Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawa klienta. Idziesz do warsztatu samochodowego, to uważaj na rachunki

(oprac. staw, źródło: D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej SA)
Podpisując umowę na usługi w warsztacie dajesz sobie większe szanse na dobre wykonanie usługi
Podpisując umowę na usługi w warsztacie dajesz sobie większe szanse na dobre wykonanie usługi
Jak podaje Urząd Ochrony Konsumenta i Konkurencji aż 80 proc. warsztatów samochodowych stosuje praktyki, które mogą naruszać nasze interesy.

Czytaj też: Ubezpieczyciele nie szanują praw klienta. Przy wypłacie odszkodować robią problemy

Najczęstsze zastrzeżenia urzędu to brak pisemnego określenia terminu naprawy, montowanie używanych części zamiast nowych czy pobieranie wynagrodzenia za usługi, które nie zostały wykonane. Osoba, która podejrzewa iż została oszukana, ma kilka możliwości dochodzenia swoich praw.

Domagasz się przez dwa lata

Czytaj też: Zobacz prawdziwy samochód przyszłości

W przypadku zlecenia naprawy warsztatowi zastosowanie mają zazwyczaj przepisy Kodeksu Cywilnego o umowie o dzieło, na podstawie których odpowiedzialność warsztatu za wykonane dzieło wynosi dwa lata. W tym czasie konsument może żądać zwrotu całości lub części zapłaconych pieniędzy za źle zrealizowaną usługę. W sprawach nieuregulowanych w przepisach o umowie o dzieło stosuje się przepisy o rękojmi za wady. Taka sytuacja dotyczy m.in. terminu zgłoszenia zauważonej usterki, które powinno nastąpić w ciągu miesiąca od jej wykrycia (wyjątkiem jest spór między osobami prowadzącymi działalność gospodarczą, kiedy to należy niezwłocznie skontaktować się z wykonawcą). Ważne, aby pamiętać, iż przy tego typu roszczeniach należy udowodnić bezpośredni związek źle wykonanej naprawy z wadą. Warsztat może być zwolniony od odpowiedzialności, jeżeli niezwłocznie wymieni bądź zreperuje daną część.

Zaczynają się schody

Czytaj też: Peugeot 508 ma zadziwić miłośników motoryzacji

Jeśli firma nie chce dobrowolnie dokonać naprawy należy zlecić rzeczoznawcy wykonanie oceny technicznej pojazdu, która może być podstawą do dochodzenia naszych roszczeń. Klient może zwrócić się po pomoc do Federacji Konsumentów lub wnieść sprawę do polubownego sądu konsumenckiego przy Inspekcji Handlowej, który jednakże rozpatrzy ją tylko wtedy, jeżeli zgodę na to wyrazi również warsztat. W ostateczności pozostaje złożenie sprawy do sądu powszechnego.

Pomocą w dochodzeniu swoich praw służyć może ubezpieczenie ochrony prawnej, które zapewnia ochronę przed ryzykiem ponoszenia wydatków związanych z prowadzeniem sporów prawnych na wszystkich wymienionych etapach. Płacisz roczną składkę i w tym czasie możesz korzystać z porad prawnych.

Czytaj też: Chcesz kupić samochód z kratką? Przeczytaj koniecznie!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska