Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

To jeszcze nie koniec autobusowych zmian w MZK w Zielonej Górze

Leszek Kalinowski 0 68 324 88 74 [email protected]
W tym roku w mieście przybędą kolejne tablice elektroniczne
W tym roku w mieście przybędą kolejne tablice elektroniczne fot. Marek Marcinkowski
Linię nr 14 podzieli się na dwa, 0 będzie jeździć w soboty i niedziele, 22 - wydłuży kurs na Wyczółkowskiego , 3 - wydłuży czas pracy - to niektóre z planowanych zmian w rozkładzie jazdy MZK.

Od nowego roku mamy nowy rozkład jazdy autobusów miejskich i podmiejskich. Miejski Zakład Komunikacji wprowadził zmiany na podstawie badań, jakie zostały przeprowadzone przez zespół specjalistów z Gdańska pod przewodnictwem prof. Olgierda Wyszomirskiego.

Wcześniej podobne badania i korekty wprowadzone zostały w innych miastach. Chodziło w nich, by autobusy na najbardziej obleganych liniach jeździły często i regularnie, by połączyć je z innymi kursami. Ma być optymalnie, ekonomicznie, oczywiście w graniach budżetu, liczby autobusów i zatrudnionych kierowców.

Nie wszystkim zmiany się spodobały. Nasi Czytelnicy, których głosy regularnie publikowaliśmy i przekazywaliśmy MZK, krytykują nowe trasy i linie. W jakim stopniu ich uwagi zostaną teraz uwzględnione? - zapytaliśmy o to w MZK.

Podzieli się na dwie

Dyrektor Barbara Langner jeszcze przed wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy zaproponowała pewne modyfikacje. I tak np. zamiast całkowitej zmiany trasy 0, wprowadziła 80 (nowa trasa 0) oraz 0 (stara trasa). MZK zbiera uwagi pasażerów. Teraz zajmuje się ich opracowywaniem i planuje korekty w nowym rozkładzie jazdy.
Najwięcej narzekań ze strony pasażerów dotyczyło 14. Wiemy już, że od 1 kwietnia będzie jeździła inaczej.

- Podzielimy 14 na dwa kursy, pozostanie 14, które pojedzie starą trasą, czyli na ul. Zawadzkiego ,,Zośki" i wprowadzimy 7, która będzie jeździć obecną trasą, czyli na ul. Wyczółkowskiego - mówi dyr. MZK B. Langner. - Oznacza to, że trasa do ul. Łużyckiej będzie obsługiwana co 20 minut, a po rozdzieleniu się w dwóch różnych kierunkach co 40 minut.

Na ul. Wyczółkowskiego będzie więc mniej kursów. W miejsce zabranej 14 (autobusów nr 7 będzie mniej) ma się pojawić autobus nr 22. Ten do tej pory jeździ z Krępy i Zawady do dworca PKP, teraz ma być wydłużony do pętli przy ul. Wyczółkowskiego.
- Tu nie może być więcej kursów, bo przy al. Wojska Polskiego, obok UZ, nie ma zatok. Gdy zatrzymuje się autobus wstrzymuje ruch i robi się korek - tłumaczy B. Langner.

Wróci zerówka

Wiele osób zwracało też uwagę na brak autobusu 0. W soboty i niedzielę jeździ tylko 80 (częściowa trasa 0, częściowa 8).
- Uruchomimy więc 0 między godz. 9.00 a 17.00 także w soboty i niedziele - zaznacza Jacek Newelski z MZK.

Uwagi dotyczące kursów 3 były raczej pozytywne, trasa nie ulegnie więc zmianie. Zostanie tylko wydłużony czas pracy ,,trójki", co dla pasażerów oznacza więcej kursów.

Niektórzy, w tej grupie najwięcej było studentów, domagali się uruchomienia linii nocnej. Tak też się stanie od 1 marca. Dyrekcja MZK zastanawiała się nad możliwościami, by nie obciążać zbytnio budżetu i nie wprowadzać tej zmiany kosztem dziennych kursów.

- Linia nocna obsługiwać będzie trasę od os. Pomorskiego do ul. Zawadzkiego ,,Zośki" po trasie 8 - podkreśla dyrektor. - Zależy nam m.in. na tym, by zielonogórzanie mieli możliwość dojazdu na dworzec PKP przed odjazdem Lubuszanina. Autobus musiałby tam być ok. 4.30, by pasażerowie zdążyli jeszcze kupić bilety. Albo w razie jakieś awarii - zamówić taksówkę.

Negocjacje z gminą

Wiele uwag wnieśli też mieszkańcy gminy Zielona Góra, choć bywa, że są one sprzeczne. W ub. tygodniu z inicjatywy wójta Mariusza Zalewskiego doszło do spotkania władz gminy, sołtysów, radnych, autora wdrożonych zmian i przedstawicieli MZK. Autor opracowania Marcin Gromadzki po raz kolejny przedstawił wyniki badań obciążeń i przychodowości poszczególnych linii, które stanowiły podstawę zmian w rozkładzie jazdy. Co ustalono? Że do 30 bm. znany będzie skład grupy konsultacyjnej, o czym urząd gminy poinformuje MZK. Od 2 do 10 lutego odbędą się w MZK konsultacje z przedstawicielami mieszkańców i władz gminy. Do 28 lutego MZK opracuje korektę rozkładów jazdy, które zaczną obowiązywać od 1 kwietnia.

Kolejne zmiany będą możliwe 1 września. W tym roku jednak możemy się spodziewać jedynie drobnych korek. W następnych latach poprawki dokonywane będą raz do roku, właśnie na jesieni.

Czasem trzeba z przesiadką

Nowe rozkłady jazdy uwzględniają natężenie ruchu w poszczególnych częściach miasta i w odpowiednich porach dnia, a także czas oczekiwania na zielone światło.
Nie brakuje więc głosów zadowolonych zielonogórzan: - Teraz kursy są częstsze, regularne. Nie trzeba uczyć się rozkładu jazdy, bo wiadomo, że autobusy odjeżdżają co 10 czy co 20 minut - mówią mieszkańcy osiedli: Zacisze i Leśnego. Niektórzy narzekają, że po zmianach, by dojechać np. na targowisko czy do kina, muszą się przesiadać.

- Nie jesteśmy przyzwyczajeni do przesiadek, ale tak jest wszędzie - mówi dyr. Langner. - Dodatkowy wydatek? Ci, którzy jeżdżą regularnie, mogą kupić bilet miesięczny, a ci, którzy korzystają z dojazdu sporadycznie, mają do dyspozycji bilet 24-godzinny. Jeśli kupimy go o 11.00, to będzie on ważny do następnego dnia do 11.00. Taki bilet kosztuje 8 zł, ulgowy - 4 zł, a na całą sieć, czyli także linie podmiejskie - 12 i 6 zł.

Być może już w przyszłym roku wprowadzony zostanie bilet elektroniczny. Dzięki niemy będziemy mogli się przesiadać, bez konieczności zakupu dodatkowego bilet (jeśli kontynuacja podróży nastąpi w ciągu 10-15 minut).

Tablice i duobusy

Czego jeszcze możemy się spodziewać w najbliższym czasie? W budżecie na ten rok przewidziano 100 tys. zł na elektroniczne tablice informacyjne. Staną po obu stronach ul. Wrocławskiej przy Focus Parku. Będą nieco inne niż te, do których przywykliśmy. Zostaną umieszczone z dwóch stron wiaty. W zależności od wielkości czcionki, będzie na nich można umieszczać różną liczbę kursów. Jeśli zaś pozyskamy unijne fundusze, elektronicznych tablic w mieście będzie jeszcze więcej.

- Przyszłość, choć całkiem realna, to duobusy, pojazdy z podwójnym napędem. Są bardzo ciche - mówi B. Langner. Jeździłyby trasą 8, 80. Potrzebna byłaby tu trakcja. Wykorzystać można tu lampy uliczne. Jeden słup - a wiele funkcji. Na razie w Łodzi przeprowadzane są obliczenie i symulacje tego przedsięwzięcia. Koncepcja ma być gotowa do końca marca. \

Ważne daty

* od 1 stycznia - nowy rozkład jazdy
* od 1 stycznia - korzystający z wcześniejszej emerytury nie mają ulg
* od 1 marca - rozpocznie kursować linia nocna
* od 1 kwietnia - wprowadzenie poprawek do nowego rozkładu jazdy
* od 1 września - drobna korekta rozkładu

Uwaga emeryci
* Od 1 stycznia br. osoby, które są na wcześniejszej emeryturze nie mają ulg na bilety. Wszyscy ci, którzy mają emeryckie legitymacje, a nie ukończyli 60 (kobiety) i 65 lat (mężczyźni) jeżdżąc po mieście muszą kasować bilet za 2 zł. Taką decyzję na mocy uchwały podjęli miejscy radni.

Nowe rozkłady
Skorygowane rozkłady jazdy, które obowiązywać będą od 1 kwietnia, zostaną umieszczone na przystankach już w marcu. Podobnie będzie na stronie internetowej MZK. Obecnie strona jest zmieniana i udoskonalana. Jak zapewnia dyr. Barbara Langner dąży się do tego, by klikając na przystanek na mapie, otrzymać informacje o odjazdach wszystkich autobusów z danego miejsca.

Utrudnienia na Sienkiewicza
W związku z remontem ul. Sienkiewicza autobusy jadące z Jędrzychowa nie będą przejeżdżały przez tę ulicę. Nastąpi objazd przez ul. Sikorskiego i al. Konstytucji 3 Maja. Przystanek MZK z ul. Sienkiewicza zostanie przeniesiony na Sikorskiego (przy Ogrodowej), tam gdzie jest zatoczka dla taksówek.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska