Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Notariusz potwierdzi twoje prawo do spadku

Grażyna Mazurek 0 68 324 88 18 [email protected]
rys. Jerzy Fedro
Czy koniecznie trzeba iść do sądu, czy też można wszystkie sprawy związane z dziedziczeniem załatwić u rejenta? - Na pytania Czytelników "Gazety Lubuskiej" dotyczące spraw spadkowych odpowiada Aleksandra Romanowska, notariusz.

- 1 Mama zmarła dwa miesiące temu. Przed śmiercią zaciągnęła kredyty. W skład spadku nie wchodzi nic poza tymi kredytami. Czy jest możliwość, żebym nie spłacał tych kredytów?
- Może pan odrzucić spadek w terminie do 6 miesięcy licząc od daty zgonu mamy. Wówczas w świetle przepisów prawa spadkowego, będzie pan traktowany tak jakby pan nie żył. A w pana miejsce wejdą wtedy pana dzieci, które mogą ten spadek odrzucić w terminie 6 miesięcy licząc od dnia, kiedy dowiedziały się, że pan spadek odrzucił.

Odrzucić spadek można u notariusza. Opłata wynosi około 100 zł.
- 2 Sporządziłam testament powołując do dziedziczenia siostrzenicę. W skład spadku wejdzie mieszkanie. Czy mimo to za życia mogę jej to mieszkanie podarować?
- Tak. Może pani podarować siostrzenicy to mieszkanie, gdyż testament to jest pani wola na wypadek śmierci. A jak długo pani żyje, może pani w sposób dowolny rozporządzać swoim majątkiem.
- 3 Po rodzicach, z bratem i siostrą odziedziczyliśmy w udziałach po 1/3 części działkę budowlaną, samochód, nieruchomość zabudowaną i oszczędności zgromadzone na koncie w banku. Czy dział spadku musimy koniecznie przeprowadzić w sądzie, czy możemy też u notariusza?
- Jeśli wszyscy państwo jesteście zgodni co do sposobu przeprowadzenia działu spadku i co do przeznaczenia poszczególnych składników majątkowych konkretnym osobom - możecie dokonać działu spadku u notariusza aktem notarialnym.
- 4 Jaka jest różnica między testamentem sporządzonym w formie pisemnej a aktem notarialnym?
- Forma pisemna, to jest testament sporządzony własnoręcznie. Niezbędne elementy takiego
testamentu to:
* data i miejsce sporządzenia
* w tytule użycie słowa "testament"
* testament musi być napisany własną ręką, nie można używać komputera, maszyny do pisania ani pomocy sąsiada
* musi być czytelnie, własnoręcznie podpisany przez sporządzającego.
Taki testament nie powinien zawierać żadnych dopisków typu: "Sporządzony został w obecności świadków, którzy się podpisują..." czy też innych w tym stylu. Ponadto, musi być napisany przez każdego testatora (przyszłego spadkodawcę) osobno. Niedopuszczalne jest żeby np. małżonkowie spisali testament i oboje się pod jego treścią podpisali. Taki testament jest nieważny.
Natomiast jeśli chodzi o testament notarialny, to wygląda to tak, że przyszły spadkodawca z dowodem osobistym przychodzi do notariusza. Notariusz po przeprowadzeniu rozmowy spisuje taki testament, który odczytuje spadkodawcy. Po jego przyjęciu testator podpisuje testament. Na tym dokumencie notariusz również składa swój podpis.
Oryginał testamentu przechowywany jest w kancelarii notarialnej, a testator otrzymuje wypis aktu.
5 Mama zmarła cztery miesiące temu. Zostawiła testament powołujący do dziedziczenia swoją córkę, czyli moją siostrę. Mama w chwili śmierci była wdową i miała dwóje dzieci - córkę i syna. Czy możemy wszystkie sprawy związane z dziedziczeniem załatwić u notariusza czy też musimy przeprowadzić sprawę w sądzie?

Wybór drogi należy do państwa. Zaletą postępowania przed notariuszem jest szybkość, gdyż jednego dnia możecie państwo wyjść z prawomocnym dokumentem potwierdzającym prawo do spadku. Zaletą natomiast postępowania przed sądem jest niższy koszt.
Jeśli zdecydujecie się państwo na przeprowadzenie postępowania przed notariuszem, należy dostarczyć:
* skrócony odpis aktu zgonu mamy
* skrócony odpis aktu małżeństwa córki, jeśli jest mężatką
* skrócony odpis aktu urodzenia syna
* oryginał testamentu (lub wypis, jeśli to był akt notarialny)
* dokument z którego wynika PESEL osoby zmarłej np. stary dowód osobisty, książeczka RUMU - u, dokument z ZUS - u lub zaświadczenie z gminy o numerze PESEL.
Gdy posiadacie już państwo wszystkie te dokumenty, przychodzicie do notariusza przynosząc swoje dowody osobiste i numery NIP.
Notariusz odbiera od państwa informacje. Na ich podstawie przygotowuje dokumenty, a państwo w umówionym dniu i godzinie przychodzicie ponownie do notariusza, który odczytuje przygotowane projekty aktów.
W pana sytuacji będą to następujące dokumenty:
* otwarcie i ogłoszenie testamentu (100 zł)
* oświadczenie o przyjęciu spadku (dwie osoby, więc 2x100 zł)
* protokół dziedziczenia (170 - 200 zł)
* akt poświadczenia dziedziczenia (około 130 zł)
Po podpisaniu tych dokumentów notariusz dokonuje w drodze elektronicznej rejestracji aktu poświadczenia dziedziczenia, który od momentu zarejestrowania jest już prawomocny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska