Być może nie będzie cięcia kursów w rozkładzie PKP

Redakcja
Fot. Mariusxz Kapała
Nowy rozkład jazdy PKP ma wejść w życie 14 grudnia. Nadal jednak niewiadomy jest jego kształt. Sprawa jak zwykle rozbija się o pieniądze.

Zielonogórski oddział PKP przygotował nowy rozkład jazdy. Twierdzi, że znacznie lepszy od poprzedniego. Problem w tym, że swoje usługi wycenił na 28,8 mln zł, a marszałek lubuski chce dać tylko 20,2 mln zł. Czy to oznacza cięcie niektórych pociągów.

- Absolutnie nie - zapewnia marszałek Marcin Jabloński. Przekonuje on też, że PKP zawyżyły koszty. Z wyliczeń Urzędu Marszałkowskiego wynika, że nawet o kilka milionów zł.

- Możemy dopłacić więcej, ale tylko tyle, ile wynika z inflacji - dodaje marszałek.

Swojego stanowiska nie zmienia też PKP. Twierdzi, że jego wyliczenia są uczciwe a wzrost kosztów to konsekwencja m.in. zwiększenia trasy pociągów o 130 tys. km, wzrostu opłat za dostęp do torów, drożejącej energii np. prądu czy paliw.

Czy zatem grozi nam cięcie pociągów? Wydaje się, że nie, a powody są dwa.

Pierwszy to ten, że już w przyszłym tygodniu PKP Koleje Regionalne przejdą pod kuratelę marszałków. Którzy tym samym staną się właścicielami spółki PKP Przewozy Regionalne. Trudno zatem przypuszczać, by kolejarze postąpili wbrew swoim nowym właścicielom.

Drugim powodem jest dodatkowa gotówka, jaką rząd obiecał samorządom, o ile te przejmą kolej. W 2009 roku ma to być 208 mln zł, z których w Lubuskie ma trafić ponad 7 mln zł. Pieniądze te pozwolą, na uzupełnienie budżetowej luki.

(wak)

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

l
lubuski

Odnosząc się do informacji o obniżce cen w PKP Przewozy Regionalne na
trasie Zielona Góra – Nowa Sól pragnę zauważyć, iż dotychczasowa
cena wynosiła 6,50 zł a PKP Przewozy Regionalne wykazywały straty
upraszając Marszałka Województwa Lubuskiego o zwiększenie dopłat na
kolej, szantażując zawieszeniem połączeń, wyliczając i udowadniając
ich nierentowność. Obecnie decydują się cenę obniżyć na 4,50 zł
także żądając dodatkowych 8 mln od Marszałka. Wygląda na to, iż
nowa cena jest ceną poniżej kosztów wytworzenia, zakrawa o dumping oraz
niepokojące jest to, iż kolej przyjęła strategię walki na rynku za
pieniądze Marszałka. Zmniejszenie wpływów wynikających z obniżki
cen biletów zrekompensują sobie wywalczoną od Marszałka
dopłatą, traktowana jako pomoc publiczna.
PKP w lubuskiem otrzymuje 20,1 mln zł, dotacja ponoć nie uległa
zmianom od trzech lat a zgodnie ze słowami dyrektora Lubuskiego Zakładu
Przewozów Regionalnych w Zielonej Górze
...” więcej płacimy za dostęp do linii kolejowej, paliwo, części,
naprawy, poza tym wzrosły pensje... ... według obliczeń, na pokrycie
deficytu potrzeba dodatkowo 8 mln zł. Jeżeli pieniądze się nie
znajdą, kolejarze będą musieli zlikwidować część połączeń...”

Wygląda to zatem następująco: koszty rosną, cena usługi jest
obniżana, a o pokrycie strat występujemy do Urzędu Marszałkowskiego,
szantażując likwidacją połączeń.

Może to i pomysł na funkcjonowanie, dobry, ale zapewne niewłaściwy,
zapewne także niezgodny z ustawą o ochronie konkurencji i
konsumentów, która wręcz nakazuje konkurencję także cenową, ale nie dumping i to
za pieniądze Marszałka a konsekwencji nasze - podatników. Czy kiedy już
przewoźnicy autobusowi ogłoszą upadłość (bo obecna cena za 26
kilometrów wynosi około 5,50 zł jest ceną bardzo niską i ma się nijak do np.
ceny tego samego PKS na linii Zielona Góra – Świebodzin wynoszącej 12
zł przy niewiele większej odległości) PKP podniesie ceny i nadal będzie
żądać dopłat czy może to co obserwujemy to pozbywanie się konkurencji za pieniądze
Marszałka przed prywatyzacją PKP.... czyli szykują sobie rynek. Zapewniają rentowność w bezkonkurencyjnym otoczeniu, może nawet monopol....

Dodaj ogłoszenie