Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fałszywe e-maile tylko logo mają prawdziwe

Katarzyna Borek 0 68 324 88 37 [email protected]
Oszuści wysyłają do ludzi e-maile sugerujące, że pochodzą one z banku lub innej organizacji godnej zaufania.
Oszuści wysyłają do ludzi e-maile sugerujące, że pochodzą one z banku lub innej organizacji godnej zaufania.
Bank chce przez internet potwierdzić twoje dane? Prosi o podanie liczb z karty kodów? To może być atak wirtualnych przestępców!

Prawie 7 mln osób skorzysta w tym roku z internetowego dostępu do konta bankowego - wynika z danych Związku Banków Polskich. Niestety, nowe technologie oprócz wygody niosą ze sobą również zagrożenia. Jednym z nich jest phishing. Pod tą obco brzmiącą nazwą kryje się wyrafinowane przestępstwo kradzieży tożsamości. Polega na wyłudzeniu danych osobowych takich, jak numer karty kredytowej, hasło, dane dotyczące konta w celu dokonania nieuprawnionej transakcji.

Oszuści wysyłają do ludzi e-maile sugerujące, że pochodzą one z banku lub innej organizacji godnej zaufania. Nakłaniają w nich do podania poufnych informacji. Wskazują stronę internetową, która jest odpowiednio przygotowana i do złudzenia przypomina witrynę banku, z którego usług korzysta dana osoba.
Groźne e-maile mogą odwoływać się do kryzysu finansowego i informować o problemach z rachunkiem rozliczeniowym czy innymi płatnościami. Wykorzystywane jest oryginalne logo instytucji. Zachowany jest styl korespondencji handlowej. Mogą również pojawić się prawdziwe nazwiska osób należących do kierownictwa przedsiębiorstwa! Wszystkie te zabiegi mają uwiarygodnić treść e-maila i strony www.

- W treści korespondencji osoby proszone są o wypełnienie specjalnego formularza i potwierdzenie poufnych danych. Ich wprowadzenie na fałszywej witrynie naraża ich na utratę pieniędzy zgromadzonych na rachunku bankowym - tłumaczy Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do którego docierają sygnały o takich kradzieżach.

UOKiK radzi, by nie odpowiadać automatycznie na e-maile, w których zwrócono się o wprowadzenie danych osobowych. Pamiętajmy, że prawdziwa instytucja finansowa nigdy nie poprosi nas o takie informacje za pośrednictwem poczty elektronicznej. Najlepiej w takiej sytuacji skontaktować się z bankiem.

Ważne jest również regularne sprawdzanie konta bankowego, aby upewnić się czy wszystkie transakcje rzeczywiście przeprowadziliśmy.

Jeżeli coś wzbudzi naszą wątpliwość powinniśmy natychmiast powiadomić bank. Jeżeli staliśmy się ofiarą oszustwa, konieczne jest zawiadomienie organów ścigania (policja, prokuratura).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska