Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Osiągnięcie sprzed lat

Daniel Sawicki
Xantia to przykład elegancji połączonej z komfortem i dostojeństwem. Ale na rynku aut używanych nie cieszy się dużym wzięciem. Odstraszają ceny części zamiennych, które w autach francuskich są, jak nasza kieszeń, dość drogie.
Xantia to przykład elegancji połączonej z komfortem i dostojeństwem. Ale na rynku aut używanych nie cieszy się dużym wzięciem. Odstraszają ceny części zamiennych, które w autach francuskich są, jak nasza kieszeń, dość drogie. fot. Daniel Sawicki
Xantia przez lata była flagowym autem koncernu Citroen. To limuzyna, która w latach 90. była jednym z bardziej luksusowych aut.

TYLE ZA CZĘŚCI

TYLE ZA CZĘŚCI

  • Alternator - 220 zł
  • Amortyzatory (przód - komplet) - około 300 zł
  • Chłodnica - od 500 do 750 zł
  • Klocki hamulcowe (tył) - od 150 do 200
  • Sprzęgło - ok. 600 zł.
  • W xantii Citroen postawił przede wszystkim na elegancję. Lekka linia i doskonale dobrane proporcje zdradzają, że projektem nadwozia zajmowali się specjaliści z dobrze znanej włoskiej firmy Bertone. Włosi po raz kolejny udowodnili, że ich narodową specjalnością jest tworzenie pięknych samochodów, o ponadczasowych liniach.

    Jednak prawdziwi fani tej marki mogą być nieco zawiedzeni. W nadwoziu nie znajdziemy nic z kosmicznych kształtów poprzedników tego auta, czyli cx czy też xm. Xantia jest znacznie bardziej stonowanym samochodem.

    Wnętrze i materiały
    Xantia jest funkcjonalna. Nadwozie ilością miejsca bije na głowę większość konkurentów z tej klasy. Podróż, nawet z piątką pasażerów nie jest żadnym wyzwaniem. Respekt budzi bagażnik mający aż 480 litrów pojemności. Ilość miejsca zadowoli nawet najbardziej wybrednych. Nawet fotele współgrają z komfortowym obrazem auta. Są wygodne i dobrze wyprofilowane. Środek wykończony jest dobrej jakości materiałami.

    Producent zadbał także o wyposażenie. Elektryczne sterowane szyby i szyberdach należą praktycznie do standardu, tak samo jak roleta tylnej szyby zapobiegająca nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza.

    Silniki i wrażenie z jazdy

    PRZYKŁADOWE CENY XANTII

    1994 - 5,9 tys.
    1995 - 8,8 - 9,5 tys.
    1996 - 7,9 - 9,7 tys.
    1997 - 8,0 - 12 tys.
    2000 - 18 - 19 tys.

    Do napędu xantii stosowano kilka rodzajów napędów. Jednostka o pojemności 1.600 ccm jest nieco za słaba, jak na auto tej wielkości. Godnymi uwagi są natomiast silniki 1,8 i 2,0, a zwłaszcza te, które wyposażono w szesnastozaworowe głowice. Są też diesle 2,1 12TD o mocy 109 koni oraz 1,9 l. Prowadzenie xantii należy do mocniejszych stron samochodu. Citroen nie zapomniał także o kwestii bezpieczeństwa. Większość aut dostępnych na naszym rynku posiada poduszki powietrzne oraz układ ABS.

    Trwały jak... nie Francuz

    Wbrew powszechnym opiniom, zawieszenie hydropneumatyczne jest trwałe i nie nastręcza większych problemów. Należy jedynie dbać o okresową wymianę płynu w układzie, oraz nabić lub wymienić tzw. "gruchy". Z biegiem lat ucieka z nich gaz i konieczne staje się jego uzupełnienie. Koszt takiej zabawy nie jest jednak wielki - przeważnie ok. 30 zł (dla porównania nowa kula kosztuje grubo ponad 200). Przy zakupie używanego auta trzeba zwrócić na to uwagę.

    Natomiast słabą stroną tych pojazdów są łączniki stabilizatora, które potrafią stukać już po kilku tys. km. Szybko zużywa się też układ wydechowy. I jest to największy mankament tego samochodu. W raporcie DEKRY obejmującym auta 6 i 7 letnie Xantia uplasowała się na 41 miejscu przed min: audi A4, audi A6, bmw3 czy vw passatem.

    Podsumowując xantia wydaje się być dobrą propozycją dla osób szukających dużego, wygodnego pojazdu. To ładne i relatywnie tanie auto dla osób ceniących wygodę, bezpieczeństwo i anonimowość.

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska