Transport w… korytarzu

Czesław Wachnik 0 68 324 88 29 cwachnik@gazetalubuska.pl
W piątek w Łagowie zaczęło się Lubuskie Forum Gospodarcze.

Razem z przedsiębiorcami zaczynamy dyskutować o tym jak w regionie przyspieszyć budowę dobrej komunikacji kolejowej, wodnej i drogowej w kierunku północ-południe.

Forum poświęcone jest inwestycjom, które składają się w regionie na część Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego łaczącego północ i południe Europy. W skład korytarza w Lubuskiem wchodzą: droga szybkiego ruchu S3, linia kolejowa C-59 Wrocław - Kostrzyn - Szczecin oraz Odra. Co się dzieje teraz na tych szlakach?

1. Droga szybkiego ruchu S3.

Po latach przetargów, rozmów i przeszkód biurokratycznych, wszystko wskazuje na to, iż droga ta powstanie. Jej budowa jest prowadzona przez trzy oddziały GDDKiA, w Szczecinie, Zielonej Górze oraz Wrocławiu. Najlepiej radzi sobie Szczecin. Nie tylko ma już niezbędne pozwolenia, ale też wybrał wykonawców. Tam droga jest budowana. Szczeciński odcinek S3 ma powstać do jesieni 2010 roku. Będą to dwie jezdnie o parametrach autostrady.

Szybko postępują też prace w Zielonej Górze. Dyrektor oddziału Przemysław Hamera obiecał ,,GL'', że do końca 2011 roku dwie jezdnie S3 powstaną od Gorzowa do Sulechowa. Rok później ma być zbudowana druga jezdnia obwodnicy Gorzowa, Międzyrzecza oraz druga jezdnia między Sulechowem a Nową Solą. Są duże szanse na realizację tych planów.

GDDKiA czeka tylko na nową ustawę środowiskową, by ewentualnie poprawić wnioski o pozwolenie na budowę, co pozwoliłoby już wiosną rozpocząć budowę.

Najbardziej opóźniony jest fragment trasy w Dolnośląskiem. Jest niemal pewne, że do 2012 roku nie powstanie odcinek S3 od Nowej Soli do Legnicy. Termin nie jest wyznaczony. Wrocławscy drogowcy skupili się na budowie S3 od A4 do granicy z Czechami w Lubawce, by połączyć się z siecią autostrad w Czechach.

2. Odrzanka, czyli linia kolejowa CE59

Tu konieczna jest szybka interwencja naszych posłów. Jeszcze kilka lat temu planowano, że CE59, bo tak oznaczone jest połączenie z Międzylesia, przez Wrocław i Zieloną Górę do Szczecina będzie modernizowane po 2013 roku.

Ma być szlakiem towarowym, po którym mogą też jeździć pociągi osobowe z prędkościami do 120 km/godz. Tymczasem z najnowszego projektu inwestycji, jaki opracowało Ministerstwo Infrastruktury wynika, że będzie to robione, ale w latach ...2021-2030!!! Do tego czasu Odrzanka może się rozpaść.

- Tak źle nie będzie - zapewnia nas Waldemar Osypiński, asystent kierownika kontraktu w szczecińskim oddziale PKP Polskie Linie Kolejowe. - Do czasu rozpoczęcia inwestycji, będą prowadzone naprawy. Chcemy, aby trasa była przejezdna.

3. Odra

Na razie dosyć sprawnie przebiega realizacja planu Odra 2006. W jego ramach powstało wiele oczyszczalni ścieków, inne są w fazie projektowania. Gorzej jest natomiast z budową wałów przeciwpowodziowych.

Jednak, aby Odra spełniała funkcje korytarza transportowego, musi stać się także drogą wodną. By tak się stało, konieczne jest jej pogłębienie od Kostrzyna do Gliwic. Wiesław Migdałek, dyrektor departamentu Gospodarki i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego w Zielonej Górze, powiedział nam, że jedyną szansą uzyskania pieniędzy jest wpisanie Odry do sieci TEN-T, czyli jako element korytarza transportowego.

Wtedy będzie można skorzystać z dodatkowych pieniędzy unijnych, które Unia chce przeznaczyć na budowę europejskich korytarzy transportowych.

Cztery morza

Korytarz transportowy to ciąg komunikacyjny międzynarodowego znaczenia, w którym przebiegają co najmniej dwie różne drogi transportowe o odpowiednich parametrach technicznych z rozmieszczonymi na nich węzłami transportowymi.

W 2004 r. sześć regionów europejskich podpisało porozumienie dla inicjatywy korytarza środkowoeuropejskiego. Jego celem jest stworzenie centralnej arterii stymulującej rozwój gospodarczy na obszarze leżącym pomiędzy czterema morzami: Bałtykiem, Adriatykiem, Morzem Czarnym i Egejskim. Obecnie na rzecz korytarza chce działać aż 10 regionów Europy.

Konkurentem jest proponowana przez naszych sąsiadów tzw. Skandria. Dla nas ma jedną zasadnicza wadę - nie daje możliwości pełnego wykorzystania potencjału polskich portów morskich.

Najnowsze oferty na Black Friday

Materiały promocyjne partnera

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.