ZIELONA GÓRA: A jednak jest zakaz jazdy rowerem w tunelu! [ZDJĘCIA]

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Podziemny tunel kolejowy z pochylniami rowerowymi - dworzec Zielona Góra Główna
Podziemny tunel kolejowy z pochylniami rowerowymi - dworzec Zielona Góra Główna Leszek Kalinowski
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Takiego miejsca jeszcze w naszym mieście nie było. Nic więc dziwnego, że wszyscy uczymy się po nim poruszać. Chodzi o podziemny tunel, który łączy m.in. ścieżki rowerowe na ul. Dworcowej z tymi na Towarowej.

Nasi Czytelnicy nie kryją zadowolenia z powodu nowych ścieżek rowerowych czy otwarcia przedłużonego tunelu. Dzięki niemu bez przeszkód można się dostać np. z Centrum Rekreacyjno-Sportowego do centrum miasta. Problemem dla wielu osób jest sposób poruszania się w owym tunelu. Można, czy nie można jeździć w nim na rowerze?

Odpowiedzi na to pytanie szukaliśmy na policji. Otrzymaliśmy informację, że przepisy nie zakazują jazdy rowerem w takim miejscu. Jest to ciąg pieszo-rowerowy z pochylniami. Na razie otwarta jest jedna pochylnia, druga powstaje. I takie informacje przekazaliśmy naszym Czytelnikom.

Tymczasem inaczej do sprawy podchodzą funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei. Jej zdaniem jazda rowerem przez przejście podziemne to wykroczenie. Jak informuje inspektor SOK Artur Wołoszyn, funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei, działają zgodnie z przepisami oraz zgodnie ze swoimi uprawnieniami i obowiązkami reagując na wykroczenie w postaci jazdy rowerami przez przejście podziemne (podstawa prawna art. 65. ust. 3. Ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym w związku z § 2 pkt 9 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 listopada 2004 w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych). Paragraf ten brzmi następująco: na obszarze kolejowym zabrania się: jazdy rowerami, motorowerami, motocyklami, innymi pojazdami jedno lub wielośladowymi, w tym o napędzie elektrycznym oraz poruszania się na wrotkach, rolkach, deskorolkach i hulajnogach po peronach, w holach, poczekalniach dworcowych, w przejściach podziemnych, na kładkach, w przejściach między peronami oraz w pobliżu torów w odległości mniejszej niż 3 metry od skrajnej szyny, z wyjątkiem otrzymania zgody zarządcy lub przewoźnika kolejowego; przepisu nie stosuje się do pojazdów i urządzeń służących osobom niepełnosprawnym i o ograniczonej możliwości poruszania się”.

Jak dodaje A. Wołoszyn, w czwartek zamontowano dodatkowe tablice o zakazie jazdy rowerami. Z ułożenia znaków w stacji PKP Zielona Góra wynika, że jest dopuszczony ruch dla pieszych i rowerzystów na pochylniach oraz przez tunel, jednak z tą różnicą, że już przed samym tunelem jest z kolei znak zakazu wjazdu rowerów, więc przez sam tunel można tylko traktować ruch jako przeprowadzenie roweru - oprócz tego znaku zakazane jest to też przez wspomniane już przepisy - podkreśla inspektor.

Kodeks Wykroczeń wyraźnie określa w I rozdziale „Zasady odpowiedzialności” w art. 1. § 1 „odpowiedzialności za wykroczenie podlega ten tylko, kto popełnia czyn społecznie szkodliwy, zabroniony przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia pod groźbą kary aresztu, ograniczenia wolności, grzywny do 5.000 złotych lub nagany”. Takim czynem zabronionym jest m.in. jazda rowerem w przejściu podziemnym na obszarze kolejowym, co reguluje w/w Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym i Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 listopada 2004 w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych.

ZOBACZ TEŻ

Czytelnicy pytają o zadaszenia peronów, bo jak mówią zabrakło 12 mln zł na ich dokończenie... Czyżby prace zostały przerwane? Nie będą już kontynuowane?

Kiedy będą zadaszenia na peronach w Zielonej Górze? Zabrakło...

Centrum przesiadkowe, przebudowana zajezdnia MZK, stacje ładowania autobusów to jeszcze nie wszystkie inwestycje, które sprawią, że będziemy jeździć wygodniej, bezpieczniej i ekologiczniej...

ZIELONA GÓRA: Zmiany w MZK. A kiedy będzie więcej kursów mie...

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jak powinno wyglądać przejście pod torami proponuję zobaczyć na dworcu PKP w Międzyrzeczu, a raczej na tym co z niego zostało.

G
Gość
28 czerwca 2019, 15:54, Gość:

Po deptaku wolno, a po ścieżce rowerowej nie wolno.

To nie jest ścieżka rowerowa PO-wski trolu.

O
Ogórek
2019-06-29T09:28:35 02:00, Ogórek:

Swojego czasu danka zielonogórzanka pisała, że wydłużenie tunelu to pomyłka, prywata dla Aldemedu i PKP. Proponowała tunel pod torami w śladzie starej Sulechowskiej od Centrum Przesiadkowego do Towarowej koło "Złotego Rogu".

I co? Miała rację. zwyciężyła prywata, i skutki już tego są.

Teraz kolejarze zakazali jazdy rowerem przez tunel a za chwilę wprowadzą bilety za przejście. Już nad tym pracują.

Proponuję radnym aby w imieniu mieszkańców rozliczyli Kubickiego z tego pomysłu. Tylko rzetelnie, bo dotychczas to dorabiał ideologię do pomysłu. A wystarczy zobaczyć że z Centrum Przesiadkowego do Aldemedu, do CRS jest bliżej wg pomysłu danki zielonogórzanki niż wg Kubickiego.

2019-06-30T09:14:38 02:00, Gość:

Nie przesadzaj. Tu rowery, tu podróżni z walizkami, torbami, plecakami......

Czy naprawdę tak trudno zrobić parę kroków prowadząc rower?

To nie przesada. Nie po to miasto wydało parę ładnych milionów, żeby teraz rowerzyści nie mogli korzystać z przejazdu ścieżką rowerową.

Czyli jest bubel lub kolejarze wydymali miasto.

A może jedno i drugie.

G
Gość
2019-06-29T09:28:35 02:00, Ogórek:

Swojego czasu danka zielonogórzanka pisała, że wydłużenie tunelu to pomyłka, prywata dla Aldemedu i PKP. Proponowała tunel pod torami w śladzie starej Sulechowskiej od Centrum Przesiadkowego do Towarowej koło "Złotego Rogu".

I co? Miała rację. zwyciężyła prywata, i skutki już tego są.

Teraz kolejarze zakazali jazdy rowerem przez tunel a za chwilę wprowadzą bilety za przejście. Już nad tym pracują.

Proponuję radnym aby w imieniu mieszkańców rozliczyli Kubickiego z tego pomysłu. Tylko rzetelnie, bo dotychczas to dorabiał ideologię do pomysłu. A wystarczy zobaczyć że z Centrum Przesiadkowego do Aldemedu, do CRS jest bliżej wg pomysłu danki zielonogórzanki niż wg Kubickiego.

Nie przesadzaj. Tu rowery, tu podróżni z walizkami, torbami, plecakami......

Czy naprawdę tak trudno zrobić parę kroków prowadząc rower?

O
Ogórek
Swojego czasu danka zielonogórzanka pisała, że wydłużenie tunelu to pomyłka, prywata dla Aldemedu i PKP. Proponowała tunel pod torami w śladzie starej Sulechowskiej od Centrum Przesiadkowego do Towarowej koło "Złotego Rogu".

I co? Miała rację. zwyciężyła prywata, i skutki już tego są.

Teraz kolejarze zakazali jazdy rowerem przez tunel a za chwilę wprowadzą bilety za przejście. Już nad tym pracują.

Proponuję radnym aby w imieniu mieszkańców rozliczyli Kubickiego z tego pomysłu. Tylko rzetelnie, bo dotychczas to dorabiał ideologię do pomysłu. A wystarczy zobaczyć że z Centrum Przesiadkowego do Aldemedu, do CRS jest bliżej wg pomysłu danki zielonogórzanki niż wg Kubickiego.
G
Gość
I po co miasto finansowało budowę tunelu? Tyle kasy wywalone dla kolejarzy, którzy nie potrafią tego docenić.
G
Gość
Po deptaku wolno, a po ścieżce rowerowej nie wolno.
Dodaj ogłoszenie