Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gorzów Wlkp.: Podróż pociągiem będzie szybsza i wygodniejsza

Renata Ochwat 95 722 57 72 [email protected]
Krzysztof Kamiński ponad 20 lat dojeżdża z Nowin Wielkich do Gorzowa. Plany remontów go cieszą, choć, jak mówi, są spóźnione (fot. Kazimierz Ligocki)
Krzysztof Kamiński ponad 20 lat dojeżdża z Nowin Wielkich do Gorzowa. Plany remontów go cieszą, choć, jak mówi, są spóźnione (fot. Kazimierz Ligocki)
Kolej wybrała międzynarodową firmę, która ma naprawić szlak z Kostrzyna do Krzyża i Zbąszynka. To oznacza, że będziemy podróżować szybciej i wygodniej. Warunki na peronach też mają się zdecydowanie poprawić.

- Nareszcie dobre informacje. Ten remont potrzebny był jakieś 20 lat temu - mówi Krzysztof Kamiński. Dojeżdża do pracy do Gorzowa z Nowin Wielkich i o planach remontu tej dość oblężonej linii usłyszał od nas. - Wszystko, co poprawi jakość jazdy, jest dobre i tylko chwalić należy. Ale Japonią czy też Francją, jeśli chodzi o pociągi, to my bardzo długo nie będziemy - mówi.

Nareszcie coś dobrego

- Fantastycznie byłby, gdyby udało się zelektryfikować tę linię. To zupełni inny komfort jady, szybciej, wygodniej. Ale i tak dobrze, że w końcu coś się polepszy - komentuje Janina Zimowska, która często jeździ do Kostrzyna i dalej do Berlina.

Kolej planuje kompleksowy remont odcinków od Kostrzyna do Gorzowa i potem dalej do Krzyża i Zbąszynka. O naprawę bardzo zniszczonej żelaznej drogi kolejarze i samorządowcy zabiegali od lat. W końcu się udało. 30 grudnia minionego roku Polskie Koleje Państwowe podpisały umowę z Urzędem Marszałkowskim na ten remont. Urząd dofinansował prace z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Na odcinek Krzyż - Kostrzyn przeznaczył 21 mln zł przy prognozowanej cenie 36 mln zł. Natomiast na trasę z Gorzowa do Zbąszynka przeznaczył 16 mln zł przy założonym koszcie 28 mln zł.

PKP ogłosiły przetarg na remont i w miniony czwartek wybrały firmę, która ma wykonać prace. Obydwie trasy będzie remontować polsko-niemiecko-czeskie konsorcjum firm: Strabag Pruszków - Strabag Niemcy - Trakce a.s. Republika Czeska - Trakce-Tor Polska.

- Jedynym kryterium wyboru była cena - mówi Romana Nakoneczna, rzeczniczka Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych w Szczecinie. Firma ta zaproponowała ceny: za remont od Krzyża do Kostrzyna - 29,5 mln zł, naprawa od Gorzowa do Zbąszynka - 26,3 mln zł.

Do przetargu zgłosiło się znacznie więcej firm. - Dlatego teraz czekamy na ewentualne odwołania. Jeśli ich nie będzie, to podpisujemy umowę i konsorcjum może przystąpić do pracy - mówi R. Nakoneczna. Oznacza to najpierw wykonanie dokumentacji budowlanej, uzyskanie koniecznych zezwoleń i przystąpienie do prac. - Na pewno roboty ruszą jeszcze w tym roku. Konsorcjum musi wykonać cały remont do grudnia 2011 r. Musi się pospieszyć - mówi rzeczniczka.

 

Pojadą szybciej

Na obu odcinakach zostaną zmodernizowane i odwodnione torowiska. Naprawy doczekają się systemy zarządzania ruchem kolejowym i telekomunikacyjnym. Znikną bariery architektoniczne, co ułatwi życie niepełnosprawnym podróżnym. Ponadto perony zostaną naprawione i oświetlone, a na małych stacyjkach pojawią się wiaty dla podróżnych.

W Gorzowie - wielkie udogodnienie dla niepełnosprawnych podróżnych, czyli winda. - Nareszcie ktoś pomyślał! Teraz to katorga z wchodzeniem po tych wysokich schodach - mówi Teresa Olszewska, która ma problemy z poruszaniem, chodzi o kulach i często jeździ do różnych sanatoriów.

Remont spowoduje też zwiększenie prędkości szynobusów do nawet ponad 100 km na godzinę oraz pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursów. Dla podróżnych oznacza do skrócenie podróżny o kilkanaście minut.

Jednak nowe tory i odnowione perony to nie jedyne zmiany. W miniony wtorek został oddany do użytku po generalnym remoncie gorzowski dworzec. Na jego kompleksową naprawę PKP wydało 3 mln zł. Budynek został ocieplony, wyremontowano zewnętrzną fasadę oraz kompletnie przebudowano wnętrza. Zostały wymienione wszystkie instalacje, pojawiło się nowoczesne oświetlenie, nowe kasy i sklepik z prasą oraz przekąskami. - W 2011 r. będzie podobny remont dworca w Zielonej Górze - zapowiada Adam Kwapis, administrator obu dworców. Ponadto PKP planuje jeszcze drobne prace naprawcze.

Także w tym roku na linię Krzyż - Kostrzyn wyjedzie nowy szynobus (obecnie osiem par szynobusów kursuje na linii Krzyż - Gorzów i dziewięć par na linii Gorzów Wlkp. - Kostrzyn). Trwa jeszcze procedura przetargowa. Ma to być szynobus dla 150 pasażerów i dostępny dla podróżujących na wózkach inwalidzkich. Województwo planuje wydać na ten pojazd od 7 do 10 mln zł. Są też plany wydłużenia tras dwóch szynobusów nawet do Poznania. Decyzje mają zapaść w połowie roku.

 

Czytaj też:
Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów

Urząd Marszałkowski chce odpowiadać za lokalne pociągi

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska