Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kto dostanie

MAREK BIAŁOWĄS 0 68 324 88 70
Od pierwszego stycznia można ubiegać się o zwrot części wydatków za kupione materiały budowlane. Gotowe są już specjalne druki formularza, które trzeba złożyć w urzędzie skarbowym oraz lista artykułów, które podrożały w wyniku podwyżki VAT.

1 stycznia 2006 roku weszła w życie ustawa o zwrocie części VAT, zawartej w cenie materiałów budowlanych. Oznacza to, że można już rozpocząć starania o odzyskanie części pieniędzy wydanych na te materiały. Na zwrot trzeba będzie jednak poczekać. Urząd skarbowy ma pół roku na rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji co do kwoty. Po 25 dniach od wydania takiej decyzji podatnik powinien otrzymać pieniądze.
Ustawa o zwrocie VAT ma zrekompensować inwestorom samodzielnie budującym lub remontującym swoje domy i mieszkania wzrost cen materiałów budowlanych po naszym wejściu do Unii Europejskiej. Stawka VAT na te towary wzrosła z siedmiu do 22 procent.

Kto dostanie

Zwrot podatku przysługuje osobom, które kupiły, bądź kupią materiały budowlane w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. Materiały te muszą być przeznaczone na budowę; remont mieszkania lub domu.
O pieniądze mogą się ubiegać osoby fizyczne posiadające prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Zwrot przysługuje łącznie obojgu małżonkom. I uwaga - od fiskusa można domagać się pieniędzy już w trakcie budowy, nie częściej jednak niż raz w roku.
Prawo przewiduje jednak ograniczenia. Najwięcej pieniędzy mogą spodziewać się osoby, które budowały dom, czyli prowadziły inwestycję związaną z koniecznością uzyskania pozwolenia na budowę, a przy tej inwestycji nie korzystały z ulg mieszkaniowych zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mniejszy zwrot należy się tym, którzy korzystali z ulgi budowlanej lub remontowej. Dla wszystkich tych przypadków przewidziano ustawowe limity. Oblicza się je na podstawie wskaźnika średniej ceny mkw. podawanego przez Główny Urząd Statystyczny. Resort finansów w swoim informatorze radzi, aby w formularzu oddawanym do urzędu skarbowego nie wypełniać punktów dotyczących limitów zwrotu. Zrobi to urząd skarbowy.

Gdzie po zwrot

Aby otrzymać pieniądze - trzeba złożyć wniosek w urzędzie skarbowym, w którym rozliczamy się co roku z podatków. Wzór formularza można wydrukować sobie z internetowych stron ministerstwa finansów. Tam też znajdziemy informator, który krok po kroku opisuje czynności, jakie trzeba wypełnić.
Do wniosku musimy dołączyć plik dokumentów oraz kopie faktur VAT. Te ostatnie są dowodem poniesionych wydatków. W dokumencie muszą znaleźć się m.in.:
- nasze dane (nazwisko, nr NIP, adres)
- rodzaj poniesionych wydatków (na budowę domu, remont mieszkania, adaptacja strychu itp.)
- rok rozpoczęcia inwestycji
- wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków związanych z inwestycją
- obliczona kwota do zwrotu
Do wniosku trzeba też dołączyć kopie pozwolenia na budowę lub dokumenty potwierdzające tytuł prawny do budynku lub mieszkania oraz kopie faktur dokumentujących poniesione wydatki.

Można łączyć

Rekompensatę dostaną też te osoby, które skorzystają z ulgi remontowej. Będzie jednak ona pomniejszona o wysokość ulgi.
Trzeba przy tym pamiętać, że rekompensata nie obejmie np. składek na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej czy spółdzielni. One bowiem zlecają swe usługi firmom, które do swojej usługi wraz z materiałami doliczają 7 proc. VAT.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska