Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mamy kolejną autostradę. A18 jest w całości gotowa! Stara, wyboista droga to już przeszłość!

(b)
Autostrada A18 prowadzi od granicy w Olszynie do węzła Golnice na Dolnym Śląsku
Autostrada A18 prowadzi od granicy w Olszynie do węzła Golnice na Dolnym Śląsku GDDKiA
W piątek, 13 października został udostępniony ostatni, ponad 20-kilometrowy odcinek A18 od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice. Kierowcy mogą korzystać z całej dwujezdniowej autostrady A18 o długości 70 km.

Autostrada prowadzi od granicy w Olszynie do węzła Golnice, gdzie można wjechać na autostradę A4.

Na tę autostradę czekano długie lata

Budowa autostrady odbywała się na raty. Pierwszym etapem była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych, w kierunku granicy państwa w Olszynie, w latach 2004-2007.

Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla południowej jezdni A18 została wydana w 2011 r., jednak dopiero w 2018 roku zapewniono finansowanie inwestycji.

Południowa jezdnia była budowana etapami

Południowa jezdnia zastąpiła zniszczoną drogę zbudowaną jeszcze przed II wojną światową.

Całość inwestycji podzielono na kilka odcinków. Jako pierwszy do użytku został oddany blisko 22-kilometrowyc odcinek zaczynający się dwa kilometry za węzłem Żary Zachód i kończący się ok. 4 kilometry przed węzłem Iłowa. Kierowcy po raz pierwszy pojechali tą drogą we wrześniu ubiegłego roku. Koszt robót wyniósł ponad 260 mln zł.

W lipcu gotowy był prawie cały 11-kilometrowy odcinek od granicy państwa do ok. dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód. Ostatnie 600 m od granicy do węzła Olszyna oddano do użytku pod koniec września. Koszt prac budowlanych wyniósł blisko 190 mln zł.

Także pod koniec września zakończyły się prace na ostatnim lubuskim odcinku A18, zaczynającym się przed węzłem Iłowa i prowadzącym do granicy z województwem dolnośląskim. Koszt przebudowy tych 16 km wyniósł blisko 180 mln zł.

Oddany w piątek odcinek na Dolnym Śląsku był ostatnim etapem budowy A18. Ponad 20-kilometrowy odcinek kosztował 260 mln zł.

Tysiące ton betonu i stali

Koszt przebudowy całego odcinka autostrady to blisko 900 mln zł. Do wykonania nowej nawierzchni i obiektów mostowych wykorzystano łącznie ponad 8 tysięcy ton stali (to więcej niż pochłonęła budowa stalowej konstrukcji kratowej wieży Eiffla) oraz blisko 800 tysięcy ton betonu (to prawie tyle, ile zużyto do budowy najwyższego budynku na świecie Burdż Chalifa).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska