Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rekompensata za brak prądu

(ika) Źródło: Informacje URE
Za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej odbiorcy przysługuje bonifikata (fot. archiwum)
Za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej odbiorcy przysługuje bonifikata (fot. archiwum)
Można dostać odszkodowanie za brak prądu w mieszkaniu oraz starać się u dostawcy o zwrot poniesionych strat. Podpowiadamy, jak i gdzie trzeba to zrobić. Podajemy też pomocne adresy i telefony.

Czytaj też: Pozew zbiorowy. Od dziś łatwiej walczyć o odszkodowanie

PRZYSŁUGUJE CI ULGA

To najważniejsza informacja: jeśli nie miałeś w mieszkaniu prądu, masz prawo do bonifikaty.  Prawo mówi, że za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej odbiorcy przysługuje bonifikata w wysokości pięciokrotnej ceny energii elektrycznej za okres, w którym wystąpiła przerwa.

Uwaga! Musisz jednak pamiętać, że ulga dotyczy prądu niedostarczonego w czasie przekraczającym dopuszczalne nieplanowane przerwy w dostarczaniu energii. Dla gospodarstw domowych wynosi on jednorazowo 24 godziny, a w ciągu roku łącznie 48 godzin (chyba, że umowa lub odrębne przepisy stanowią inaczej).

TAK TO SIĘ WYLICZA

1. Ilość niedostarczonego prądu ustalana jest na podstawie poboru energii w odpowiednim dniu poprzedniego tygodnia.

2. Jej wartość - na podstawie średniej ceny sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym w poprzednim roku kalendarzowym.

DOKĄD Z ŻĄDANIEM

Aby uzyskać bonifikatę, trzeba złożyć odpowiedni wniosek w biurze obsługi klienta. Taki wniosek składamy do sprzedawcy energii elektrycznej, z którym posiadamy zawartą umowę kompleksową lub do operatora systemu dystrybucyjnego.

Zgodnie z przepisami tzw. rozporządzenia taryfowego przedsiębiorca ma 30 dni na rozpatrzenie naszego wniosku o ulgę z tytułu niedotrzymania parametrów jakościowych obsługi odbiorców oraz energii elektrycznej.

Zgodnie z ustawą, informacje na temat wysokości bonifikaty za niedotrzymanie standardów jakościowych obsługi odbiorców powinny znaleźć się w umowach sprzedaży oraz o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji.

Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw lub energii (...) jest obowiązane utrzymywać zdolność urządzeń, instalacji i sieci do realizacji zaopatrzenia w te paliwa lub energię w sposób ciągły i niezawodny, przy zachowaniu obowiązujących wymagań jakościowych.

ULGA TO NIE ODSZKODOWANIE

Istnieje odrębność praw do bonifikaty (zagwarantowanej w prawie energetycznym) oraz do ewentualnych odszkodowań (co reguluje z kolei kodeks cywilny).

Co to dla nas oznacza? To, że oprócz bonifikat za brak prądu możemy też zwracać się do jego dostarczyciela o wypłatę odszkodowań z tytułu szkód powstałych w wyniku braku zasilania.

- Przedsiębiorstwo energetyczne odpowiada za wyrządzoną odbiorcy szkodę na zasadach ogólnych wynikających z kodeksu cywilnego - wyjaśnia Piotr Olędzki z Urzędu Regulacji Energetyki w Warszawie. Oznacza to, że jako konsumenci musimy wykazać szkodę (czyli konkretnie, jak ucierpieliśmy) oraz określić jej wysokość. Jeżeli przedsiębiorstwo nie chce wypłacić żądanego przez nas odszkodowania, możemy iść do sądu.

Uwaga! Kwestie związane z wypłatą odszkodowań nie leżą w kompetencji Urzędu Regulacji Energetyki.

TU POMOGĄ

Jeśli masz problemy z odzyskaniem pieniędzy za brak prądu albo chcesz więcej wiedzieć na ten temat, zawsze możesz zwrócić się o pomoc do:

* miejskiego lub powiatowego rzecznika praw konsumentów (działają przy urzędach miasta oraz starostwach).

* ekspertów Urzędu Regulacji Energetyki, Dla mieszkańców województwa lubuskiego właściwym oddziałem URE jest ten z siedzibą w Szczecinie: ul. Żubrów 3, tel. 91 424 16 30, fax. 91 424 16 31, e-mail: [email protected]

* zespołu rzecznika odbiorców paliw i energii URE: Warszawia, ul. Chłodna 64, 00-872 Warszawa.

 

TU SĄ PRZEPISY

* O bonifikatach z tytułu przerw w dostawie energii elektrycznej mówi art. 37a rozporządzenia ministra gospodarki z 2 lipca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną - tzw. rozporządzenia taryfowego. (Dz. U. Nr 128, poz. 895, z późniejszymi zmianami).

* Szczegółowe informacje na temat ulg znajdziesz również w rozdziale 4 pt. Szczegółowe zasady rozliczeń z odbiorcami oraz między przedsiębiorstwami energetycznymi w rozporządzeniu ministra gospodarki (art. 37, 38 i 39).

 

Czytaj też: Nie będzie zwrotu pieniędzy za spóźnione pociągi

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska