Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stacja kolejowa i wieża ciśnień znikną niedługo z mapy Głogowa

Grażyna Szyszka
Stacja kolejowa i wieża ciśnień znikną niedługo z mapy Głogowa– Wieża wymaga remontu, ale warto o nią zawalczyć. Byłaby  szkoda, gdyby zniknęła z krajobrazu miasta – mówi Dariusz Czaja.
Stacja kolejowa i wieża ciśnień znikną niedługo z mapy Głogowa– Wieża wymaga remontu, ale warto o nią zawalczyć. Byłaby szkoda, gdyby zniknęła z krajobrazu miasta – mówi Dariusz Czaja. Grażyna Szyszka
Dwa magazyny, nieczynna stacja kolejowa we Wróblinie Głogowskim oraz 12-metrowa wieża ciśnień przy ulicy Towarowej zostaną wyburzone.

Polskie Koleje Państwowe   S.A. opublikowały niedawno listę ponad dwóch tysięcy obiektów  w całej Polsce, które planuje wyburzyć. Znajduje się na niej aż 140 budynków, magazynów i wież na Dolnym Śląsku, aw tym cztery z Głogowa. Są to dwa stare magazyny, zniszczona, nieczynna  stacja kolejowa we Wróblinie Głogowskim oraz 12-metrowa wieża ciśnień przy ulicy Towarowej.

Jak się dowiedzieliśmy, PKP oszacowała już koszty rozbiórek i chce, by wyłonione w przetargu firmy uwinęły się z problemem do stycznia przyszłego roku.  Według szacunków, rozbiórka dwóch magazynów ma kosztować spółkę ponad 10 tysięcy złotych, likwidacja dworca we Wróblinie Głogowskim 52 tys. zł, a wieża ciśnień w Głogowie ma zniknąć za blisko 67 tys. zł.

Ta charakterystyczna budowla z 1909 roku, już dawno czasy świetności ma za sobą. Służyła do zaopatrywania w wodę parowozów oraz mieszkań kolejarzy z pobliskiego osiedla. Wodę do wieży, poprzez przepompownię działającą na stacji kolejowej, czerpano wprost z Odry.  Czy wieża na dobre zniknie z krajobrazu miasta? Decyzja nie jest jeszcze przesądzona, ponieważ wieża jest ujęta w Gminnej Ewidencji Zabytków. PKP wystąpiło do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wydanie zgody i wskazanie ewentualnej formy rozbiórki budowli.  – Przygotujemy ją w ciągu najbliższych dwóch tygodni – informuje Katarzyna Dziura, inspektor do spraw ochrony zabytków z legnickiej delegatury Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Jak informuje nas z kolei Aleksandra Dąbek z biura prasowego PKP, obiekty, które mają zostać wyburzone w ramach ogłoszonego niedawno przetargu to nieużywane od lat, często nienadające się do użytku magazyny, budynki techniczne czy elementy infrastruktury kolejowej.  – Tego typu nieruchomości generują koszty, a PKP S.A. jako przedsiębiorstwo prawa handlowego nie może pozwolić sobie na utrzymywanie nieużytków – mówi. –  Zanim zdecydujemy się na likwidację nieruchomości najpierw staramy się je zagospodarować komercyjnie, sprzedać lub przekazać na rzecz w jednostek samorządu terytorialnego. Grunty pozostałe po wyburzonych budynkach PKP zazwyczaj przekazujemy na rzecz jednostek samorządu terytorialnego,  które tworzą tam elementy infrastruktury związane z transportem, na przykład parkingi, drogi czy  ścieżki rowerowe - zaznacza.

Dariusz Czaja z Towarzystwa Ziemi Głogowskiej przyznaje, że  jest mu żal wieży i podaje przykłady miast, w których taki zabytek nie tylko został uratowany, ale tchnięto w niego nowe życie. – W Katowicach kolejarze mają plan, by udostępnić dla turystów wodną wieżę stojąca na jednym z peronów – mówi. – Ma być tam kawiarnia, pijalnia czekolady i pomieszczenia dla administracji. Bardzo bym chciał, by w naszej wieży zrobić podobny użytek, albo zrobić z niej punkt widokowy z elementami muzeum kolei - mówi.

Prezydent miasta Rafael Rokaszewicz chce zawalczyć o kolejowy zabytek. Zwrócił się z pismem do PKP  z propozycją bezpłatnego przejęcia wieży.

 – Mam pomysły na zagospodarowanie – mówi prezydent.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska