- Skusiłem się na reklamę w stylu ,,raty zero procent''. Gdy przyszło do podpisywania umowy okazało się, że muszę wydać kilkadziesiąt złotych na ubezpieczenie pożyczki. A ponadto niemałą kwotę na prowizję bankową za udzielenie kredytu. Wycofałem się z umowy, bo uznałem, że firma postępuje nieuczciwie - poskarżył się nam ostatnio mieszkaniec Gorzowa (imię i nazwisko znane redakcji).
Andrzej Wawrzyński, miejski rzecznik praw konsumentów w Gorzowie potwierdza, że postępowanie wielu firm zajmujących się sprzedażą ratalną wzbudza sporo zastrzeżeń co do zgodności z przepisami. O etyce kupieckiej nie wspominając. Dlatego decydując się na zakup ratalny warto poznać obowiązujące przepisy i chwyty stosowane przez firmy proponujące sprzedaż ratalną.
Co to jest kredyt konsumencki
Powinna być pełna informacja
Umowa o kredyt konsumencki powinna być zawarta na piśmie. Osoba udzielająca kredytu - przedstawiciel banku lub firmy zajmującej się sprzedażą ratalną - zobowiązana jest niezwłocznie doręczyć klientowi umowę. Co istotne - jeszcze przed podjęciem decyzji o udzieleniu kredytu.Jeśli z jakichś powodów jest to niemożliwe, klient powinien otrzymać informacyjny egzemplarz umowy, zgodny z jej treścią. Tak, aby spokojnie mógł przeanalizować poszczególne warunki umowy i ewentualnie skonsultować je z prawnikiem.
Bardzo często warunki określone w ofercie lub reklamie różnią się od zawartych w umowie, przeważnie na niekorzyść konsumenta. W ofercie lub reklamie firma co prawda nie kłamie, ale nie dopowiada wszystkiego do końca. Dlatego przed samym podpisaniem umowy warto sprawdzić, czy warunki zawarte w egzemplarzu informacyjnym są takie same jak we właściwej umowie. Czy np. nie dopisano prowizji dla sprzedawcy lub innych dodatkowych kosztów.
I wreszcie - umowa powinna jednoznacznie określać całkowity koszt kredytu, łącznie z odsetkami i innymi opłatami oraz prowizjami. A także - z kosztami, które poniesie konsument w razie niewykonania zobowiązań, zwłaszcza w przypadku nieterminowej spłaty rat.
Kiedy i jak zrezygnować z umowy
ZAPAMIĘTAJ!
1 Wiele firm proponuje sprzedaż ratalną. Porównaj ich oferty przed podpisaniem umowy.
2 Domagaj się podania całkowitego kosztu kredytu w skali roku, a nie miesiąca czy kwartału.
3 Zanim podpiszesz umowę sprawdź, czy jej treść jest zgodna z tym, co firma wręczyła jako umowę informacyjną. Zdarza się, że firma w międzyczasie dopisuje niekorzystne warunki, w tym dodatkowe koszty kredytu.
4 Z zaciągniętego kredytu możesz z niego zrezygnować w ciągu 10 dni od podpisania umowy.
5 Domagaj się druku oświadczenia o możliwości odstąpienia od umowy.
6 Możesz spłacić kredyt przed terminem określonym w umowie.
Konsument może odstąpić od umowy o kredyt w ciągu 10 dni od daty jej zawarcia i to bez podania przyczyny. Zarówno wtedy, gdy umowa zawarta była poza siedzibą banku lub firmy (np. w sklepie lub w mieszkaniu konsumenta), jak i w samym banku.
Podczas zawierania umowy o kredyt konsumencki poza siedzibą przedsiębiorcy kredytodawca obowiązany jest wręczyć konsumentowi wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy, z oznaczeniem swojego imienia, nazwiska lub nazwy i adresu zamieszkania (siedziby).
Jeśli kredytodawca nie wręczy konsumentowi wspomnianego wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy, wówczas z umowy zrezygnować może on w terminie 3 miesięcy od daty zawarcia umowy.
W razie odstąpienia od umowy kredytodawca zobowiązany jest niezwłocznie zwrócić poniesione przez konsumenta koszty udzielanego kredytu. Jednak z wyjątkiem opłaty przygotowawczej oraz pobranych przez kredytodawcę opłat związanych z ustanowieniem zabezpieczenia.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?