- Pomysł nie jest nowy, bo mówi się o tym od lat 90. - wspominał zastępca burmistrza Słubic Piotr Łuczyński. - Warto do tego wrócić, bo to doskonały pomysł na rozwój gospodarczy naszego regionu - mówił nam. Uważa, że mogłyby na tym skorzystać m.in. Słubice i Rzepin. Rzepin ma terminal do załadunku, który w 2008 roku oddały do użytku PKP Cargo, ale stoi on i niszczeje. - Można by go wykorzystać, co przełożyłoby się na rozwój gospodarczy Rzepina - podkreślał.
Jego zdaniem, gdyby projekt wożenia tirów koleją wypalił, skorzystaliby na tym kolejarze, którzy wcześniej stracili pracę, a także zmniejszyłyby się rozmiary alokacji celników, bo znów gros odpraw ostatecznych mogłoby się, tak jak kiedyś, odbywać w Rzepinie.
Co stoi na przeszkodzie? - Przepisy - odpowiedział wiceburmistrz. - Bez zmiany prawa nie będziemy w stanie tego pomysłu zrealizować. Chcielibyśmy, żeby pojawiły się takie regulacje, które zobowiązywałyby przewoźników, przejeżdżających przez Polskę tranzytem, do tego, żeby korzystali z dróg kolejowych - tłumaczył.
Michał Jaworski z Urzędu Transportu Kolejowego przyznał nam, że są przymiarki do zmiany przepisów. - Ministerstwo transportu powołało radę ds. transportu intermodalnego, która prowadzi rozmowy z przedsiębiorstwami. Mają się wypowiedzieć jakie rozwiązania prawne byłyby dla nich najlepsze i wspierałyby rozwój tego typu transportu - stwierdził.
Dodał, że jedna grupa pracuje już na kwestiami legislacyjnymi, druga nad stroną techniczną. - Jesteśmy na dobrej drodze - podsumował.
Więcej na ten temat w środę (18 września), w papierowej "Gazecie Lubuskiej"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?