Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Orange dostał karę za wysyłanie marketingowych sms-ów do swoich klientów. Czy zapłaci ponad 9 mln zł?

oprac.maw
Decyzja prezesa Urząd Komunikacji Elektronicznej nie jest prawomocna, ponieważ Orange może odwołać się do sądu.
Decyzja prezesa Urząd Komunikacji Elektronicznej nie jest prawomocna, ponieważ Orange może odwołać się do sądu. unsplash.com
9,1 mln zł. To kara, jaką nałożył na Orange Polska Urząd Komunikacji Elektronicznej. Za co? Za wysyłanie SMS-ów marketingowych do klientów bez ich zgód.

Kara dla Orange

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej nałożył kary na Orange Polska S.A. o łącznej wysokości 9,1 mln zł .
Jak ustalono, z naruszeniem prawa telekomunikacyjnego do klientów zostało wysłanych łącznie ponad 3,8 mln wiadomości.

Prezes UKE stwierdził, że że "firma wykorzystywała automatyczne systemy wywołujące do celów marketingu bezpośredniego, nie wykazując posiadania wymaganych w takim przypadku zgód abonentów lub użytkowników końcowych".

Skarga od klienta Orange

- Postępowanie zostało zainicjowane skargą klienta Orange, który otrzymał za pośrednictwem wiadomości SMS niezamówione informacje marketingowe - informuje UKE.

Ustalono, że doszło do wysyłki 1 763 334 wiadomości SMS o treści:
„Nowy pakiet internetowy 500MB za 5zł na 30 dni jest już dostępny. Aby go włączyć, wyślij SMS o treści NET5 pod numer 260 (20gr) i surfuj więcej niż dotychczas!”
oraz 2 056 851 wiadomości SMS o treści „Rewelacyjna wiadomość BEZPŁATNIE zobaczysz gdzie jest TERAZ Bliski. Wyślij sms (0zł) o treści CP na 60504. 14 dni za darmo/ Potem 6,15z VAT tyg/Orange.pl”.

Art. 172 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego stanowi zabezpieczenie abonentów i użytkowników końcowych przed ingerencją w ich prywatność przez niezamówione komunikaty. Przepis ten zakazuje używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.

ING Bank Śląski, Getin Noble Bank i PKO BP nieprawidłowo informowały o zmianach opłat. UOKiK wydał decyzję. Banki mają rozliczyć się z konsumentami z podwyżek i udostępnić czasowo niektóre usługi za darmo. To już kolejne decyzje UOKiK w sprawie trwałego nośnika, a w toku są jeszcze  4 postępowania.Czytaj również: Media Export zapłaci klientom 60 zł ;nfWIDOE: Jak zmieniają się ceny paliw?

Jesteś klientem ING Bank Śląski, Getin Noble Bank czy PKO BP...

- Orange Polska S.A. nie wykazała, że posiadała utrwalone zgody udzielone przez swoich abonentów i użytkowników końcowych na otrzymywanie wiadomości o charakterze marketingowym, przy użyciu automatycznych systemów wywołujących - napisano w komunikacie.

Czy Orange zapłaci karę?

Jak podaje Urząd Komunikacji Elektronicznej, prezes UKE ocenił pozytywnie podjęte przez Orange Polska S.A. działania zmierzające do zadośćuczynienia klientom, poprzez przyznanie im specjalnych bonusów (pakietów danych). - Prezes UKE wziął przy tym pod uwagę starania Orange Polska S.A. mające na celu dotarcie do adresatów uprzednio wysłanych wiadomości SMS, a w szczególności fakt, że informacja o bonusie została zatytułowana jako „Ważna informacja dla Klientów", aby zapewnić jej odpowiednią zauważalność na stronie internetowej Spółki. Opisana okoliczność została wzięta pod uwagę i miała wpływ na wysokość nałożonej kary - czytamyw komunikacie.

Decyzja nie jest prawomocna, ponieważ Orange Polska S.A. może odwołać się do sądu.

WIDEO: Mały ZUS, większe oszczędności dla firmy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska