Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jakie wymagania należy spełnić i ile pieniędzy trzeba mieć, by założyć firmę transportową?

Agnieszka Domka-Rybka [email protected] Tel. 052 326 31 86
W Polsce każda forma odpłatnego wykonywania transportu rzeczy lub osób wymaga posiadania licencji (fot.www.sxc.hu)
W Polsce każda forma odpłatnego wykonywania transportu rzeczy lub osób wymaga posiadania licencji (fot.www.sxc.hu)
Obowiązuje ustawa o transporcie drogowym. Ona określa warunki prowadzenia takiej działalności.

Konkretnie, inne są wymagania dotyczące pojazdów o masie z załadunkiem do 3,5 ton i przekraczającej tę wagę.

W pierwszym przypadku wystarczy mieć prawo jazdy kategorii B i zarejestrować działalność gospodarczą.

Jednak na rynku bardzo mało jest takich firm. Więcej posiada pojazdy przekraczające masę całkowitą 3,5 tony. A wobec tych drugich stosuje się wiele wymagań.

Zanim jeszcze zaczniemy zarabiać, musimy pamiętać, że w Polsce każda forma odpłatnego wykonywania transportu rzeczy lub osób wymaga posiadania licencji. Nie wolno o niej zapomnieć, bo za jej brak grozi kara w wysokości 8 tys. zł. Po licencję na transport krajowy należy zgłaszać się do starostwa, właściwego dla miejsca działalności firmy. Licencje międzynarodowe wydaje Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego.

Zanim jednak złoży się wizytę w urzędzie, trzeba zgromadzić pokaźną liczbę dokumentów i też sporo gotówki.

Dodajmy, że licencja powinna być wydana w ciągu 30 dni od momentu złożenia wszystkich wymaganych dokumentów. Udziela się jej w drodze decyzji administracyjnej na okres nie krótszy niż dwa lata i nie dłuższy niż 50 lat.

W ten sam sposób następuje odmowa udzielenia, zmiana lub cofnięcie licencji.

Przedsiębiorca z tej branży musi również zdobyć certyfikat kompetencji zawodowych przewoźników drogowych. Zdaje więc państwowy egzamin, który kosztuje 800 zł.

Czytaj też: Nowe regulacje unijne w branży transportowej i spedycyjnej!

Zabezpieczenie finansowe: na początek 9 tys. euro.

Powinien również posiadać prawo dysponowania pojazdami, mogą one być własne, dzierżawione lub wzięte w leasing.

Inna sprawa to zabezpieczenie finansowe.

Prawo wymaga, by przedsiębiorca miał zabezpieczone środki finansowe w wysokości 9 tys. euro na pierwszy pojazd i 5 tys. euro na każdy kolejny, czyli np., jeśli kto ma 3 samochody musi mieć równowartość 19 tys. euro.

Dodatkowo wymagane jest 50 tys. euro zabezpieczenia przy wykonywaniu transportu drogowego w zakresie pośrednictwa rzeczy, tzw. spedycji.

Możliwe jest też zabezpieczenie w postaci akcji, zbywalnych udziałów, poręczeń bankowych lub tytułów do nieruchomości.

Koniecznie nienaganna reputacja!

Należy również zatrudnić kierowców posiadających prawo jazdy kat C, albo C+E, a w przypadku autokaru jeszcze D.

Zdobycie takich uprawnień kosztuje ok. 6 tys. zł.

Ponadto trzeba co 5 lat wymieniać prawo jazdy (koszt: kilkadziesiąt złotych), robić badania lekarskie (między innymi wzroku) i psychotechniczne oraz przejść 35-godzinny kurs doszkalający (na przewóz osób lub rzeczy).

Właściciel firmy powinien posiadać nienaganną reputację, musi więc przedstawić zaświadczenie o niekaralności.

Jest potrzebne już na etapie składania wniosek o licencję. Odpowiednie zaświadczenie można uzyskać z Krajowego Rejestru Karnego.

Czytaj też: Spadła sprzedaż usług transportowych

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska