Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Które paliwo najmniej obciąży nasz budżet, czy warto inwestować w przeróbkę?

Czesław Wachnik
Ceny autogazu są od lat tradycyjnie niższe od ceny benzyny o 40-60 procent. Dlatego od lat opłacalne jest dostosowanie silników benzynowych do spalania gazu LPG. Pamiętajmy jednak, że na przeróbke mogą decydowac sie jedynie właściciele straszych aut. W przypadku tych nowych stracimy gwarancję.
Ceny autogazu są od lat tradycyjnie niższe od ceny benzyny o 40-60 procent. Dlatego od lat opłacalne jest dostosowanie silników benzynowych do spalania gazu LPG. Pamiętajmy jednak, że na przeróbke mogą decydowac sie jedynie właściciele straszych aut. W przypadku tych nowych stracimy gwarancję.
Za instalację gazową zapłacimy obecnie od 2 do 4 tys. zł. Czy warto przestawiać silniki z benzyny na gaz LPG? Tym bardziej, że ostatnio ceny benzyn mocno spadły - pytają zmotoryzowani.

To prawda, że benzyna jest obecnie znacznie tańsza niż jeszcze kilka miesięcy temu. Ale tańszy jest też gaz LPG. I jego cena będzie pewnie nadal malała. Natomiast za Pb 95 mamy płacić coraz więcej.

Zamiast na benzynie, jeździmy na gazie

Za założenie instalacji pozwalającej na spalanie gazu LPG zapłacimy średnio od 2.000 do około 4.000 zł. Przy silnikach mających cztery cylindry. Przy tych o dużej pojemności a więc mających sześć cylindrów, koszt rośnie o połowę. Jednak koszt przeróbki, to jakby pierwszy krok. Nim się na niego zdecydujemy, warto sprawdzić, czy i po jakim czasie inwestycja się zwróci. W ostatnich miesiącach gaz nieco staniał, a jeszcze bardziej zmalały ceny benzyny. Mimo to jazda na autogazie wydaje się nadal opłacalna.

Przykładowo przed kilkoma dniami średnio za litr benzyny trzeba było zapłacić około 3,65 zł, litr oleju napędowego 3,6 zł, a gazu 1,93 zł. Dlatego jeśli zamierzamy kupić auto używane, to wybór między benzyną, olejem napędowym a LPG powinien być poprzedzony dokładną kalkulacją. Przy samochodzie nowym wyboru w zasadzie nie mamy. Dopóki silnik jest na gwarancji, a więc przez najbliższe dwa, trzy lata żadnej przeróbki nie możemy robić. Chyba, że zaryzykujemy utratę gwarancji.

Kiedy odzyskasz pieniądze

Z obserwacji giełdowych czy komisowych wynika, że podobne auta z silnikami diesla zawsze są droższe od tych napędzanych motorami benzynowymi. Dlatego nim zdecydujemy się na wybór, policzmy czy zwiększony wydatek nam się zwróci.

Przykładowo za 5-6 letniego golfa 1.9 TDI, a więc auta najchętniej sprowadzanego jako używane z zagranicy zapłacimy nawet ok. 30 tys. zł. Podobny model golfa, ale z silnikiem benzynowym kosztuje o około 3-5 tys. zł mniej. Który warto kupić? Zanim podejmiemy decyzję, konieczne jest wyliczenia kosztów zakupu benzyny i oleju napędowego. A to wynika także z tego, jak często będziemy korzystali z samochodu i ile kilometrów będziemy przejeżdżali w ciągu roku. Załóżmy, że będzie to ok. 15 tys. km. Z naszych wyliczeń wynika, że na paliwo wydamy rocznie o ok. tysiąc zł mniej.

To oznacza, że inwestycja w droższy silnik diesla zwróci się nam niekiedy dopiero po pięciu latach. A w przypadku aut nowych nawet po 8-10 latach. Oczywiście dodatkowe koszty zwrócą się szybciej, o ile pokonujemy rocznie 50 tys. km lub więcej.

Gaz zawsze tańszy

Cena litra autogazu jest tradycyjnie niższa o 40-60 proc. od ceny litra benzyny. Ale chcąc policzyć koszty, trzeba pamiętać, że silnik benzynowy zużywa średnio o 10-15 proc. gazu więcej niż gdyby spalał benzynę. Spróbujmy tu też posłużyć się przykładem vw golfa 1.6. Przy zasilaniu benzyną spali on średnio 8 litrów tego paliwa na 100 km, a gazu LPG około 9 litrów. To oznacza, że przy rocznym przebiegu 15 tys. km zaoszczędzimy około 1,8 tys. zł. Uwzględniając nawet cenę najdroższej instalacji z wytryskiem sekwencyjnym w wysokości 4 tys. zł (a do aut starszych takie raczej rzadko się montuje), inwestycja ta zwróci się już po nieco ponad dwóch latach.

Oczywiście z jazdą na gazie wiążą się pewne niedogodności:
1. Część bagażnika, najczęściej wnękę na koło zapasowe, zajmuje zbiornik na gaz.
2. Konieczne będą wyższe opłaty za przeglądy techniczne oraz częstsze serwisowanie instalacji LPG, która jest bardziej podatna na rozregulowywanie niż oryginalny wtrysk benzyny.
3. Silnik powinien być raczej odpalany przy użyciu benzyny, którą trzeba niekiedy zatankować.
Ale te wszystkie wydatki nie powinny przekroczyć sumy 300 zł

Ramka

JAK LICZYLIŚMY
Do wyliczenia kosztów przyjęliśmy na 100 km przebiegu zużycie benzyny na poziomie 8 litrów, oleju napędowego 6 litrów, a gazu LPG - 9 litrów. Odpowiednio przyjęliśmy (za litr) cenę benzyny w wysokości 3,65 zł, oleju - 3,6 zł a gazu LPG 1,93 zł.
Przy przebiegu 15 tys. km koszt zakupu benzyny wyniesie 4.380 zł, gazu LPG - 2.605 zł, a oleju napędowego 3.253 zł.

Ramka

Koszty montażu
Orientacyjne ceny instalacji gazowych:
* dla aut z jednopunktowym wtryskiem - od 1.800 do 2.000 zł,
* dla aut z wtryskiem wielopunktowym - od 2.000 do 2.500 zł,
* dla aut z zasilaniem sekwencyjnym - od 3.000 do 4.000 zł.
Ceny te dotyczą silników czterocylindrowych. Przy sześciocylindrowych ceny rosną o około 50 procent.

Ramka

Jeśli kupujemy auto z instalacją to:
1.Pamiętajmy, że samochód wyposażony w instalację gazową, musi mieć w dowodzie rejestracyjnym odpowiednią adnotację.
2.Sprawdźmy czy zbiornik gazu ma homologację. Przeprowadza się ją raz na 10 lat,
3.Jazdę próbną wykonajmy przy zasilaniu silnika gazem oraz benzyną.
4.Nim zdecydujemy się na transakcję, odwiedźmy warsztat, który zajmuje się montażem instalacji. Tam ocenią wartość urządzenia. Jeśli właściciel auta nie zgadza się na wizytę, poszukajmy innego auta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska