Kara dla Orange
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej nałożył kary na Orange Polska S.A. o łącznej wysokości 9,1 mln zł .
Jak ustalono, z naruszeniem prawa telekomunikacyjnego do klientów zostało wysłanych łącznie ponad 3,8 mln wiadomości.
Prezes UKE stwierdził, że że "firma wykorzystywała automatyczne systemy wywołujące do celów marketingu bezpośredniego, nie wykazując posiadania wymaganych w takim przypadku zgód abonentów lub użytkowników końcowych".
Skarga od klienta Orange
- Postępowanie zostało zainicjowane skargą klienta Orange, który otrzymał za pośrednictwem wiadomości SMS niezamówione informacje marketingowe - informuje UKE.
Ustalono, że doszło do wysyłki 1 763 334 wiadomości SMS o treści:
„Nowy pakiet internetowy 500MB za 5zł na 30 dni jest już dostępny. Aby go włączyć, wyślij SMS o treści NET5 pod numer 260 (20gr) i surfuj więcej niż dotychczas!”
oraz 2 056 851 wiadomości SMS o treści „Rewelacyjna wiadomość BEZPŁATNIE zobaczysz gdzie jest TERAZ Bliski. Wyślij sms (0zł) o treści CP na 60504. 14 dni za darmo/ Potem 6,15z VAT tyg/Orange.pl”.
Art. 172 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego stanowi zabezpieczenie abonentów i użytkowników końcowych przed ingerencją w ich prywatność przez niezamówione komunikaty. Przepis ten zakazuje używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
- Orange Polska S.A. nie wykazała, że posiadała utrwalone zgody udzielone przez swoich abonentów i użytkowników końcowych na otrzymywanie wiadomości o charakterze marketingowym, przy użyciu automatycznych systemów wywołujących - napisano w komunikacie.
Czy Orange zapłaci karę?
Jak podaje Urząd Komunikacji Elektronicznej, prezes UKE ocenił pozytywnie podjęte przez Orange Polska S.A. działania zmierzające do zadośćuczynienia klientom, poprzez przyznanie im specjalnych bonusów (pakietów danych). - Prezes UKE wziął przy tym pod uwagę starania Orange Polska S.A. mające na celu dotarcie do adresatów uprzednio wysłanych wiadomości SMS, a w szczególności fakt, że informacja o bonusie została zatytułowana jako „Ważna informacja dla Klientów", aby zapewnić jej odpowiednią zauważalność na stronie internetowej Spółki. Opisana okoliczność została wzięta pod uwagę i miała wpływ na wysokość nałożonej kary - czytamyw komunikacie.
Decyzja nie jest prawomocna, ponieważ Orange Polska S.A. może odwołać się do sądu.
WIDEO: Mały ZUS, większe oszczędności dla firmy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?