotowy wniosek otrzymasz w urzędzie, a decyzję otrzymasz w ciągu dwóch miesięcy.
- Pamiętajmy, że wszystkie te dokumenty możemy dostać nawet jeśli nie jesteśmy właścicielami działki. Dzięki temu, jeszcze zanim kupimy ziemię, możemy dowiedzieć się, czy na danym terenie można wybudować wymarzony dom - podpowiada architekt Leszek Szymula z Biura Projektów ARCHON+. - Zachęcam do tego nawet, jeśli dotyczy to działki na terenie gminy, która nie posiada planów zagospodarowania przestrzennego i trzeba uzyskać decyzję o warunkach zabudowy. Poświecimy więcej czasu na formalności, ale później już nic nas nie zaskoczy.
KROK 2.
Zwróć się do zakładu gazowniczego, energetycznego, wodno-kanalizacyjnego o wydanie warunków technicznych dostawy mediów.GAZ
Niezbędne dokumenty:
Dokumenty należy złożyć w zakładzie, gdzie otrzymamy techniczne i ekonomiczne warunki określające przyłączenie. Następnie podpiszesz umowę przyłączeniową określającą termin i koszt przyłączenia. Dopiero po jej realizacji, możesz zawrzeć umowę na dostawę gazu
PRĄD
Niezbędne dokumenty:
Dokumenty należy złożyć w zakładzie energetycznym, który powinien dostarczyć nam:
Po wydaniu warunków, strony zawierają umowę o przyłączenie, określającą między innymi termin realizacji przyłączenia, wysokość opłaty za przyłączenie, miejsce rozgraniczenia własności (licznik), planowane ilości pobieranej energii, przewidywany termin zawarcia umowy na przesył i sprzedaż energii.
WODA
Niezbędne dokumenty:
Dokumenty musisz dostarczyć do miejscowego zakładu wodociągowego, gdzie otrzymasz:
Następnie projektant stworzy projekt przyłącza - na jego podstawie wykonasz przyłącze, a geodeta dokona odbioru (sporządza inwentaryzację powykonawczą przyłącza, która musi zostać pozytywnie zaopiniowana przez starostę).
Ostatni etap to podpisanie umowy z zakładem wodociągowym.
KROK 3.
Zamów u geodety mapkę sytuacyjno-wysokościową do celów projektowych twojej działki w skali 1:500.Opracowanie mapy musisz zlecić uprawnionemu geodecie, który na podstawie pomiarów w terenie oraz dokumentacji naniesie aktualny stan zagospodarowania działki, topografię terenu (spadki), istniejące uzbrojenie oraz rosnące drzewa. Mapa zostanie później wykorzystana do uzyskania pozwolenia na budowę. Gdy na działce lub w jej sąsiedztwie znajduje się jakiś nietypowy obiekt, na przykład słup wysokiego napięcia, warto sprawdzić jakie narzuca on ograniczenia dotyczące zabudowy.
KROK 4.
Teraz zamów projekt . Możesz go zamówić u architekta lub skorzystać z gotowego.Pamiętaj, że projekt gotowy musi zaadoptować do twoich potrzeb architekt z uprawnieniami. Architekt opracuje także projekt zagospodarowania działki na mapie sytuacyjno - wysokościowej oraz dostosuje projekt architektoniczno-budowlany:
Jednocześnie architekt uzgodni projekt zagospodarowania działki z zakładem energetycznym, gazowniczym, wodociągowo-kanalizacyjnym i zakładem uzgadniania dokumentacji. Dopiero po wykonaniu adaptacji cała dokumentacja staje się projektem budowlanym.
KROK 5.
Złóż wniosek o pozwolenie na budowę w wydziale architektury i budownictwa starostwa powiatowego.Na tym etapie powinieneś mieć już wszystkie dokumenty niezbędne do uzyskania pozwolenia na budowę, czyli:
Urząd powinien wydać decyzje w terminie do 65 dni. Klauzula ostateczności decyzji o pozwoleniu na budowę następuje po dwóch tygodniach, pod warunkiem, że żadna ze stron nie wniesie odwołania. - Pozwolenie na budowę wygasa jeżeli nie rozpoczniemy budowy domu w ciągu 2 lat. Musimy pamiętać, że przerwanie budowy na czas dłuższy niż 2 lata również skutkuje wygaśnięciem pozwolenia - mówi Szymula.
KROK 6.
O planowanym terminie rozpoczęcia robót budowlanych powiadom powiatowego inspektora nadzoru budowlanego co najmniej siedem dni przed ich rozpoczęciem.Osoba pełniąca obowiązki kierownika budowy twojej inwestycji musi podpisać oświadczenie o przejęciu obowiązków nadzoru. Teraz możesz rozpocząć budowę.
Rozpoczęcie budowy następuje z chwilą:
Na każdym etapie załatwiania formalności musisz uzbroić się w cierpliwość. Pamiętaj też, że powodem opóźnień często są niekompletne wnioski składane w urzędach. Zadbaj więc, by twoje były kompletne.
![od 7 lat](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.224.0/images/video_restrictions/7.webp)
Materiał partnera zewnętrznego NBP
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?