Prawie roczne doświadczenia kampanii społecznej "Szkoła bez przemocy", którą współtworzymy jako Rada Programowa, pozwalają na sformułowanie rekomendacji dotyczących rozwiązania tego problemu.
Wysiłki ponad 3.000 szkół, które do kampanii przystąpiły i realizują przedsięwzięcia zapobiegające agresji oraz największe od czterech lat ogólnopolskie badania socjologiczne na temat przemocy w szkołach, są odpowiednią podstawą do wskazania niezbędnych działań. Ich kluczowym elementem powinno być dążenie do zbudowania lub odbudowania wspólnoty szkolnej.
Doświadczenia kampanii, badania i nasza wiedza profesjonalna pozwalają jednoznacznie stwierdzić, że tylko wspólne zaangażowanie: nauczycieli, rodziców i uczniów pozwoli na realizację tego zamierzenia, a tym samym zapobiegnie eskalacji agresji w szkołach. Szkoły nie staną się wspólnotami, nie poradzą sobie z problemami, jeśli najpierw nie wypracują i nie wdrożą zasad akceptowanych przez wszystkich członków społeczności szkolnej.
Działania na rzecz ograniczenia przemocy w szkołach powinny pomagać szkołom w osiągnięciu tego celu. Metody zapobiegania agresji nie uwzględniające elementu budowania wspólnoty szkolnej są naszym zdaniem nieskuteczne.
Szkoły wymagają pomocy, a nie wyłącznie odgórnych zarządzeń i kontroli. Misją kampanii "Szkoła bez przemocy" jest jej zapewnienie. Szkoły i nauczyciele mogą nauczyć się diagnozować zjawisko, zdobywać wiedzę i umiejętności niezbędne w profilaktyce agresji oraz otrzymywać informacje na temat najskuteczniejszych dobrych praktyk.
Wspólnoty szkolne potrzebują też pomocy ze strony władz państwowych i samorządowych, szczególnie po to, by podnosić kwalifikacje zawodowe i rozwijać sieci instytucji wspierających szkoły w przeciwdziałaniu agresji. Dla zmniejszania skali przemocy kluczowe jest także promowanie pozytywnych wzorców zachowań, szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Trudno bowiem oczekiwać, że młodzi ludzie, którzy w codziennym życiu, mediach i polityce spotykają się z wszelkimi formami agresji, będą w szkole zachowywali się inaczej.
Przeciwdziałanie agresji w szkołach dorośli powinni zatem zacząć od siebie. Przeciwdziałanie przemocy i agresji w polskich szkołach jest jednym z zasadniczych problemów, przed którym stajemy jako społeczeństwo.
Tylko wspólne, przemyślane, wynikające z doświadczenia i rzetelnej wiedzy oraz długofalowe działania mogą przynieść jego zmniejszenie.
Rada Programowa akcji "Szkoła bez przemocy"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?