Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dodatki mieszkaniowe. Relacja z dyżuru eksperta

Grażyna Mazurek 68 324 88 18 [email protected]
Na pytania odpowiada Jolanta Olasek, kierownik referatu dodatków mieszkaniowych z Urzędu Miasta Zielona Góra.
Na pytania odpowiada Jolanta Olasek, kierownik referatu dodatków mieszkaniowych z Urzędu Miasta Zielona Góra. ft. Krzysztof Burda
Czy studentowi wynajmującemu stancję razem z innymi osobami przysługuje dodatek mieszkaniowy? Czy inwalida ma dodatkowe przywileje? Na te i inne pytania odpowiada Jolanta Olasek, kierownik referatu dodatków mieszkaniowych z Urzędu Miasta Zielona Góra.

* Kto ma prawo do dodatku mieszkaniowego?

Aby ubiegać się o dodatek trzeba spełnić jednocześnie trzy kryteria: posiadać tytuł prawny do lokalu (najem, własnościowe prawo do lokalu, spółdzielcze prawo do lokalu), odpowiedni dochód i wielkość mieszkania określoną w ustawie w stosunku do ilości osób. Np. dla jednej osoby powierzchnia nie może przekroczyć 45,50 mkw, dla dwóch - 52 mkw itd.

* Jakie dochody trzeba mieć, żeby dostać dodatek do czynszu?

Kryterium dochodowe zależy od tego, czy gospodarujemy samodzielnie czy w kilkuosobowej rodzinie. I tak: w przypadku samotnej osoby - dochód nie powinien przekroczyć 1.181,43 zł miesięcznie, a w rodzinie - 843,88 zł miesięcznie na osobę. Jest to dochód brutto, przed opodatkowaniem. Kryterium dochodowe uzależnione jest od kwoty najniższej emerytury i zmienia się wraz z waloryzacją emerytur. Pierwsza kwota to jest 175 proc. najniższej emerytury, a druga - 125 proc. Najniższa emerytura obecnie wynosi 675,10 zł.

* Jestem studentką. Wynajmuję stancję razem z innymi osobami. Czy mogę starać się o dodatek mieszkaniowy?

Nie. Ustawa o dodatkach mieszkaniowych nie przewiduje dofinansowania do stancji. Ale jeśli studentowi przysługuje stypendium socjalne na uczelni, ma wtedy prawo do dodatku na zakwaterowanie i może je wykorzystać na opłacenie stancji (wynosi on od 100 do 150 zł.)

* Mieszkam razem z niepełnosprawną mamą. Jesteśmy tylko we dwie. Mieszkanie ma pow. 68 mkw. Czy mogę ubiegać się o dodatek z gminy?

Tak, ale pod warunkiem, że mama porusza się na wózku inwalidzkim lub ma orzeczenie powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności, które mówi, że jej niepełnosprawność wymaga oddzielnego pokoju.

* Jestem osobą samotną. Mój dochód, to zasiłek stały z ośrodka pomocy społecznej w kwocie 444 zł. Czy otrzymam cały dodatek mieszkaniowy?

Tak. Jednak ośrodek pomocy społecznej zmniejszy pani kwotę wypłaconego zasiłku stałego o kwotę przyznanego dodatku mieszkaniowego, ponieważ według przepisów o pomocy społecznej - dodatek mieszkaniowy jest dochodem.

* Mąż nie mieszka ze mną od kilku lat, ale jest tutaj zameldowany. Prowadzę trzyosobowe gospodarstwo domowe z dwójką dzieci. Powierzchnia użytkowa mieszkania wynosi 63 mkw. Czy otrzymam dodatek mieszkaniowy?

Nie. Powierzchnia użytkowa tego lokalu jest za duża dla trzech osób. Do ubiegania się o dodatek mieszkaniowy nie może przekraczać 58,50 mkw (tj. 45 mkw powierzchnia normatywna plus 30 proc. zwiększenie).

* Chciałabym się dowiedzieć w jaki sposób udokumentować dochody z działalności gospodarczej składając wniosek o dodatek mieszkaniowy?

W pani przypadku, należy złożyć oświadczenie o dochodzie uzyskanym w okresie trzech miesięcy przed złożeniem wniosku. Dochód nie może być ustalony narastająco od początku roku, a jedynie faktycznie osiągnięty w tych konkretnych miesiącach.

* Jaka jest kwota dofinansowania do opłat za mieszkanie?

Wysokość dodatku uzależniona jest od opłat ponoszonych na rzecz zarządcy za korzystanie z lokalu oraz od wysokości miesięcznego dochodu rodziny. A także od wielkości mieszkania i ilości osób w nim zamieszkujących. Może wynosić od 14 zł nawet do 500 zł. W Zielonej Górze nie może przekroczyć 90 proc. faktycznie ponoszonych wydatków na mieszkanie. Gdzie indziej może być inaczej - zależy to od uchwały konkretnej rady gminy.

* Jakie dokumenty trzeba złożyć, by otrzymać dodatek?

Należy przedłożyć wniosek, deklarację o dochodach, udokumentować dochody i wydatki na mieszkanie. Niezbędne druki można pobrać w urzędzie miasta lub gminy albo na ich stronach internetowych. Np. w Zielonej Górze : www.zielona-gora.pl w zakładce : Co i jak załatwić w urzędzie, dalej : Sprawy mieszkaniowe i następnie : Uzyskanie dodatku mieszkaniowego. Tam w "Karcie usługi publicznej" znajdują się niezbędne informacje dotyczące trybu załatwiania dodatku.

* Ile czasu czeka się na załatwienie sprawy?

Od momentu złożenia wniosku wraz z dokumentami do 30 dni.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska