Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Silniki, cena

CZESŁAW WACHNIK (68) 324 88 29 [email protected]
Idea powstała na podwoziu punto, ale jest od niego większa
Idea powstała na podwoziu punto, ale jest od niego większa Tomasz Gawałkiewiecz
W miniony weekend w salonach Fiata pokazano nową ideę. Auto testowaliśmy. Dziś pierwsze wrażenia.

Fiata ideę ze sporym szumem pokazano w czasie Salonu Samochodowego Genewa 2003. Producent obiecał wtedy, że najpóźniej do końca 2003 roku lub na początku 2004 roku auto trafi do sprzedaży. Trafiło, ale do salonów Europy Zachodniej. W Polsce ideę można kupić dopiero od soboty. Wielka szkoda. Tym bardziej, że jest to bardzo udane i funkcjonalne autko. Idea powstała na płycie podłogowej nowego punto, jest jednak od niego znacznie pojemniejsza, ładniejsza oraz bardziej uniwersalna

NADWOZIE Jest bardzo zgrabne, mocno przeszklone, z wąskimi słupkami co bardzo ułatwia widoczność na wszystkie strony. Nie gorzej wygląda tył auta. Zarówno w segmencie minivanów jak też wśród fiatów, idea należy do najładniejszych samochodów.

WNĘTRZE Przy rozstawie osi 251 cm, wewnątrz jest dostatecznie dużo miejsca dla czterech, pięciu pasażerów. To konsekwencja podniesienia dachu auta, a także innego rozwiązania tylnej kanapy. Składa się ona z zespolonych dwóch foteli oraz łącznika. Każdy z foteli jak też wspomniany łącznik możemy złożyć oraz wyjąć. Dzięki temu bagażnik auta rośnie z 320 do 1.420 litrów. Składać możemy też fotel kierowcy oraz pasażera obok niego.
Tablica przyrządów oraz kierownica idei są podobne do multipli. Duże wskaźniki prędkości i obrotów silnika oraz mniejsze np. temperatury oleju umieszczono w centrum tablicy. Jedni takie rozwiązania chwalą, inni ganią. Kwestia gustu. Ważne, że tablica jest funkcjonalna, dobrze widoczna, a pokrętła np. temperatury czy radia umieszczono w zasięgu rąk kierowcy.

ZAWIESZENIE Fiat postawił na kompromis między komfortem jazdy a sportową jazdą. Z dobrym skutkiem. Auto prowadzi się pewnie, a nieco ,,twarde'' amortyzatory nie umniejszają komfortu jazdy. Samochód się nie buja, toteż mimo jego sporej wysokości nawet pokonując ostre zakręty, czujemy się w nim pewnie.

JAZDA Pogoda utrudnia teraz ocenę zachowania auta podczas jazdy. Diler do testów przekazał nam model wyposażony w doskonały silnik diesla 1,3 litra multijest o mocy 70 KM. Który z łatwością radził sobie z ważącym ok. 1,2 tony autem, które łatwo przyspieszało a prędkość 100 km/h uzyskiwało już po 15 sekundach. Przy zużyciu paliwa wynoszącym w granicach 5-6 litrów oleju na 100 km. Idea imponowała też doskonałym wyciszeniem. Uznanie należy się skrzyni biegów oraz hamulcom. Do przeszłości odeszły już czasy, kiedy właśnie skrzynie biegów były słabością fiatów.

Silniki, cena

Idea jest dostępna z dwoma silnikami do wyboru. Pierwszym jest nowy 16-zaworowy (chyba jeden z lepszych silników Fiata) o pojemności 1,4 litra i mocy 98 KM, a drugim wspomniany diesel 1,3 litra. W najtańszej wersji actual z silnikiem 1,4 litra idea kosztuje od 49.900 zł, a dieslem - od 54.900 zł. Ta druga wersja jest polecana szczególnie osobom, które jeżdżą rocznie ok. 20-30 tys. km. Już w najtańszej wersji mamy ABS z EBD, dwie poduszki powietrzne, centralny zamek, elektrycznie podnoszone szyby przednie, wspomaganie kierownicy itp.

OCENA KOŃCOWA Idea jest autem interesującym, pojemnym i funkcjonalnym, które może służyć jako auto rodzinne, ale w razie konieczności także jako pojazd dostawczy. Jej plusem są też dobre materiały wykończeniowe oraz bogate (nawet seryjnie) wyposażenie. Auto mogłoby być jednak tańsze o 5 tys. zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska