Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wsłuchaj się w auto, żeby stuki i puki nie skończyły się awarią skrzyni biegów

Redakcja
Najczęstszą usterką w skrzyniach biegów jest rozszczelnienie i wyciek oleju. Poznamy to po plamach pod samochodem
Najczęstszą usterką w skrzyniach biegów jest rozszczelnienie i wyciek oleju. Poznamy to po plamach pod samochodem Fot. Piotr Walczak
Masz trudności w przełączaniu biegów? Słyszysz, że przekładnia głośno pracuje? Lepiej nie lekceważyć takich objawów, bo z czasem można doprowadzić do poważnych awarii skrzyni biegów. A naprawy są kosztowne

Najczęstszą usterką w skrzyniach biegów jest rozszczelnienie i wyciek oleju. Poznamy to po plamach pod samochodem.

Najczęstszą usterką w ręcznych przekładniach jest rozszczelnienie tych urządzeń. Przez to ze skrzyni może wyciekać olej, który pełni funkcje chłodzącą i smarującą. Jego brak prowadzi do uszkodzenia łożysk, które nie pracują wtedy w optymalnych warunkach.
Poza tym skrzynia, która nie ma prawidłowego smarowania, szybko będzie się przegrzewała.
Usterki możemy się spodziewać także wtedy, gdy często zmieniamy biegi na tzw. półsprzęgle.

Do wymiany

Kierowcy pamiętają oczywiście o oleju silnikowym, ale wielu z nich nawet nie wie, ze taka ciecz znajduje się także w skrzyni biegów.

Raz do roku, podczas przeglądu samochodu w serwisie lub na stacji obsługi, warto zwrócić uwagę czy olej ze skrzyni nie wycieka i czy jego poziom jest właściwy.
Powinien on sięgać korka wlewowego. Dobrze będzie, jeśli mechanik sprawdzi, czy nie pojawiły się w nim zanieczyszczenia oraz czy jego barwa jest odpowiednia. Jeśli cieczy będzie zbyt mało, serwisant powinien dolać odpowiednią ilość.

Producent zaleca wymianę oleju w skrzyniach manualnych. Średnio powinno się to robić co 60-100 tys. km. Najczęściej problemy z tą cieczą pojawiają się w starszych samochodach, w których stosowane są kiepskiej jakości oleje mineralne.

A jakiego oleju najlepiej używać?

Przede wszystkim takiego, jaki zaleca dany producent. Inny rodzaj stosuje się do jednego modelu auta, inny do drugiego.

Można słono zapłacić

Naprawy skrzyń biegów są bardzo kosztowne. Samo usunięcie rozszczelnienia to koszt około dwóch tysięcy złotych. Czasem koszt naprawy może przewyższyć cenę nowej skrzyni.
Dlatego, jeśli jest konieczna wymiana całej przekładni, lepiej poszukać urządzeń używanych. Za takie zapłacimy nawet 500-1000 zl. Nowe, w zależności od modelu auta, kosztują od ośmiu do nawet 15 tys. zł.
Coraz większą popularność zyskują ostatnio przekładnie automatyczne, ale tez potrzebują uwagi. To przede wszystkim komfort. Kierowca nie musi martwić się o przełączanie biegów, a dzięki temu skupiać się na tej czynności i odwracać swoją uwagę od sytuacji na drodze. Ale skrzynia taka tez wymaga sprawdzania okresowo przy przeglądach.

Wymiana oleju w automatach jest trochę bardziej skomplikowana. W niektórych markach trzeba przy tym wymieniać i olej, i filtr olejowy. Co ciekawe, w niektórych autach oleju nie wymienia się w ogóle i zalecane jest tylko jego okresowe dolewanie.

Źródło:

Gdy ze skrzyni cieknie olej... - www.poranny.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska