Wakacyjne reklamacje. Jak o nie walczyć

(red.)
Każdy towar można zareklamować
Każdy towar można zareklamować pixabay
Wakacje, wyjazdy oraz letnie zakupy dobiegają końca. Niektórzy z nas nie będą mogli jednak o nich szybko zapomnieć, a wszystko to przez zaniedbania przedsiębiorców. Jeżeli bagaż zaginął, lot się opóźnił, a zakupione obuwie nie przetrwało próby, Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina o reklamacji

Każdego roku jest więcej skarg - w tym ECK Polska otrzymało ich o 30 proc. więcej skarg niż w roku 2015.
Duży wpływ na statystyki miała liczba skarg, które wpłynęły w wakacje - tych było o 38 proc. więcej niż w ubiegłoroczne akacje.

Niezgodność gwiazdek

Konsumentka z Polski wraz z rodziną wykupiła pobyt wakacyjny w Hiszpanii, w austriackim biurze podroży. Hotel, w którym zakwaterowano turystów nie spełniał jednak wymogów hotelu czterogwiazdkowego jak stanowiła umowa. Warunki w hotelu były nie do zaakceptowania: nieporządek, grzyb na ścianie, resztki jedzenia, zepsute sprzęty, nieprzyjemny
zapach. Po powrocie konsumentka zareklamowała wycieczkę, ale przedsiębiorca konsekwentnie odmawiał jej racji.

Nie trzeba mieć paragonu, by złożyć reklamację towaru. Co wystarczy?

Pamiętaj: W podobnych sytuacjach pomocna w określaniu wysokości roszczeń jest tzw. Tabela Frankfurcka. Dokument procentowo określa możliwości obniżenia ceny całościowej imprezy turystycznej, za poszczególne niezgodności z umową, takie jak: inna odległość od plaży, różnica w rodzaju pokoju, wady pokoju np. brak balkonu, brak widoku na morze, brak klimatyzacji, robactwo, wady posiłków np. zepsute/zimne posiłki, monotonny jadłospis, brak sprzętów sportowych (a także basenu).

Po interwencji ECK, przedsiębiorca postanowił polubownie rozwiązać sprawę. Konsumentka otrzymała rekompensatę w wysokości 600 euro, które stanowiło ponad 2/3 kwoty jaką zapłaciła za wycieczkę.

Sandały na lato

Polska konsumentka przed wyjazdem na upragnione wakacje zakupiła sandały na koturnie od niemieckiego sprzedawcy internetowego. Po kilku dniach użytkowania podeszwa odkleiła się. Pomimo dwóch prób reklamowania butów, sklep nie odniósł się do roszczeń konsumentki.

Morze w Egipcie było za ciepłe, czyli absurdalne powody reklamacji w biurach podróży

Pamiętaj: Przedsiębiorca odpowiada za wadę fizyczną produktu za zasadach rękojmi. Jeżeli wada zostanie stwierdzona w 2 lata od momentu wydania produktu, konsument może domagać się: naprawy bądź wymiany na nowy towar, stosownej obniżki ceny lub odstąpienia od umowy.

Po interwencji sieci ECC-Net konsumentka otrzymała zielone światło do odesłania butów i po kilku tygodniach otrzymała zwrot 40 euro.

Rezygnacja z aparatu fotograficznego

Konsument zamieszkały w Rumunii, aby upamiętnić wakacyjne chwile, zamówił aparat fotograficzny w sklepie internetowym polskiego sprzedawcy. Po obejrzeniu otrzymanego towaru, postanowił odstąpić od umowy. Aparat został odesłany, ale przedsiębiorca nigdy nie zwrócił konsumentowi wpłaconych pieniędzy. Pomimo wielu maili konsumenta, przedsiębiorca nie reagował

Pamiętaj: Konsument ma prawo odstąpić od umowy zawartej przez internet w ciągu 14 dni bez podawania jakichkolwiek powodów. Odstąpienie od umowy jest jednostronnym oświadczeniem woli, tym samym nie jest uzależnione od zgody przedsiębiorcy.
Po interwencji ECK Polska, sprzedawca zbadał sprawę. Okazało się, że pieniądze nie zostały wysłane ostatecznie do konsumenta na skutek błędu w programie sprzedawcy. Dzięki interwencji ECK, konsument ostatecznie otrzymał zwrot 370 euro.

Cisza w sprawie bagażu

Polski konsument leciał z Katowic do Malmoe. Na lotnisku w Szwecji zauważył, że jego markowy bagaż został uszkodzony. Pękła jego struktura. Złożył reklamację w 7 dni od daty zdarzenia, przesyłając przewoźnikowi opis uszkodzenia, potwierdzenie zgłoszenia problemu na lotnisku oraz zaświadczenie o nienaprawialności. Linia lotnicza nie odpowiedziała jednak na skargę konsumenta w ciągu 30 dni

Pamiętaj: W przypadku uszkodzenia bagażu przez linie lotniczą, konsument powinien złożyć reklamację w formie pisemnej w terminie do 7 dni od daty zdarzenia. Zgodnie z Konwencją Montrealską maksymalna kwota odszkodowania w przypadku uszkodzenia bagażu wynosi 1131 SDR (w przybliżeniu 6029 zł). Konsument powinien udowodnić poniesioną szkodę. Konwencja Montrealska nie reguluje terminu w jakim przedsiębiorca powinien odpowiedzieć na skargę przewoźnika. Przyjmuje się termin do 30 dni.
Po interwencji ECK Polska, konsument otrzymał przelew na kwotę 75 euro.

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie

Wrócą handlowe niedziele?

Wideo

Materiał oryginalny: Wakacyjne reklamacje. Jak o nie walczyć - Gazeta Pomorska

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Andzia

Ja teraz ze swoim narzeczonym już też sama wszystko organizuje. Ostatni wyjazd z biurem podróży tak mnie zawiódł, że nie zamierzam więcej ryzykować utratą urlopu w ten sposób. Bo pieniądze odzyskasz, ale dni urlopowych nie. Korzystałam z pomocy prawniczki z kancelarii Dubiel & Sawinda i na szczęście uzyskałam zadośćuczynienia, ale czasu, który straciłam, nikt mi nie wróci.

 

W każdym razie, jak coś nie wyjdzie, namawiam wszystkich do skorzystania z pomocy prawnika (ci z Dubiel & Sawinda są naprawdę w porządku) i ukarania tych oszustów z niektórych biur podróży.

A
Amela

@Paula dokładnie. Też lubię dbać o swoje wakacje i dlatego sama je organizuję, ale zawsze korzystam z zaufanych portali. O bookaparcie nie słyszałam,  może się na niego skuszę na jakiś dłuższy weekend. 

P
Paula

Ja zawsze planuje wakacje sama. Szukam sobie noclegów na bookapart, jakiś tani lot i gotowe. Sama jestem odpowiedzialna za wygląd i przebieg swoich wakkacji

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3