Jak zacząć biegać? Jak dobrać buty, gdzie biegać w okolicach Żar? Podpowiadamy

Materiał partnera zewnętrznego SWISS KRONO
Paweł Andrzejewicz w Letnim Biegu Piastów w Jakuszycach w 2019 roku, dystans – 53 kmFot. Archiwum Pawła Andrzejewicza
Kiedy zaczynamy biegać, wydaje nam się, że wiemy wszystko. Czy aby na pewno? Bo czy wiesz, jakie obuwie pomoże ci uniknąć kontuzji, a tym samym na dobre zrazić się do biegania? - Jeśli na początku biegacz zaoszczędzi na obuwiu, później te pieniądze wyda na fizjoterapeutę albo ortopedę – mówi biegacz z Żar Paweł Andrzejewicz. Skorzystaj z rad osób już biegających, które podpowiedzą, jakie wybrać buty i odzież, które wskażą w Żarach świetne miejsce do biegania.

Chcesz coś zrobić dla siebie? Zacznij biegać. To dla początkujących naprawdę dobry sport, wszak nie wymaga wielu umiejętności, potrzebuje natomiast wytrwałości. Bieganie ma wiele zalet, np.:

  • zwiększa wydolność organizmu,
  • obniża ciśnienie,
  • wzmacnia układy mięśniowy i kostny,
  • pozwala zgubić kilogramy,
  • z czasem sprawia ogromną przyjemność.

O tym zadowoleniu, kapitalnym wpływie biegania na organizm i gubieniu kilogramów opowiadali nam Marlena Rybińska i Paweł Andrzejewicz z Żar. Mówili o początkach pasji, radzili, jak trenować, namawiali do biegania rozsądnego, bez forsowania się na siłę.

Inni podkreślają jeszcze, by:

  • nie biegać z zaciśniętymi pięściami
  • rozluźniać ramiona, trzymać je pod kątem 90 stopni i poruszać nimi wahadłowo
  • nie biegać ze spuszczoną głową. Bo patrząc pod nogi, utrudniasz sobie oddychanie, szybciej się męczysz i przeciążasz odcinek szyjny.

Ale najczęstszymi błędami, które popełniają biegacze, są zbyt duża intensywność treningu i złe buty. - Jeśli na początku biegacz zaoszczędzi na obuwiu, później te pieniądze wyda na fizjoterapeutę albo ortopedę – mówi Paweł Andrzejewicz.

Jak wybrać buty do biegania

Intensywność treningu? Może warto posłuchać rady M. Rybińskiej:

Z córką nie wyznaczamy celu, że musimy przebiec np. dwa kilometry. Trzeba przebiec tyle, by być zadowoloną. Jak z Kamilką czujemy, że wystarczy, to kończymy.

Niezwykle ważne w bieganiu są buty. Powinny zapewnić wygodę, uchronić przed kontuzją i bólami. Te dobre to takie, które przy chodzie, truchcie i szybszym biegu nie przeszkadzają i zapewnią komfort. Buty nie mogą gnieść, obciskać, ocierać. Najlepiej mierzyć je na skarpetę biegową lub grubszą skarpetę frotte. Buty nie mogą ściskać stopy ani być zbyt luźne. Wybierz o 0,5 lub nawet rozmiar większe. Palce u stóp muszą mieć dużą swobodę ruchów.

Zanim wybierzesz buty do biegania, sprawdź, jaką masz stopę: neutralną, pronującą czy supinującą. Możesz na przykład zrobić test mokrej stopy - namocz bosą stopę w wodzie, a następnie odbij ślad na kartce papieru.

  • Stopa neutralna pozostawia ślad łuku - odbiją się palce, przednia część stopy, dość wąska zewnętrzna krawędź i pięta. W trakcie biegania ciężar ciała rozprowadzony jest równomiernie po całej stopie. Neutral powinien używać butów amortyzujących bez stabilizatora.
  • Stopa pronująca jest przechylona do środka, nie zobaczymy łuku, zostawiamy duży ślad. Pronator biega całą szerokością stopy. Buty powinny mieć wsparcie od wewnętrznej strony.
  • Stopa supinująca jest przechylona na zewnętrzną krawędź, a więc zostawimy tylko ślad przedniej części stopy i pięty. Supinator wymaga butów z mocną amortyzacją.

Pan Paweł sugeruje, by przy wyborze butów do biegania skorzystać z pomocy specjalisty.
Polecam fachowca, bo na kartkę stopę stawiamy statycznie, a podczas biegu – dynamicznie. Są sklepy, np. w Zielonej Górze, w których można przebiec się na bieżni i bieg zostanie zarejestrowany. Na tej podstawie sprzedawca może podpowiedzieć, jakie obuwie będzie odpowiednie - twierdzi.

Rady specjalisty posłuchała też pani Marlena. – W bieganiu podstawą są buty. Ja nie sprawdzałam rodzaju stopy, ale skorzystałam z podpowiedzi pani w sklepie sportowym w Zielonej Górze. Chodziło o takie, które byłyby dobre do biegania do 10 km – opowiada. - Od trzech lat mam tę samą parę, w której biega się mi mega fajnie. Najważniejsze, by były wygodne. W tych butach biegam wszędzie, po lesie i po drodze asfaltowej. Jedne mi wystarczą. Biegam dla przyjemności, rozładowania energii, doładowania pozytywnej energii.

Jak podkreśla, córka Kamila też ma wygodne buty i też marki Adidas. – Nie przywiązuję wagi do marki, buty są po prostu wygodne – stwierdza.

Paweł Andrzejewicz po asfalcie biega w butach Hoka One One. Bo mają grubą podeszwę, dużego dropa (różnic wysokości buta pod piętą i palcami) i wybaczają błędy, jeśli nie biega się technicznie. – Druga para to Altra z zerowym dropem. Ma się wrażenie, jakby biegło się na boso – opisuje. Podkreśla, że buty kupuje na promocjach w Internecie.

Odzież do biegania powinna być wygodna - czyli jaka?

Mamy buty, czas na odzież. Z nią nie ma problemu, wszak każdy ma w domu koszulkę i spodenki. - Koszulka oddychająca, getry, a jak jest chłodniej, zakładam wiatrochronna kurtkę – wymienia M. Rybińska.

O takiej kurtce, założonej na koszulkę z krótkim rękawem, mówi też pan Paweł. Zauważa też, że dobrze jest zaopatrzyć się w buff lub czapkę, by materiał pochłaniał pot i nie leciał po twarzy. Ale buff z materiału o świetnej oddychalności chroni też przed wiatrem oraz promieniami UV. To taka chusta wielofunkcyjna, z której mona zrobić czapkę, chustę, kominiarkę albo komin na szyję i twarz.

Kiedyś się z tego śmiałem, ale jak zacząłem biegać dłuższe dystanse, zrozumiałem, że dla mięśni ważna jest kompresja. Dlatego zakładam na łydki opaski uciskowe. To ciężki mięsień, podczas biegu narażony na drgania, mogą więc tworzyć się mikrourazy. A przy opasce jest chroniony. Po górach biegam w spodenkach kompresyjnych, takich do kolan, które zabezpieczają mięśnie czterogłowe, dwugłowe, pośladkowe. Są komfortowe i jeszcze utrzymują temperaturę mięśni, co w górach jest niezwykle ważne, bo tu temperatura zmienia się w zależności od wysokości – tłumaczy P. Andrzejewicz.

Trasy do biegania w Żarach? W Zielonym Lesie!

Wiemy, w czym biegać, czas pomyśleć o trasach. Gdy zapytać o nie biegaczy w Żarach, natychmiast padnie odpowiedź – Zielony Las. - To kolebka zieleni w naszym mieście, jako klub korzystamy z niego od 40 lat. Zajęcia w nim prowadzą i inne kluby. Kiedyś zawodnicy łapali tam kondycję na nartach biegowych… Teraz biegamy, jeździmy też rowerami. Ścieżki są wyremontowane, mają nowe nasypy. Korzysta z nich wielu mieszkańców – mówi Damian Fedorowicz, prezes MLKS Agros.

Ponieważ znacznie lepiej trenuje się w czystym lesie, prezes wymyślił jego sprzątanie, co odbywa się przy współpracy ze SWISS KRONO. Dwa lata temu śmieci zbierało 100 osób, przed rokiem już 200. W tymże Zielonym Lesie z inicjatywy SWISS KRONO wytyczono 7-kilometrową ścieżkę nordic walking. A we współpracy Fundacji Natura Polska, Nadleśnictwa Lipinki Łużyckie i SWISS KRONO w lesie powstała pierwsza w regionie siłownia pod chmurką.

- Siłownia jest fajna, ale ja nie korzystam, bo wolę wykroki czy sprinty. Ale oczywiście biegam po Zielonym Lesie. Jest w nim kilka ścieżek oznaczonych kolorami: czarna, czerwona, niebieska. Gdy biegnie się kolorami, nie ma mowy o zabłądzeniu. Na dodatek niebieska i czerwona zataczają koła. Ścieżki do biegania są utwardzone. Jest też dawny trakt pocztowy, który przebiega przez cały las i może być punktem orientacyjnym – opisuje P. Andrzejewicz. Trakt pocztowy przebiegał z Żar do Zgorzelca, jest utwardzony brukiem.

W Zielonym Lesie wyznaczono też żarski parkrun, gdzie w każdą sobotę rano, o 9.00, spotyka się 100, czasami 200 osób.

Mieszkam przy tym lesie i często biegamy tam z córką. Niekiedy korzystamy z Kamilą z tych oznakowanych tras, dzięki którym widać, jaki dystans pokonałyśmy. Ale często wybieram własne ścieżki, wtedy o przebiegniętych kilometrach informuje nas aplikacja – opowiada M. Rybińska.

– Te różne ścieżki pozwalają poznać otoczenie. Nie zakładamy żadnych słuchawek, lubimy las, więc podczas biegania czujemy powiem wiatru, słyszymy śpiew ptaków. To jest piękne, po prostu zachwycające - dodaje.

Pan Paweł podpowiada, że Zielony Las ma jeszcze jedną atrakcję.

Góra Żarska jest najwyższym wzniesieniem w Lubuskiem, 227 m n.p.m. Na jej szczycie znajduje się metalowa wieża obserwacyjna zbudowana w latach 80. XX w. W niedalekiej odległości są wieże znacznie atrakcyjniejsze: kamienna wieża Promnitza z 1864 r. i tzw. Wieża Bismarcka, której budowę rozpoczęto w 1915 r., lecz nigdy nie dokończono.

W Żarach i wokół jest wiele tras biegowych, my przedstawiamy cztery. Każdą można przebiec kawałek i zawrócić. Pamiętajmy, biegamy dla przyjemności, bez zarzynania się. Punkty na mapach z cyferkami oznaczają kilometry.

Motywuj innych do biegania

W rodzinie Andrzejewiczów na trasy biegowe wyruszyła też 11-letnia córka Martynka. Mężowi i córce kibicuje mama Ewelina. W rodzinie Rybińskich z mamą biega 11-letnia córka Kamilka, a obu kibicuje 15-letnia Maja. Z pewnością wpływ na pasje dzieci mieli biegający rodzice.

W zeszłym roku pan Paweł namówił panią Marlenę na bieg po górach. Znają się, bo oboje pracują w SWISS KRONO. Ba, w Letnim Biegu Piastów w Jakuszycach startowały też Martynka i Kamilka, oczywiście na dystansie dla dzieci, wynoszącym 1 km.

Paweł Andrzejewicz pokonał w Jakuszycach 53 km.

Pani Marlena pobiegła na 11 km: - Wspomnienia fantastyczne, widoki niezapomniane. Przed startem byłam trochę wystraszona, bo to miał być mój pierwszy bieg po górach. Ale dałam radę. Później usłyszałam od córek, że są ze mnie dumne. Bezcenne.

Materiał oryginalny: Jak zacząć biegać? Jak dobrać buty, gdzie biegać w okolicach Żar? Podpowiadamy - Gazeta Lubuska

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3