Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drezdenko. Cysterny z kopalni ropy i gazu pojadą po dziurach

Redakcja
- O remont dróg wojewódzkich w gminie i budowę obwodnicy zabiegamy, gdzie tylko się da - mówi przewodniczący rady Adam Kołwzan. Za nim trasa nr 160. Według pomiarów ruchu przejeżdża nią cztery tys. samochodów na dobę (fot. Paweł Kozłowski)
- O remont dróg wojewódzkich w gminie i budowę obwodnicy zabiegamy, gdzie tylko się da - mówi przewodniczący rady Adam Kołwzan. Za nim trasa nr 160. Według pomiarów ruchu przejeżdża nią cztery tys. samochodów na dobę (fot. Paweł Kozłowski)
Zapadnięte pobocza z dziurami - tak wygląda kilkunastokilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej, po której w ciągu doby przejeżdża cztery tysiące samochodów. Niedługo będą po niej kursować cysterny z ciekłym gazem i siarką.

Pod koniec roku planowany jest rozruch Kopalni Ropy Naftowej i Gazu Ziemnego. Kopalnia powstaje na granicy województw lubuskiego i wielkopolskiego, około 15 km od Drezdenka. Wszystkie złoża będą przesyłane do ośrodka centralnego w Lubiatowie. A stamtąd płynną siarkę i ciekły gaz ziemny zabiorą potężne autocysterny.

Kierowcy transport złóż zaczną od podróży drogą wojewódzką nr 160, przy której znajduje się wjazd do kopalni. I tu zaczyna się problem, na który zwrócili uwagę radni z Drezdenka. - Jezdnia powstała na poniemieckim bruku, dlatego jej środek jeszcze dobrze się trzyma. Ale boczne odcinki, pod którymi nie ma dobrej podbudowy, po prostu "siadają”. Nie wspominając już o powstających dziurach w asfalcie - mówi przewodniczący rady Adam Kołwzan.

Dlatego, korzystając z konsultacji społecznych dotyczących strategii województwa, poprosili marszałek Elżbietę Polak, by przebudowa "160” została w niej ujęta. - Chodzimy, prosimy i szukamy wsparcia. Nie ustajemy, choć wiemy, że kołdra finansowa na inwestycje drogowe jest bardzo krótka - dodaje A. Kołwzan.

Na ostatniej sesji radni usłyszeli od Jolanty Szmyt z Rejonu Dróg Wojewódzkich w Gorzowie, że w tym roku w gminie będą remonty (tzw. odnowy dywanikowe) tylko dwóch odcinków dróg: nr 157 i 174. Jednak wczoraj dowiedzieliśmy się, że znajdą się również pieniądze na nowy "dywanik” na trasie nr 160. - Przeznaczymy na nią 200-300 tys. zł. Większe pieniądze są zapisane na przyszły rok - mówi Ewa Staruch, zastępca dyrektora w Zarządzie Dróg Wojewódzkich. - Na duży remont jest już gotowa dokumentacja. To cztery mln zł na kilka kilometrów. Ale w tym momencie są drogi, które pilniej potrzebują prac.

Czytaj też: Ropa odmieni gminy Drezdenko i Międzychód

Kierunek, w którym będą podążać z kopalni autocysterny na razie nie jest znany. Możliwy jest transport w stronę Międzychodu, jak również przez centrum miasta. Wszystko będzie zależeć od odbiorców złóż (inwestor, czyli PGNiG przyznaje, że nie ma jeszcze podpisanych umów). Dlatego po raz kolejny w ostatnich dniach powraca temat budowy obwodnicy Drezdenka.

- Jej dokumentacja jest już gotowa. W tym roku za 1 mln zł wykupimy ostatnie grunty. Obwodnica Drezdenka jest pierwsza na liście, która czeka na pieniądze - podkreśla E. Staruch. - Ruszymy, jeśli pojawią się oszczędności jeszcze z tego Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Jeśli ich nie znajdziemy, będziemy musieli poczekać do rozdania unijnych pieniędzy z budżetu na lata 2014-2020.

Czytaj też: Gminy Drezdenko i Międzychód posiadają największe złoża ropy i gazu w Polsce

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska