Lubuskie Centrum Produktu Regionalnego z siedzibą w Zielonej Górze zostało powołane we wrześniu 2018 r. Wśród celów i zadań LCPR jest m.in. propagowanie produktów regionalnych wytwarzanych według tradycyjnych sposobów, dbanie o wizerunek takich produktów i wspieranie działań ich wytwórców, a także promocja lokalnego rolnictwa i wsi w kraju i zagranicą.
Według Jacka Urbańskiego, dyrektora LPCR, "pierwsze Forum Producentów Produktów Regionalnych ma odpowiedzieć na pytanie, w jakim kierunku powinniśmy zmierzać jeśli chodzi o pomoc w tego typu działalności". - Na Forum pojawili się przedstawiciele aż jedenastu rodzajów produktów regionalnych, którzy rozmawiali w panelach tematycznych podzielonych m.in. na rękodzieło, napoje, gotowe dania, wyroby piekarnicze i cukiernicze, produkty mleczne, ekologiczne, mięsne, czy pszczelarskie. Dlatego chcemy wysłuchać ich wszelkich uwag, a także, zwrócić uwagę, które cele, i które zdania powinniśmy realizować - powiedział Urbański.
Jego zdaniem LPCR ma opierać swoją działalność na czterech filarach. - Pierwszym nazywamy "wsparcie na starcie", drugi to szkolenie i małe technologie, trzeci, to działanie na rzecz promocji tych produktów, kolejny, to promocja na naszym terenie wydawnictw związanych z tego typu działalnością - wylicza.
LPCR powstało jako jednostka budżetowa podległa Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Lubuskiego. - Powołaliśmy Centrum, aby pomagać tym wszystkim, którzy chcą rozpocząć taką produkcję, albo ją już prowadzą oraz promować ich na różnego rodzaju targach, spotkaniach, czy kiermaszach - zaznaczył Stanisław Tomczyszyn, wicemarszałek województwa lubuskiego. - Liczymy, że, zgodnie z zapowiedzią rządu, można będzie łatwiej te produkty sprzedawać. Mamy pomysł, aby oznakować nasze lokalne produkty naszym lubuskim logo, a na ministerialnej liście jest aż 78 takich tradycyjnych produktów - podkreślił.
Marszałek nazwał forum "pierwszym uderzeniem" w krótkiej, bo zaledwie trzymiesięcznej, działalności LCPR. Sądząc po 161 producentach, którzy zjawili się w środę, 13 marca, w urzędzie marszałkowskim, takie spotkanie było jak najbardziej potrzebne.
- Forum jest odpowiedzią na prośby, sugestie i postulaty producentów produktów regionalnych, naturalnych i tradycyjnych, które są zgłaszane od lat. Dlatego mamy nadzieję, że wyniknie z tego coś naprawdę dobrego, coś, co pomoże nam nie tylko w promocji, ale również w uświadamianiu konsumentów, gdzie mogą tak fajne produkty znaleźć. A także przekona ich, że warto takich produktów spróbować, bo są po prostu lepsze od produktów dostępnych na rynku, choćby w dyskontach - powiedziała Irena Lisowska-Szron ze Stowarzyszenia Lubuskich Produktów Tradycyjnych.
Producentka z Sadu Solniki, koło Kożuchowa, który od 50 lat zajmuje się produkcją jabłek, a od 7 lat produkcją soków naturalnych tłoczonych z jabłek, ma także nadzieję, że Centrum pomoże w promocji produktów regionalnych, a także w stworzeniu identyfikacji firm. - Mam na myśli choćby powstanie szlaku produktów regionalnych, który wychodziłby naprzeciw klientom i uczestnikom turystyki kulinarnej - proponuje.
Zielona Góra przystępuje do dwóch sportowych spółek. WIDEO:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?