MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen Passat 2024. Pierwsza jazda, wrażenia, dane techniczne, ciekawostki i ceny

Kamil Rogala
Passat to model Volkswagena, który budzi największe zainteresowanie i emocje. Obok Golfa, Tiguana czy Touarega, to właśnie o Passacie najczęściej się dyskutuje. Jedni go wielbią, inni się naśmiewają, ale jedno jest pewne - to samochód kultowy, który niedawno doczekał się nowej odsłony. Niektórzy jednak obawiają się, że to ostatni raz, kiedy możemy podziwiać tę wersję. Czy to ID.7 przejmie po Passacie miano przywództwa? Miałem szansę sprawdzić, jak się nim jeździ i postaram się podzielić moimi spostrzeżeniami.
Passat to model Volkswagena, który budzi największe zainteresowanie i emocje. Obok Golfa, Tiguana czy Touarega, to właśnie o Passacie najczęściej się dyskutuje. Jedni go wielbią, inni się naśmiewają, ale jedno jest pewne - to samochód kultowy, który niedawno doczekał się nowej odsłony. Niektórzy jednak obawiają się, że to ostatni raz, kiedy możemy podziwiać tę wersję. Czy to ID.7 przejmie po Passacie miano przywództwa? Miałem szansę sprawdzić, jak się nim jeździ i postaram się podzielić moimi spostrzeżeniami. Kamil Rogala
Passat to model Volkswagena, który budzi największe zainteresowanie i emocje. Obok Golfa, Tiguana czy Touarega, to właśnie o Passacie najczęściej się dyskutuje. Jedni go wielbią, inni się naśmiewają, ale jedno jest pewne - to samochód kultowy, który niedawno doczekał się nowej odsłony. Niektórzy jednak obawiają się, że to ostatni raz, kiedy możemy podziwiać tę wersję. Czy to ID.7 przejmie po Passacie miano przywództwa? Miałem szansę sprawdzić, jak się nim jeździ i postaram się podzielić moimi spostrzeżeniami.

Spis treści

Volkswagen Passat 2024. Odrobina historii, wygląd zewnętrzny i wnętrze

Passat to model Volkswagena, który budzi największe zainteresowanie i emocje. Obok Golfa, Tiguana czy Touarega, to właśnie o Passacie najczęściej się
Passat to model Volkswagena, który budzi największe zainteresowanie i emocje. Obok Golfa, Tiguana czy Touarega, to właśnie o Passacie najczęściej się dyskutuje. Jedni go wielbią, inni się naśmiewają, ale jedno jest pewne - to samochód kultowy, który niedawno doczekał się nowej odsłony. Niektórzy jednak obawiają się, że to ostatni raz, kiedy możemy podziwiać tę wersję. Czy to ID.7 przejmie po Passacie miano przywództwa? Miałem szansę sprawdzić, jak się nim jeździ i postaram się podzielić moimi spostrzeżeniami. Kamil Rogala

Passat to jeden z trzech najpopularniejszych modeli Volkswagena na świecie, obok Tiguana i Polo. To globalny hit, który trafił do prawie każdego zakątka globu, z ponad 34 milionami sprzedanych egzemplarzy. W Europie Passat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, zwłaszcza w wersji Variant. To właśnie tę odmianę Volkswagen oferuje od 2022 roku, rezygnując z nadwozia sedan. I robi to z powodzeniem. W 2023 roku Passat Variant był liderem w klasie średniej w Niemczech, z 45 494 nowymi rejestracjami. Co sprawia, że Passat Variant jest tak atrakcyjny? To połączenie klasy biznesowej i funkcjonalności rodzinnego samochodu. Dlatego nowy Passat będzie dostępny tylko jako Variant. Choć żal mi trochę eleganckiego sedana, to rozumiem strategię Volkswagena. Lepiej mieć Varianta niż kolejnego SUV-a z dawną nazwą.

Nowy Passat ma zupełnie inny wygląd zewnętrzny, który podkreśla jego nowoczesne technologie. Jest inspirowany stylem nowych modeli z linii ID, ale ma też swój własny charakter, który zależy od wybranej wersji. Do wyboru są cztery opcje: Passat wersji bazowej (po prostu „Passat), Passat Business dla użytkowników służbowych oraz Passat Elegance i Passat R-Line jako najbardziej zaawansowane odmiany. Podczas pierwszych testów jeździłem tylko tymi dwoma ostatnimi i muszę przyznać, że R-Line wyglądał znacznie lepiej niż Elegance. Na uwagę zasługują nowe, wąskie reflektory LED, połączone listwą LED oraz duże otwory wentylacyjne w zderzaku z czarną osłoną. To sprawia, że Passat ma bardzo dynamiczny i atrakcyjny design, nawet w białym kolorze.

Passat ma charakterystyczną sylwetkę, którą akcentują podcięcia przy klamkach, przedłużone linie okien i wyraźne nadkola. Z tyłu rzuca się w oczy szeroki pas świetlny z ciekawą grafiką LED. Tylny zderzak ma różny kształt w zależności od wersji. W Passacie R-Line, który testowałem, tył ozdobiony jest czarną listwą z diamentowym wzorem i czerwonym paskiem odblaskowym na całej szerokości. Felgi były mocno osłonięte dla lepszej aerodynamiki, ale moim zdaniem nie pasowały do sportowego stylu. To jednak można zmienić w konfiguratorze, choć w chwili obecnej nie znajdziemy w nim zbyt wielu możliwości (mają pojawić się już wkrótce).

A jakie zmiany znajdziemy w środku?
Nowy Passat ma liczne nowoczesne rozwiązania technologiczne, w tym sztuczną inteligencję, ale o tym opowiem szerzej po dłuższym teście, który pozwoli odkryć wszystkie najciekawsze nowinki. Mimo znaczących zmian, również w ergonomii, nowy Passat nie traci jednak na jakości materiałów, wykończenia i wyposażenia. Zrezygnowano z pokręteł i przycisków na rzecz ogromnego ekranu dotykowego, który umożliwia dostęp do wszystkich opcji i konfiguracji. Bazuje on na MIB4 – modułowej macierzy info-rozrywki czwartej generacji. Dzięki dużej mocy obliczeniowej, wszystko działa płynnie i szybko.

Passat to model Volkswagena, który budzi największe zainteresowanie i emocje. Obok Golfa, Tiguana czy Touarega, to właśnie o Passacie najczęściej się
Passat to model Volkswagena, który budzi największe zainteresowanie i emocje. Obok Golfa, Tiguana czy Touarega, to właśnie o Passacie najczęściej się dyskutuje. Jedni go wielbią, inni się naśmiewają, ale jedno jest pewne - to samochód kultowy, który niedawno doczekał się nowej odsłony. Niektórzy jednak obawiają się, że to ostatni raz, kiedy możemy podziwiać tę wersję. Czy to ID.7 przejmie po Passacie miano przywództwa? Miałem szansę sprawdzić, jak się nim jeździ i postaram się podzielić moimi spostrzeżeniami. Kamil Rogala

W podstawowej wersji jest już Digital Cockpit Pro (cyfrowe wskaźniki) i 32,8 cm (12,9-calowy) ekran dotykowy. Można też wybrać system nawigacji Discover Pro Max z 38,1 cm (15-calowym) wyświetlaczem. Nowy asystent głosowy IDA2 rozumie język naturalny. Można go używać do sterowania wieloma funkcjami pojazdu i zadawania pytań na różne tematy. System korzysta z danych online i – jako nowość – Chatu GPT2. ChatGPT będzie dostępny jako aktualizacja, więc o wszystkich nowościach dowiemy się wkrótce.
Jak to działa? Dobrze, ale nie doskonale. Podczas krótkiej jazdy nie mogłem sprawdzić wszystkiego, a niektóre funkcje nie działały poprawnie. Po wprowadzeniu auta do sprzedaży i aktualizacjach, system powinien być lepszy i stabilniejszy. Sprawdzę to podczas testów w Polsce. Przestrzeń? Wygoda? Komfort? To standardy Passata – jak zwykle bardzo wysokie. Przestrzeń bagażowa wynosi od 690 do 1920 litrów, w zależności od ustawienia kanapy. Rozstaw osi wydłużono o 50 mm (w porównaniu z poprzednią generacją) do 2841 mm. Nowy Passat Variant ma 4917 mm długości, 1849 mm szerokości i 1497 mm wysokości.

Volkswagen Passat 2024. Silniki i dane techniczne

Passat to model Volkswagena, który budzi największe zainteresowanie i emocje. Obok Golfa, Tiguana czy Touarega, to właśnie o Passacie najczęściej się
Passat to model Volkswagena, który budzi największe zainteresowanie i emocje. Obok Golfa, Tiguana czy Touarega, to właśnie o Passacie najczęściej się dyskutuje. Jedni go wielbią, inni się naśmiewają, ale jedno jest pewne - to samochód kultowy, który niedawno doczekał się nowej odsłony. Niektórzy jednak obawiają się, że to ostatni raz, kiedy możemy podziwiać tę wersję. Czy to ID.7 przejmie po Passacie miano przywództwa? Miałem szansę sprawdzić, jak się nim jeździ i postaram się podzielić moimi spostrzeżeniami. Kamil Rogala

Nowy Passat ma nowe opracowane od podstaw napędy hybrydowe plug-in, które mają całkiem niezłe parametry. Zasięg elektryczny to około 100 km, a łączny zasięg to ponad 800 km. Passat eHybrid w codziennym użytkowaniu to niemal samochód elektryczny, który używa silnika benzynowego (1.5 TSI) tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Dzięki temu ma bardzo niskie zużycie paliwa, a w optymalnych warunkach, w ogóle z niego nie korzysta. Według niemieckiego badania, 95 procent podróży samochodem w Niemczech to mniej niż 50 km, a 99 procent to mniej niż 100 km. To można porównać do innych krajów europejskich, w tym Polski. To znaczy, że 99 procent podróży Passatem eHybridem można by robić tylko na prądzie.

Z domu do pracy, z pracy na zakupy, z zakupów do domu – dla większości użytkowników jest to maksymalnie 20-30 kilometrów dziennie. Przy wykorzystaniu ładowarki w domu i/lub w pracy, silnik spalinowy może pozostać wyłączony przez większość czasu. Passat eHybrid startuje w trybie E-MODE na prądzie (chyba że jest zimniej niż -10 stopni). Dzięki temu, że bateria ma 19,7 kWh pojemności - prawie dwa razy więcej niż wcześniej - może dłużej jeździć na elektrycznym napędzie. Passat sam się przełącza na tryb hybrydowy, gdy jedzie szybciej niż 140 km/h, gdy kierowca potrzebuje więcej mocy (np. kickdown) lub gdy bateria jest prawie pusta. Ponadto kierowca może wybierać spośród czterech trybów jazdy: Eco, Comfort, Sport i Individual. A jak z mocą? Nowe napędy hybrydowe plug-in rozwijają moc systemową 204 KM i 272 KM. W mocniejszej wersji z dwóch wersji eHybrid moc nowego 1.5 TSI została zwiększona ze 150 KM do 177 KM. Co jeszcze może pojawić się pod maską?

Pod maską Passata mogą pojawić się również inne jednostki, np. miękki napęd hybrydowy (1.5 TSI mHEV), silniki benzynowe (2.0 TSI) i silniki wysokoprężne (2.0 TDI). Miękka hybryda ma 150 KM i jest to nowość w ofercie tego modelu. Są też silniki benzynowe o mocy 204 KM i 265 KM oraz silniki wysokoprężne generujące 122 KM, 150 KM i 193 KM. Passaty z największą mocą mają standardowo napęd 4MOTION na wszystkie koła; reszta ma napęd na przednie koła.

Volkswagen Passat 2024. Ceny i wyposażenie

Passat to model Volkswagena, który budzi największe zainteresowanie i emocje. Obok Golfa, Tiguana czy Touarega, to właśnie o Passacie najczęściej się
Passat to model Volkswagena, który budzi największe zainteresowanie i emocje. Obok Golfa, Tiguana czy Touarega, to właśnie o Passacie najczęściej się dyskutuje. Jedni go wielbią, inni się naśmiewają, ale jedno jest pewne - to samochód kultowy, który niedawno doczekał się nowej odsłony. Niektórzy jednak obawiają się, że to ostatni raz, kiedy możemy podziwiać tę wersję. Czy to ID.7 przejmie po Passacie miano przywództwa? Miałem szansę sprawdzić, jak się nim jeździ i postaram się podzielić moimi spostrzeżeniami. Kamil Rogala

Nowy Passat Variant ma w Polsce dwa silniki do wyboru – 1.5 TSI mHEV o 150 KM i 2.0 TDI o 150 KM. Oba mają automatyczną skrzynię DSG o siedmiu biegach. Najtańszy jest Passat z silnikiem 1.5 TSI mHEV, który kosztuje 163 390 zł. Najtańszy Diesel to Passat Business za 197 090 zł. Passat Elegance z silnikiem benzynowym to 193 290 zł, a z Dieslem to 212 090 zł. Co zyskamy za dopłatę? Między innymi:

  • opcjonalny lakier – od 3480 do 5910 złotych;
  • opcjonalne felgi aluminiowe – od 880 do 7980 złotych;
  • pakiet Style (felgi 18-calowe, szklany dach, system dźwięku Harman Kardon etc.) – od 6490 do 9690 złotych;
  • reflektory LED Matrix IQ.LIGHT – 9320 złotych;
  • szklany dach panoramiczny – 6370 złotych;
  • pakiet Komfortowe Wnętrze Plus (elektryczne fotele, podgrzewanie, masaż, wentylacja etc.) – od 5610 do 10 450 złotych etc.

Passat ma wiele opcji dodatkowych, które podnoszą jego cenę. Nawet z prostymi napędami, można wydać ponad 250 000 zł. Z hybrydami plug-in, cena na pewno przekroczy 300 000 złotych.

Volkswagen Passat 2024. Podsumowanie

Passat to model Volkswagena, który budzi największe zainteresowanie i emocje. Obok Golfa, Tiguana czy Touarega, to właśnie o Passacie najczęściej się
Passat to model Volkswagena, który budzi największe zainteresowanie i emocje. Obok Golfa, Tiguana czy Touarega, to właśnie o Passacie najczęściej się dyskutuje. Jedni go wielbią, inni się naśmiewają, ale jedno jest pewne - to samochód kultowy, który niedawno doczekał się nowej odsłony. Niektórzy jednak obawiają się, że to ostatni raz, kiedy możemy podziwiać tę wersję. Czy to ID.7 przejmie po Passacie miano przywództwa? Miałem szansę sprawdzić, jak się nim jeździ i postaram się podzielić moimi spostrzeżeniami. Kamil Rogala

Passat łączy w sobie tradycję i nowoczesność. Ma duży wybór napędów (choć na razie ograniczony), dużo miejsca, komfort i bogate wyposażenie. Ale ma też innowacyjny system dotykowy, który zastąpił pokrętła i przyciski. Czy to się spodoba? To się okaże, ale pewnie nie wszystkim.

Porównanie Volkswagena Passata do wybranych konkurentów:

 

Volkswagen Passat 1.5 TSI mHEV 150 KM (AT7)

Volvo V60 2.0 B3 Mild Hybrid 163 KM (AT7)

Citroen C5 X 1.2 PureTech 130 KM (AT8)

Cena (zł, brutto)

od 163 390

od 176 900

od 177 650

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombi/5

kombi/5

kombi/5

Długość/szerokość (mm)

4917/1849

4761/1850

4805/1859

Wysokość (mm)

1497

1432

1485

Rozstaw osi (mm)

2841

2872

2785

Pojemność bagażnika (l)

690/1920

529/1441

545/1640

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1572

1662

1418

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

Osiągi


 


Moc (KM)

150

163

130

Moment obrotowy (Nm)

250

265

230

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,2

8,6

10,4

Prędkość maksymalna (km/h)

222

180

210

Zużycie paliwa (l/100km)

5,4 (WLTP)

6,5 (WLTP)

6,0 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

122 (WLTP)

147 (WLTP)

137 (WLTP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Volkswagen Passat 2024. Pierwsza jazda, wrażenia, dane techniczne, ciekawostki i ceny - Motofakty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska