Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jazda na pasku

(mf)
Gdy pasek klinowy ulegnie zerwaniu, jazda jest niemożliwa. Dlatego należy sprawdzać jego stan podczas okresowych przeglądów samochodu.

Pasek klinowy napędza urządzenia pomocnicze, takie jak układ wspomagania kierownicy, pompa wodna, czy też alternator. Niestety, nie ma reguły - pasek może zawieść zarówno po kilkunastu, jak i po kilkudziesięciu tysiącach przejechanych kilometrów.

Gdy się zużywa

Stan paska ocenia się wzrokowo. Sprawdza się, czy nie jest popękany, powycierany. Pasek szybciej się starzeje, gdy zużyte są rolki prowadzące, po których przebiega.

Mimo że trwałość pasków klinowych jest obecnie bardzo duża (oblicza się ją na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów), to czasem bywa, że uszkodzeniu ulegnie wcześniej. A pierwszym objawem jest... piszczenie.

Jeżeli słychać charakterystyczny piszczący dźwięk, oznacza to, że, albo pasek jest zużyty, albo jest nieprawidłowo naciągnięty i ślizga się po rolkach. Trzeba zatem odwiedzić serwis.

Źle napięty pasek

Napięcie paska, o ile nie jest on zabudowany, jak ma miejsce przy nowszych silnikach, możemy sprawdzić sami, naciskając palcem w połowie największej odległości pomiędzy kołami pasowymi. Pasek jest prawidłowo naciągnięty, jeżeli ugina się o 5 do 15 mm.

Napięcie nie jest problemem, o ile nasze auto jest wyposażone w napinacz paska klinowego, dbający o to, by zarówno pasek, jak i łożyska rolek, pracowały pod optymalnym obciążeniem

Objawy

Gdy zaczyna szwankować pasek, pierwszym objawem może być źle działający układ wspomagania i gorsze działanie pompy chłodzenia. Gdy pasek się zerwie, przestaje działać alternator, dalej nie pojedziemy.

Trwałość paska zależy od jego jakości, czyli producenta i rodzaju tej części. Obecnie paski klinowe (nazywane tak od swego przekroju w kształcie klina) są wypierane przez znacznie bardziej trwałe paski wielorowkowe.

Wymiana kosztuje od 40 do 150 zł. Trwa od 20 minut do dwóch godzin. W przypadku większości aut jest to prosta naprawa. Jednak, w niektórych samochodach, dostęp do paska jest tak utrudniony, że warto naprawiać go w autoryzowanej stacji obsługi. Zwykły mechanik mógłby nie poradzić sobie z tym zadaniem.

Co to za dźwięk?

Pierwszym objawem uszkodzenia paska klinowego jest piszczenie. Zaczyna się ono w momencie, gdy pasek zaczyna ślizgać się na rolkach - z powodu zbyt małego naciągu, wytarcia krawędzi paska lub pojawiających się pęknięć. Czasem to nie pasek piszczy, lecz jego napinacz.

Inne objawy to:

  • gorsze działanie układu wspomagania kierownicy
  • gorsze działanie pompy chłodzącej
  • niedoładowanie akumulatora.

    Piszczenie pojawia się przy nierozgrzanym silniku, dlatego tak często słychać je podczas zimowych poranków. Co nie znaczy, że ten irytujący dźwięk nie występuje latem.
  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska