Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Muzeum Ziemi Lubuskiej otwarto nową wystawę "Etykieta wizytówką wina". Ileż ciekawych obiektów z przedwojennej i obecnej Zielonej Góry

Jarosław Wnorowski
Jarosław Wnorowski
O etykietach lubuskich win z pasją opowiadał Tomasz Kowalski z Muzeum Ziemi Lubuskiej.
O etykietach lubuskich win z pasją opowiadał Tomasz Kowalski z Muzeum Ziemi Lubuskiej. Jacek Katos
Ponoć nie należy oceniać książki po okładce, a wina po etykiecie, ale po obejrzeniu nowej ekspozycji w Muzeum Ziemi Lubuskiej to powiedzenie zupełnie straci na wartości. Wszak jest też inne - jak cię widzą, tak cię piszą czy kupują. Bogata kolekcja etykiet winiarskich z przedwojennego Gruenbergu oraz powojennej Zielonej Góry wprawi Państwa w zachwyt, wszak niektóre z nich to prawdziwe dzieła sztuki. Wystawa potrwa do 15 października.

Znakowano już w starożytności

Wina znakowano od starożytności. O miejscu wytworzenia wina świadczyły już pieczęcie na greckich amforach. Wytwarzanie etykiet, jakie znamy dziś, rozpoczęło się w XVIII wieku. Papierowe etykiety stały się powszechne w XIX wieku, dzięki upowszechnieniu litografii. Obecnie, etykiety win produkowanych w Unii Europejskiej muszą obowiązkowo zawierać istotne informacje, w tym przynajmniej: miejsce wytworzenia, objętość, zawartość alkoholu oraz alergenów. W przypadku win musujących ich producent obowiązany jest do podania na etykiecie stopnia wytrawności. Do nieobowiązkowych danych umieszczanych przez producentów win należą m.in.: oznaczenie rocznika i szczepu winorośli, informacje o zdobytych medalach i wyróżnieniach, nazwa posiadłości.

Unikatem jest księga etykiet z niemieckiej wytwórni Gremplera, a także kilka pierwszych z podzielonogórskich winnic. Niektóre z nich tworzyli profesjonalni artyści. Ich jakość wyraźnie się poprawiła, niektóre są dostojne, niektóre bawią a inne prowokują.

- dodaje Tomasz Kowalski z Muzeum Ziemi Lubuskiej.

Przyciągnąć uwagę klienta

Etykieta jest pierwszą informacją o tym produkcie, z jaką na ogół spotyka się jego przeciętny konsument. Ma ona charakter zarówno informacyjny, estetyczny, jak i reklamowy. Potrafi być też małym dziełem sztuki. Przykładem może być słynne wino Château Mouton Rotschild, dla którego etykiety projektowali m.in.: Pablo Picasso, Marc Chagall i Andy Warhol.

Potęga lubuskiego wina

Na wystawie zaprezentowane będą głównie etykiety winiarzy lubuskich. Ewolucję tych miniaturowych prac plastycznych będzie można poznać dzięki prezentacji etykiet opatrujący butelki: przedwojennych zielonogórskich winiaków i win musujących, win produkowanych przez Lubuską Wytwórnię Win w Zielonej Górze i win francuskich powstałych w latach 60-90 ubiegłego wieku.

Odwiedź nasz serwis specjalny: "Winobranie 2023"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska