Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zwrot gotówki

(gm)
Marcin Wujaszek, główny specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej
Marcin Wujaszek, główny specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej
Czytelniczka "GL" pyta eksperta o reklamację grzejnika.

* Niedawno zepsuł mi się grzejnik elektryczny, kupiony przed rokiem w sklepie instalacyjnym. Oddałam go do reklamacji, żądając zwrotu gotówki. Sprzedawca poinformował mnie, że odpowiedzi udzieli w ciągu dwóch tygodni. Ponieważ mam w mieszkaniu ogrzewanie wyłącznie elektryczne, kupiłam (gdzie indziej) następny grzejnik i zamontowałam go. Mam dziecko - nie mogliśmy marznąć w mieszkaniu. Niestety po niecałych dwóch tygodniach okazało się, że poprzedni grzejnik mi naprawiono. Żądają, bym go odebrała. Ale ja w ogóle nie ubiegałam się o naprawę. Żądałam przecież (na piśmie) zwrotu gotówki. Czy miałam do tego prawo?

Odpowiada Marcin Wujaszek, główny specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej:

- W przypadku zaistnienia "niezgodności towaru z umową" (czyli np. usterki towaru) zastosowanie znajduje art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U.2002.141.1176 ze zm.). Zgodnie z art. 8 ust. 4 powyższej ustawy, jeżeli naprawa albo wymiana towaru narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. Odstąpienie od umowy jest oczywiście równoznaczne ze zwrotem gotówki za towar. Kwestia zdefiniowania "znacznych niedogodności" jest niestety otwarta. Ustawodawca bowiem nie wyjaśnił znaczenia tego pojęcia. Sytuacja opisana przez panią - konieczność szybkiego zakupu nowego urządzenia grzewczego w okresie niskich temperatur wydaje się być zupełnie naturalna i zrozumiała. Sprzedawca nie powinien zatem blokować możliwości odstąpienia przez panią od umowy. Nie powinien, ale jednak to robi… W takiej sytuacji pozostaje pani wystąpić na drogę postępowania sądowego (np. korzystając z pomocy rzecznika konsumentów) albo spróbować wnieść o przeprowadzenie bezpłatnej mediacji - której może podjąć się inspekcja handlowa. Mediacja, mimo niewiążącego prawnie charakteru, może okazać się tutaj bardzo skuteczna, pod warunkiem zgody i dobrej woli sprzedawcy. Informacje o mediacjach prowadzonych przez zielonogórską delegaturę inspekcji handlowej można uzyskać pod nr tel. 68 322 18 32.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska